اگر میخواهیم در آینده، ایران مقتدر و قدرتمندی داشته باشیم، باید کار فرهنگسازی را از دوران کودکی و نوجوانی آغاز کنیم
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از جمله مهمترین محورهای این نمایشگاه میتوان به تشریح اهمیت و نقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی کودک و نوجوان در ایران، تشریح وضعیت کاراکترسازی و الگوسازی در ایران و جهان و تاثیرات آن در سبک زندگی و اعتقادات و نمایش محصولات موجود در بازار ایران و جهان اشاره دارد.
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، ضمن بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه این حرکت، گام فرهنگساز درخوری است، گفت: اینکه وقتی فرد وارد این نمایشگاه میشود، با وضعیت، چگونگی و آسیبشناسی موضوع مواجه میشود، حرکت فرهنگساز و آگاهکننده بسیار خوبی است. هشداری است نسبت به وضعیت کنونی صنایع فرهنگی حوزه کودک ونوجوان، که به صورت ناهنجار در بازار کشور ما رها شده است.
کرمی، با بیان اینکه متاسفانه نتوانستیم آنگونه که باید هم در حوزه تولید محتوا و کاراکترهای ایرانی و محصولات ایرانساخت کار در خوری در کشور داشته باشیم کودکان و خانوادهها لاجرم به سمت محصولات خارجی در کنار کاراکترهای عمدتا غربی سوق داده میشوند سواد رسانهای و فرهنگی خانوادهها در آن حد نیست که به کاهش این آسیبها کمک کند، گفت: هر خانواده با خرید هر اسباببازی، عروسک، نوشتافزار و ابزار فرهنگی که به نوعی وامدار شخصیتهای غربی است، فرزندش را ترغیب میکند که با آن شخصیت غربی از کودکی انس بگیرد و رشد کند؛ این شخصیتها وکاراکترها از کودکی با نوجوانان ایرانی همراه میشوند میشناسند و در فیلم، انیمیشن و فضای مجازی و بازی دنبال میکنند.
وی ادامه داد: با این اتفاق، ما کودک و نوجوان خودمان را از اسطورهها، قهرمانان وشخصیتهای علمی، دینی، فرهنگی و اجتماعی خودمان روز بهروز دورتر و بیگانهتر میکنیم و نتیجه این میشود که کاراکترهای بیگانه و عمدتا غربی آشناتر و محبوبتر در نظر کودک جلوهگری میکنند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با تقدیر از اینکه در این نمایشگاه، یک شناسایی وضعیت محیط و ارائه راهکار هم انجام گرفته که کار بسیار خوبی است، گفت: بزرگترین مشکلی که الان وجود دارد و با آن مواجه بوده و تلاش میکنیم که رفع کنیم، عدموجود نهادهای منسجم و ساختارمند در این حوزه است. نهادسازی در بخش خصوصی یکی از کارهایی است که مشغول به انجام رساندن آن هستیم.
رئیس ستاد اجراییسازی سند توسعه ملی فناوریهای نرم و فرهنگی با اعلام اینکه خوشبختانه این سند، در سال جاری مصوب و ابلاغ شد و اجراییسازی سند را شروع کردهایم، گفت: حدود ۲۲ نهاد در این سند احصاء شدند که باید اهداف و راهبردهای مدنظر سند را با همافزایی محقق کنند. برای این کار میبایست از توان بخش خصوصی نهایت بهره را برد؛ نهادسازی، عامل اصلی اجراییسازی این مهم هست که باید سریعتر شکل بگیرد، خانههای خلاق و نوآوری را در این حوزه به عنوان یک پلتفرم مادر عرضه کردیم.
دبیر ستاد فناوریهای نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه ما تلاش میکنیم در دل خانههای خلاق و نوآوری، شرکتهای خلاق حوزه صنایع فرهنگی و خلاق را رشد و آموزش دهیم تا به جامعه بیایند، گفت: یادمان باشد، تا این موضوعات، به شکل اقتصادی درنیامده و کسب و کار نشود، نمیتوانیم بگوییم موفق هستیم.
کرمی ادامه داد: ما در حوزه صنایع فرهنگی که اشتغال و گردش مالی خوبی به همراه دارد میتوانیم دفاع فرهنگی فعالی نیز داشته باشیم، در کنار در اختیار گرفتن بازار اقتصادی این حوزه میتوانیم در معرفی اسطورهها، قهرمانان و شخصیتهای علمی فرهنگی دینی و اجتماعی خودکار درخور و بهتری را در کشور و حوزه تمدنی همسایگان هم داشته باشیم و فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی را بهتر معرفی کنیم.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه به بیان راهکار پرداخت و افزود: راه مقابله با این شرایط، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، ایجابی است. یعنی اینطور نیست که فضای مجازی، بخش نوشتافزار، بخش اسباببازی و عروسک و ... را رها کنیم. امیدوارم با شکلگیری بیش از پیش شرکتهای خلاق در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق و در کنار خانههای خلاق و نوآوری، بتوانیم این نهادسازی را با جدیت دنبال کنیم. دوستان ما در مجمع نوشتافزار ایرانساخت حرکت خوبی را از سال ۹۲ آغاز کردهاند و شاهد موفقیتهای آن هستم و در بسیاری از این پروژهها مشارکت داشتهام.
کرمی به اهمیت کار زیرساختی برای کودکان ونوجوانان نیز اشاره کرد و گفت: اگر میخواهیم در آینده، ایران مقتدر و قدرتمندی داشته باشیم، باید کار فرهنگسازی را از دوران کودکی و نوجوانی آغاز کنیم.
در ادامه این مراسم، سعید حسینی دبیر این نمایشگاه و محمد یقینی دبیر مجمع نوشتافزار ایرانی در ادامه اهداف و فعالیت نمایشگاه را ارئه کردند.
این نمایشگاه که به معرفی محبوبترین و پرمصرفترین شخصیتها در ایران و پیمایشهای مرتبط با آن پرداخته و به طراحی و ترسیم مسیر پیشرو در نقش صنایع فرهنگی و سبک زندگی بومی در ایران میپردازد، از ۲۸ دی ماه آغاز شده است و تا ۱۱ بهمن ادامه دارد.
علاقمندان میتوانند برای بازدید از این نمایشگاه، از ساعت ۸ لغایت ۲۰ تاریخ اعلام شده، به خیابان شهیدمصطفی خمینی، کوچه شهید صیرفیپور، مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی مراجعه کنند.
انتهای پیام/ ۳۰۰۴
انتهای پیام/