دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چرخ دانشگاه/12

خودکفایی کشور در تولید دستگاه‌های جوش نیمه‌صنعتی

واحد فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال موفق به تولید و نوآفرینی دستگاه‌ جوش نیمه‌صنعتی دانش‌بنیان در مرکز رشد این دانشگاه شد.
کد خبر : 350592
636812645868840719.jpg

به‌گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، چرخ‌های توسعه پایدار کشور با تلاش پژوهشگران توانمند ایرانی به سرعت درحال چرخش است. دانشگاه آزاد اسلامی در این بین با وجود ظرفیت عظیم نیروی دانشگاهی، تجهیزات و آزمایشگاه‌های با کیفیت و دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی، در به حرکت درآوردن چرخ توسعه علمی کشور نقش مؤثری ایفا می‌کنند.


واحد فناور بنیان پاد‌ افزار در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال استقرار داشته که قسمت‌های اداری، کارگاه‌های فنی و طراحی نیز در همان بخش مستقر است.


امین موسوی در گفتگو با آنا، با اشاره به ویژگی‌های محصول دانش‌بنیان تولید این واحد فناور گفت: دستگاه‌های جوش تولید شده در این مرکز، در صنایع جوشکاری بالادستی نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و خودروسازی و حتی صنعت هواپیمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به قدرت و دقت بسیار بالای انواع جوشکاری‌ها با تمام الکترودهای معمولی، الکترودهای تخصصی و آلیاژی و حتی جوش آرگون با بهترین کیفیت ممکن را اشاره کرد.


فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال ادامه داد: محصول دانش‌بنیان تولید شده، نمونه‌های مختلفی دارد و با آمپرهای خروجی مختلف که دامنه آن از 150 آمپر شروع و تا 250 آمپر ادامه دارد، طراحی شده است که بسیار سبک بوده و کاربر می‌تواند به‌سادگی این وسیله را همراه خودش حمل کند.


وی در توضیح شبیه‌سازی این محصول از مشابه خارجی آن، اظهار کرد: تکنولوژی ساخت این دستگاه متعلق به آمریکا و آلمان و سایر کشورهای اروپایی است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، این دستگاه را از کشور آمریکا وارد می‌کردند و بعد از انقلاب اغلب از کشور آلمان وارد کشور شده است. اکنون دستگاه‌هایی که در بازار ایران موجود است همه وارداتی بوده و از کشور چین یا سایر کشورهای دست چندم وارد می‌شود که این دستگاه تولیدی قابل رقابت با تمام محصولات موجود در بازار است.


موسوی با اشاره به نوآفرینی در ایجاد قابلیت‌های جدید در دستگاه جوش تولید شده، تصریح کرد: علاوه بر مهندسی معکوس از روی نمونه‌های پیشرفته، در تولید این دستگاه، نیازهای داخلی سنجیده شده و نیازهای صنعتی، بالاخص صنعت پتروشیمی، در این محصول در نظر گرفته شده است. این محصول این‌قدر از نظر کارایی قابل اطمینان است که در کشورمان هیچ محصول این‌چنینی برقی نداریم که گارانتی تعویض داشته باشد اما ما حتی گارانتی تعویض هم برای این وسیله در نظر گرفته‌ایم.


فناور مرکز رشد واحد تهران‌شمال اظهار کرد: حدود 70 تا 80 درصد پرسنل واحد فناور بنیان پاد افزار را فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل داده‌اند. استادان دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای شروع پروژه به‌عنوان مشاور با ما همکاری داشته و هنوز هم دارند. نمونه دستگاهی که در حال حاضر تولید شده است نمونه 200 آمپر بوده که تجاری‌سازی هم شده است. این نمونه به صنایع بالادستی نیز  ارائه شده و مورد تأیید صنایع سنگین بوده است.


سرپرست واحد فناور بنیان پاد افزار گفت: بخش R&D بنیان پاد افزار درحال تحقیق و توسعه تولید دستگاه جوش 250 آمپر نیمه‌صنعتی بوده که تقریباً 70 درصد از تولید نهایی آن طی شده است و نمونه اولیه را  به‌زودی تولید خواهیم کرد. این امر نشان می‌دهد که از لحاظ تکنولوژیکی در حوزه دستگاه‌های جوش نیمه‌صنعتی با کشورهای اروپایی هیچ فاصله‌ای نخواهیم داشت.


موسوی با اشاره به چشم‌انداز توسعه دامنه محصولات این واحد فناور افزود: چشم‌انداز واحد فناور بنیان پاد افزار، خودکفایی در زمینه یک‌سری از محصولات جوش و برش است که به دلیل اعمال تحریم‌ها امکان واردات آن به کشور وجود ندارد. بنابراین قصد داریم با بومی کردن تکنولوژی این قبیل دستگاه‌ها، گام بزرگی در مسیر خودکفایی کشور عزیزمان برداریم.


فناور مرکز رشد واحد تهران‌شمال ادامه داد: واحد فناور بنیان پاد افزار با بهره‌مندی از تیم تحقیقاتی بسیار قوی شامل چهار نفر، که فقط در حال انجام کارهای بخش R&D هستند، کار خود را ادامه می‌دهد. این چهار نفر، جزو نخبگان کشور بوده که همگی دارای کارنامه‌های درخشان و مشخص هستند. بنیان پاد افزار اکنون مجموعاً با هشت نفر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌شمال درحال فعالیت است.


وی با بیان این‌که تقویت تجاری‌سازی و برندسازی از الویت‌های کاری واحد فناور است، تصریح کرد: برندسازی محصولات در حال انجام بوده ولی نقطه قوت بنیان پاد افزار این است که تجاری‌سازی محصولات را انجام داده و مشتری‌هایی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی جذب شده است. علاوه بر آن کارگاه‌های صنعتی بسیاری نیز در کنار این صنایع، مشتریان بنیان پاد افزار هستند.


موسوی در پایان با تأکید به انتظارات واحدهای فناور اظهار کرد: واحد فناور بنیان پاد افزار سه انتظار عمده از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و بالاخص واحد تهران‌شمال دارد که عبارت است از پشتیبانی پژوهشی و علمی، یعنی بتوانیم برویم به دانشگاه و بتوانیم نیروهای زبده و نخبه آنها را از میان دانشجویان جذب کنیم؛ دوم این‌که بتوانیم از استادان خوب دانشگاه در پروژه‌ها و بهینه‌سازی محصولات مشاوره بگیریم؛ سوم در زمینه جذب مشتری و حوزه مالی است که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند محصولات دانش‌بنیان را به‌صورت عمده از واحدهای فناور خریداری کند.


انتهای پیام/4116/ 4122/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته