لزوم طراحی و تضمین الگوهای بلندمدت در آموزش مجازی
محمد دوستار در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا در تشریح معایب برگزاری آزمونها و امتحانات بهصورت مجازی و لطمه آن به آموزش عالی با توجه شیوع کرونا در دو سال اخیر اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا از اسفند ۹۸ و لغو تردد دانشجویان در محیط دانشگاهی و لزوم فاصلهگذاری اجتماعی، بسیاری از دروس بهخصوص دروس نظری، آزمونها و حتی برگزاری کلاسهای به صورت مجازی انجام شده است.
بیشتر بخوانید:
وقتی آموزش و آزمون مجازی یادگیری را تنزل میدهد
تمهیداتی برای حفظ سلامت آزمونهای مجازی وجود دارد؟
دانشگاهیان از ضرورت آموزش حضوری میگویند
وی با تبیین معایب و محاسن آزمون مجازی عنوان کرد که از جمله محاسن آزمون مجازی میتوان کاهش هزینه، کاهش تردد، کاهش ترافیک و آلودگی و انتقال نیافتن بیماری کرونا ناشی از تردد بین شهری و ... را ذکر کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اضافه کرد: از آنجا که دانشجویان در محیط واقعی کلاس و آزمون قرار نمیگرفتند یا امکانات زیرساختی مجازی را نداشتند و احتمال قطع و وصل اینترنت و سامانهها هم وجود داشت، کیفیت برگزاری آزمون مناسب نبود و آنچنان که باید و شاید، دانشجویان در آزمون به چالش کشیده نمیشدند یا نظارت و مراقبت از امتحانات به شکل حضوری در آزمون مجازی میسر نبود و این باعث میشد ارزیابی و سنجش دقیقی از میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان با حد استاندارد به عمل نیاید و این میتواند آثار نامطلوبی بر کیفیت علمی دانشگاهها داشته باشد.
دوستار در پاسخ به این سؤال که چرا آزمونها و امتحانات در دانشگاه بهصورت حضوری ضروری به نظر میرسد؟ مطرح کرد که امتحان حضوری زمینه کنترل ارزیابیشوندگان را بهتر ایجاد میکند و صحنه عملکرد ارزیابی پیشرفت تحصیلی است و سؤالاتی که دانشجویان باید به آن پاسخ دهند، میتواند از کیفیت بیشتری برخوردار باشد.
آزمون مجازی فقط معایب ندارد
اگر روند شیوع کرونا ادامه پیدا کند و تدبیری درباره تقویت زیرساختهای آموزش یا امتحانات مجازی اندیشیده نشود، کیفیت آموزش کشور در بلندمدت صدمه خواهد دید.وی یادآور شد: بسیاری از دانشجویان از توانایی تایپ در فضای مجازی با سرعت بالا برخوردار نیستند. ترسیم بسیاری از اشکال، نمودارها و جداول در فضای مجازی در مقایسه با حالت حضور فیزیکی زمانبر است و شاید دو سه برابر زمان مورد نیاز در فضای فیزیکی در فضای مجازی مورد نیاز باشد و این مسائل دست به دست هم میدهد تا آزمون مجازی اثربخشی لازم را نداشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تشریح کرد: البته نمیتوان گفت که آزمون مجازی فقط معایب دارد؛ بلکه در دروسی که تستی بوده و زمان کمتری نیاز است، سرعت عمل باید بیشتر باشد و تایپ، نمودار و جداول نیاز ندارد، در اینصورت میتوان آزمون مجازی برگزار کرد؛ اما دروسی که نیازمند زمان بیشتری است و مراقبت و نظارت بیشتری هم نیاز دارد، آزمون مجازی خیلی در آنها اثربخش نیست.
دوستار درباره اینکه برگزاری امتحانات و آزمونهای پایان ترم بهصورت حضوری چه محاسن و مزایایی دارد؟ چنین پاسخ داد که آزمون حضوری که به شکل آزمون سنتی برگزار میشود، صحنه واقعی ارزیابی است و مراقبت از فضای آزمون بهتر صورت میگیرد.
وی یادآور شد: در آزمون حضوری تعداد سؤالات باید استاندارد بوده و اگر ابهامی در سؤالات یافت شود و دانشجو به راهنمایی نیاز داشته باشد، استاد یا شخص دیگری در محیط آزمون حضور دارد تا ابهام را برطرف کند و دانشآموزان و دانشجویان با فراغ بال بیشتری آزمون بدهند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت درباره خطرات آزمون مجازی با توجه به شیوع اُمیکرون در کشور برای دانشجویان به آنا گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند و تدبیری درباره تقویت زیرساختهای آموزش یا امتحانات مجازی اندیشیده نشود، در بلندمدت به کیفیت آموزش صدمه خواهد زد و کیفیت آموزش، تربیت دانشجویان، فعالیتهای فرهنگی و فعالیتهای فوق برنامه، آنچنان که در حالت حضوری وجود دارد در حالت مجازی نخواهد بود.
دانشجویان پیراپزشکی در اوج شیوع اومیکرون چه کنند؟
دوستار پیشنهاد کرد که باید الگوهای جدیدی با نگاه بلندمدت را در ارزیابیها و انجام فعالیتهای مجازی آموزشی طراحی و تضمین کنیم؛ چراکه با روند فعلی در سطح علمی دانشجویان خلل وارد خواهد شد و رشد دانشجو آنچنان که باید و شاید در ابعاد مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی ثمربخش نخواهد بود.
بیشتر بخوانید:
آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند
نمرات برخی دانشجویان در آزمون مجازی واقعی نیست
برگزاری امتحانات بهصورت حضوری تا تأمین زیرساختهای مجازی
دانشجو در امتحانات حضوری براساس معلومات سنجش میشود
وی با توجه به تأثیر منفی آزمون مجازی بر دانشجویان با واحدهای عملی و گذراندن اوقات در آزمایشگاههای مختلف بیان کرد: البته دروس عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و عملیاتی در دانشگاهها بهخصوص دانشگاه آزاد به صورت حضوری است و دانشجویان ملزم هستند در آزمایشگاهها، کارگاهها و محیطهای کارورزی و کارآموزی بهخصوص دروس بالینی رشتههای پزشکی و پیراپزشکی حضور واقعی داشته باشند و دورهها را طی کنند و آزمونها را بهصورت حضوری انجام دهند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تشریح کرد: براساس آییننامه و بخشنامه صادرشده از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای عملی باید بهصورت حضوری در کارگاهها و آزمایشگاهها برگزار شود و آزمون هم حضوری خواهد بود.
دوستار اضافه کرد: البته بسته به میزان شیوع امیکرون میزان حضور دانشجویان هم متنوع است بهطوریکه اگر شیوع کرونا بالا بود، دورههای کلاسی فشرده برگزار میشود؛ اما اگر رنگبندیهای شهرها به سمت آبی حرکت کرد، این کلاسها هم با ساعات بیشتر و تعداد جلسات بیشتری (از نظر ایام هفته) برگزار خواهد شد.
وی مطرح کرد: باید دروس عملی را از دروس نظری تفکیک کنیم و اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت هم در طول ایام کرونا اینگونه بود که دروس عملی را با رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری برگزار کند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/