مهمترین اصل در دانشگاه آزاد اسلامی تربیت انسان است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از کرمانشاه، روحالله دهقانیفیروزآبادی در نشست تخصصی تبیین سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی و رویداد ملی گام دوم دانشگاه با مرور تاریخچه حضور دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه آموزش عالی کشور و تقسیمبندی آن به چند دهه مختلف اظهار کرد: مهمترین اصل در این دانشگاه تربیت انسان بوده و معتقدم هر آنچه امروز در این دانشگاه وجود دارد ازجمله آزمایشگاه، کارگاه، فناوریهای مختلف، مراکز رشد و فناوری همه و همه بهانهای برای تربیت انسانها یا به قولی انسانسازی است و باید پای بند آن باشیم.
وی عنوان کرد: در هرم دانشمند مشهور مازلو نخستین نیاز انسان غذا ذکر شده و بعد از غذا نیازهای پیشرفت، قدرت و ارتقا مطرح میشود؛ البته بشر نیاز به پیشرفت دارد و همین امر به آموزش بازمیگردد؛ چراکه دومین نیاز اساسی بشر در زندگی آموزش است و این برای هر انسانی نیاز طبیعی و قطعی بوده و هیچوقت آموزش تعطیل نمیشود.(بیشتر بخوانید)
معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: قبل از انقلاب وجود دانشگاه بر مبنای معیارهای امروزی نبود و دانشگاهها بسیار محدود بودند. در آن زمان هر کسی به دانشگاه وارد میشد بدون شک صاحب شغل شده و آموزش نیروی انسانی دیوانسالاری بود؛ اما پس از انقلاب و با جمهوری شدن نظام مملکت، وزارتخانههای متعدد، تشکیلات اداری و سازوکارهای وسیع در کشور ایجاد و با وقوع جنگ و پس از آن دوران بازسازی نیاز به راهاندازی دانشگاههای بیشتر برای تربیت انسانهای تحصیلکرده احساس شد که در آن زمان امکانات ایجاد این دانشگاهها وجود نداشت و مرحوم هاشمی با هوشمندی نیاز را شناسایی و پس از مشورت با امام راحل و تأیید ایشان دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس و امروز در آستانه ۴۰ سالگی این دانشگاه بینالمللی و مطرح هستیم.
دهقانیفیروزآبادی دهههای سپریشده دانشگاه آزاد اسلامی را بسیار مهم برشمرد و افزود: در دهه ۷۰ یا دهه آغاز فعالیت دانشگاه نیاز اصلی جامعه آموزش نیروی انسانی برای شغل مهمترین نیاز محسوب میشد و در دهه ۸۰ یا دهه دوم فعالیت دانشگاه این نیاز با توجه به حرکت به سمت توسعه صنایع، دفاع، نفت، علوم پزشکی یا کشاورزی و دامپروری سیاست اصلی ایجاد پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی و سایر مراکز مرتبط با این دو بود، پس نیاز جامعه نیز تغییر کرد و به سمت محقق و پژوهشگر و فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی هدایت شد و وارد نسل دوم دانشگاه یا دانشگاهها پژوهشی شدیم.
وی ادامه داد: در سالهای ۹۲ و ۹۳ به بعد با توجه به اشباع شغلهای دولتی و سیاست به صرفه نبودن مراکز تحقیقات و پژوهشی با نفرات زیاد و هزینههای بالا تنها چیزی که برای حضور در دانشگاه جذابیت داشت شخصیت اجتماعی بود که با توجه به رشد مراکز دانشگاهی غیرانتفاعی و سختگیری کمتر و هزینههای به ظاهر کمتر علاقهمندی به این مراکز بیشتر شد، پس زمان آن رسید که دو راه از راههای پیش رو را انتخاب و به آن عمل کنیم که راه اول نوسازی کردن و راه دوم نوسازی نسلی یا تغییر نسلی بود.
معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اهمیت تغییر نسل در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: «پیتر دراکر» در سال ۲۰۰۲ مقالهای نوشته و میگوید: در ۳۰ سال آینده بسیاری از دانشگاههای دنیا به بناهای یادبود تبدیل خواهند شد و این تلنگری بود برای دانشگاه آزاد اسلامی تا با تغییر نسل از این مرحله گذر کند و این امر باید انجام میشد. اینجا بود که کارآفرینی مطرح و اینکه چرا باید آدمی تربیت کنیم که کارگر شود. باید آدمی تربیت کرد که بتواند کارفرما و کارآفرینی کند و در کنار کار او عدهای دیگر نیز نانآور شوند. در اینجا نسل سوم دانشگاه پا به عرصه وجود گذاشت.
این مقام مسئول توضیح داد: در نسل اول و دوم دانشگاه کارشناس، کارشناس ارشد و دکتر تربیت میکردیم؛ اما با توجه به نیاز جامعه در نسل سوم باید شتابدهنده، مرکز رشد و پارک علم و فناوری داشته باشیم و بدانیم که شتابدهنده یا همان کارشناس دو نسل قبل، امروز «رویداد ایده شو یا به عبارت صحیحتر ایده آراست» و در مرحله بعدی یا کارشناسی ارشد نسلهای گذشته، ایدههای خوب جمعآوری میشوند، با این تذکر که در این مرحله نیز درس داده میشود؛ اما روش فرق دارد و به جای استاد، منتور داریم که وی در دل دانشجویان است و آنان را برای کسبوکار با آموزش قوانین شرکت داری، بانکها و صندوقها آماده میکند که استارتآپ بوده و در پایان این دانشجویان فارغالتحصیل دوره شتابدهی میشوند.
وی گفت: استارتآپها ایده را پرورش میدهند تا محصول اولیه تولید شود پس از آن به پارک فناوری راه پیدا میکنند و پس از آن شرکت نوپا به شرکت پایدار سرمایهدار تبدیل خواهد شد. در نسل اول و دوم فارغالتحصیل دانشگاه عنوان دکتر گرفته و استاد میشود؛ اما فارغالتحصیل دانشگاه کارآفرین، شرکت پایدار است. در نسل اول و دوم کتابخانه و سالن مطالعه داشتیم؛ اما در نسل سوم آزمایشگاه و فضای کار اشتراکی داریم تا ایدهها پرورش یابند.
معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: بازار و اقتصاد هوشمند است و امروز دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به این مسئله و نیاز جامعه و خانوادهها نیازمند تغییر بوده؛ چراکه مجبوریم تغییر کنیم این انتظار جامعه از دانشگاه آزاد اسلامی است. بدون شک تأکید میکنم که دانشگاه تاپ نسل سوم کشور دانشگاه آزاد اسلامی است. سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در ۶۰ صفحه تنظیم شده که ۲۵ صفحه آن مستقیماً به حوزه فناوری و نوآوری مربوط بوده و آینده دانشگاه گواه مدعای ماست. استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بدانند که بههیچوجه استاد و دانشجوی درجه دو کشور محسوب نمیشوند.
دهقانیفیروزآبادی ادامه داد: برای تبیین برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی برنامه اول، خودشناسی است و خود ما باید بدانیم که این دانشگاه باعظمت چه امکانات و توانمندیهایی دارد. هدف دوم شناساندن خود به بقیه بوده تا بدانند دانشگاهی که هشت برابر آستان قدس رضوی ثروت دارد چقدر توانمند است. هدف سوم اتفاق افتادن همافزایی با سایر ادارات و ارگانهاست و هدف چهارم ترویج و تبلیغ و اینکه مردم بدانند صدای آنان را شنیدهایم و نیاز امروز جامعه را میدانیم و دانشگاهی کارآفرین برای یادگیری کار ایجاد کردهایم.
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/