دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1400 - 15:07
برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛

موفقیت محققان در تولید بومی دستگاه جوش اینورتر

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از تولید کاملاً بومی دستگاه جوش اینورتر برای نخستین بار در کشور خبر داد.
کد خبر : 638690
دستگاه جوش اینورتر

امین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از تولید کاملاً بومی دستگاه جوش اینورتر در شرکت دانش‌بنیان پادافزار مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌ شمال برای نخستین بار در کشور خبر داد و بیام کرد: شرکت دانش‌بنیان پادافزار سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرده و یک ماه بعد، تحقیق و ساخت نمونه اولیه از دستگاه‌های جوش و برش از قبیل اینورتر و رکتیفایر را آغاز کرد.


این محقق بیان کرد: با درنظرگرفتن ماه‌های فعالیت غیررسمی، این هسته فناور دارای ۱۷ سال سابقه فعالیت در حوزه دستگاه‌های جوش و برش بوده و کاملاً آشنا به بازار این نوع دستگاه‌هاست و شرکت موفق به ساخت کاملاً بومی دستگاه رکتیفایر۶۰۰ آمپر جوشکاری در سال ۱۳۸۵ شد و با پیشرفت تکنولوژی این شرکت به طراحی و ساخت دستگاه جوش اینورتری ۲۰۰ آمپر ماسفتی اقدام کرد که عملاً تنها طراح و سازنده داخلی این دستگاه در کشور است.




بیشتر بخوانید:


اینورتر جوشکاری MOSFET یا IGBT، کدام بهتر است؟




مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پادافزار با بیان اینکه دستگاه جوش اینورتر، نوعی از دستگاه جوش است که از تکنولوژی اینورتر(تمام پل با استفاده از سوئیچ‌های ماسفت) برای ایجاد قوس الکتریکی استفاده می‌کند، بیان کرد: در فناوری اینورتر برق ورودی AC با فرکانس Hz ۶۰ – ۵۰ ( برق شهر ) که می‌تواند به‌صورت ۳ یا تک فاز باشد، ابتدا توسط یکسوکننده به جریان DC تبدیل و سپس به واحد اینورتری دستگاه وارد می‌شود و به جریان متناوب موج مربعی با فرکانس بالا ( KHz ۱۰۰) تغییر می‌یابد برای رسیدن به این فرکانس از MOSFET استفاده شده است.


وی ادامه داد: پس از عبور از مبدل‌های هسته فریتی جریانی تولید می‌شود که پس از یکسوسازی و عملیات فیلترینگ و تبدیل آن به جریان مستقیم برای جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با افزایش فرکانس تا ۱۰۰ کیلو هرتز و بالاتر، حجم ترانسفورماتورها به‌طور چشمگیری کاهش یافته و باعث کاهش قابل ملاحظه در سایز و وزن دستگاه و در نتیجه آن کاهش میزان اتلاف و مصرف برق در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد می‌شود.


موفقیت محققان در تولید بومی دستگاه جوش اینورتر



مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بنیان پادافزار محدوده جریان خروجی دستگاه‌های تولیدی این شرکت را ۳۰-۲۵۰ آمپر دانست و مطرح کرد: این دستگاه‌ها قابلیت جوشکاری با الکترودهای پوشش‌دار از کوچکترین سایز تا سایز پنج و قابلیت جوشکاری آرگون(تورچ شیردار یا شیر برقی) را داراست، وزن این محصول نیز حدود هفت کیلوگرم در ابعاد ۳۷×۱۵×۲۵ سانتی‌متر است.


موسوی بیان کرد: نمونه دستگاه‌های جوش و برش ساخت این شرکت برای استفاده در زمینه جوشکاری‌ها و برشکاری‌های کاملا صنعتی و بسیار مدرن برای هر نوع جوشی از قبیل آرگون، ازت و ... در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دفاعی، هواپیماسازی، ذوب‌آهن، فولاد، خودروسازی و ... کاربرد دارد و این دستگاه‌های جوش و برش دارای طیف وسیعی هستند.


وی با اشاره به اینکه شرکت دانش‌بنیان پادافزار دارای سه محصول اینورتر جوشکاری ۱۵۰ آمپر، ۲۰۰ آمپر و ۲۵۰ آمپر است، ادامه داد: اکنون یکی از محصولات این شرکت (اینورتر ۲۰۰ آمپر) دارای گواهی‌نامه ثبت اختراع از مرکز مالکیت‌های معنوی است و محصولی دیگر نیز (اینورتر ۱۵۰ آمپر) در مراحل دریافت گواهی‌نامه ثبت اختراع است.


استفاده از نیروهای بومی در شرکت دانش‌بنیان پادافزار


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پادافزار عنوان کرد: استفاده از نیروهای تحصیل‌کرده و متخصص داخلی برای بومی‌سازی و ارتقای دانش و فناوری روز دنیا در حوزه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، هواپیماسازی، ذوب‌آهن، فولاد، خودروسازی و ... به منظور به حداقل رساندن وابستگی به سایر کشورها، جلوگیری از واردات این محصول و کاهش روند خروج ارز از کشور، تغذیه صنایع مرتبط، ایجاد اشتغال برای جوانان ایرانی و افزایش توانمندی تا مرز صادرات به دیگر کشورها ازجمله اهداف این شرکت است.


موفقیت محققان در تولید بومی دستگاه جوش اینورتر


موسوی افزود: اکنون در این شرکت ساخت دستگاه‌های جوشکاری اینورتر در دستور کار است که تاکنون متخصصین قادر به ساخت چندین نمونه از آن به صورت کاملا بومی شده‌اند.
وی نقش دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز رشد واحد تهران شمال را در پیشبرد اهداف شرکت بااهمیت توصیف کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز رشد واحد تهران شمال با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های خود این شرکت را برای رسیدن به اهداف مدنظر یاری کرده‌اند و برگزاری جلسات آموزشی افزایش آگاهی و بالا رفتن جایگاه علمی شرکت، برگزاری جلسه‌های مشاوره‌ای برای رفع مشکلات و موانع پیشروی شرکت و فراهم کردن شرایط حضور در نمایشگاه‌های مختلف و معرفی محصولات این شرکت به جامعه تنها بخشی از کمک های دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز رشد واحد تهران شمال بوده است.


شکستن انحصار تولید دستگاه اینورتر جوشکاری


این پژوهشگر تأکید کرد: در گذشته تکنولوژی ساخت این دستگاه‌ها منحصراً در دست کشورهایی مانند آمریکا، آلمان و سوئد بوده است؛ اما شرکت دانش‌بنیان پادافزار با بومی‌سازی موفقیت‌آمیز و کامل دستگاه اینورتر جوشکاری توانسته است این انحصار را از میان ببرد، این شرکت با داشتن مشتری‌ در حوزه‌های گوناگون صنعتی از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دفاعی، هواپیماسازی، ذوب‌آهن، فولاد، خودروسازی و ... از یک طرف و حضور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی از طرف دیگر توانسته مشکلات و نیازهای مشتری‌ها را شناسایی کرده و از طریق همکاری با متخصصان و استادان دانشگاه سعی در برطرف کردن آن دارد.


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «بنیان پادافزار» اظهار کرد: این شرکت با توسعه همکاری‌های حوزه صنعت و دانشگاه، بومی‌سازی دیگر دستگاه‌های مدرن صنعت جوش و برش را عملی کرده و به سوی تولید انبوه این صنعت در کشور گام برمی‌دارد، این محصولات تولید شده نمونه داخلی ندارند و محصولات موجود در بازار یا وارداتی و یا مونتاژ است. واردات این محصول از کشورهای از جمله چین بوده که از نظر کیفیت در سطح پایینی قرار دارند و از نظر قیمت تمام شده این محصول حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از نمونه مشابه خارجی پایین‌تر است.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته