ضرورت توجه به نظارت و ارزیابی از ۳ بعد فرآیندی، برآیندی و توانمندی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل در سیزدهمین نشست هماندیشی رؤسا و دبیران هیئتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری استانها که صبح امروز (سهشنبه ۱۲ بهمنماه) در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ایامالله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب و حضرت امام خمینی (ره) گفت: باید همه ما در راستای اهداف متعالی شهدای گرانقدر که با نثار جان عزیزشان از این انقلاب و آرمانهای آن دفاع کردند، گام برداریم و پاسدار خون پاک ریخته شده آنان باشیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه توسعه با توصیه میسر نمیشود، خاطرنشان کرد: نظارت و ارزیابی در هر مجموعهای یکی از اصلیترین اموری است که باید مورد توجه قرار گیرد. بدون رعایت قوانین و مقررات هیچ مجموعهای قابل مدیریت نیست. یکی از ویژگیهای سیستمهای علمی هم جامعهپذیری است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجموعه آموزش عالی نیز از این مهم استثنا نیست.
وی با اشاره به اینکه نظارت و ارزیابی در مجموعه آموزش عالی یکی از ارکان کلیدی است، بیان کرد: برای اجرای دقیق قوانین و مقررات و جلوگیری از بروز خطا، حتماً باید نظارت کامل بر فرآیند انجام امور صورت پذیرد. در واقع نظارت و ارزیابی در آموزش عالی به مثابه چتر نجات این مجموعه است و اگر این مهم، جدی گرفته نشود، نمیتوان اثربخشی فعالیتهای انجام شده را سنجید و اطمینان حاصل کرد که منابع صرف شده در راستای بهرهوری در سیستم شده است یا خیر. برای ارزیابی جوامع در عرصههای گوناگون، باید هم کنترل بیرونی و هم کنترل درونی صورت بگیرد. نظارت و ارزیابی نباید صرفاً در زمینه علمی و تحقیقاتی مطرح باشد، بلکه باید مباحث فرهنگی و اجتماعی هم مدنظر قرار گرفته و کنترلهای درونی و در نظر گرفتن محسناتی چون اخلاق و مروت، نهادینه و تقویت شود.
زلفیگل تأکید کرد: موضوع نظارت و ارزیابی باید در سه بعد فرآیندی، برآیندی و توانمندی مورد توجه جدی و میزان اثربخشی فرآیندها نیز مورد بازنگری و توجه قرار گیرد. همچنین برآیند و خروجی نهایی فرآیندهای انجامشده باید طبق شاخصهای تعیین شده قبلی باشد. شاید نیاز باشد امروز انتظارات را نیز بروزرسانی کنیم.
این مقام مسئول اظهار کرد: نکته مهم دیگری که امروزه مطرح است، این است که ارزیابیها باید بر اساس دانش روز و با توجه به تحولات اتفاق افتاده باشد. در این راستا بهرهگیری از هوش مصنوعی و فناوریهای نوین با استفاده از منابع انسانی متخصص بسیار حائز اهمیت است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خطاب به رؤسای دانشگاهها و دبیران هیئتهای نظارت و ارزیابی استانها گفت: انتظار دارم پا را فراتر نهاده و از بهترین و هوشمندترین روشها برای نظارت و ارزیابی فعالیتهای آموزش عالی بهره گیرید. در این زمینه حمایتهای لازم نیز در حد مقدورات، از طرف ستاد وزارت علوم، از جمله اختصاص اعتبار ویژه و در نظر گرفتن سیستم تشویقی و ترغیبی مادی و معنوی صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام/۱۰۴/
انتهای پیام/