دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ثقفی در برنامه روزنه رادیو «گفت‌وگو»:

سامانه تداخلات دارویی بومی شد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران از راه‌اندازی سامانه بومی تداخلات دارویی خبرداد و گفت: با وجود کارکردهای ویژه‌ای که این سامانه دارد اما متأسفانه در کشور ما از زیرساخت‌های این سامانه به نحو احسن استفاده نشده است.
کد خبر : 629971
محمدمهدی ثقفی



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدمهدی ثقفی امروز در برنامه روزنه رادیو گفت‌وگو از راه‌اندازی سامانه بومی تداخلات دارویی خبرداد و گفت: با وجود کارکردهای ویژه‌ای که این سامانه دارد اما متأسفانه در کشور ما از زیرساخت‌های این سامانه به‌نحو احسن استفاده نشده است و این بی‌توجهی موجب عقب افتادگی ما از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی شده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه تنها کسانی‌که عضو سازمان نظام پزشکی هستند اجازه ورود به این سامانه را دارند، عنوان کرد: نکته‌ای که در درجه اول برای پزشکان ما بسیار حائز اهمیت بوده، وجود ماکزیممی برای تشخیص این امر است که اگر فردی بیش از ماکزیمم تعیین شده دارویی مصرف کرده باشد به راحتی بتوان تداخلات دارویی را در بدن او تشخیص داد.


ثقفی اظهار کرد: طبق آمار، در کشورهای مختلف به‌طور تقریبی ۱۵ درصد از بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه کرده یا فوت می‌شوند به‌خاطر تداخلات دارویی است، این تداخلات نه تنها در ایران؛ بلکه یکی از مشکلات نظام سلامت در تمام کشورهای دنیا به شمار می‌رود، به همین دلیل در کشور ما با توجه به نظام‌مندی موجود، تداخلات دارویی، امری اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه مردم ما نباید به فضای مجازی در زمینه داروها اعتماد کنند، داروخانه‌ها نیز باید اطلاعات دارویی را به‌طور مداوم و دقیق به اطلاع مردم برسانند و در خصوص داروهایی گیاهی، نهادهای مربوطه باید آنها را تقسیم بندی کرده و نقش حمایتی خود را در استفاده از دارو و مکمل‌ها برای مردم به خوبی ایفا کنند.


انتهای پیام/۴۱۲۷



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
محمد مهدي ثقفي
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
۰
با عرض سلام و احترام

به استحضار ميرسانم در خبر شبكه اينترنتي شما در خصوص بومي سازي سامانه تداخلات دارويي (روز دوشنبه 13 دي ماه ) مشاهده نمودم كه در متن خبر بعضي جملات و كلمات نقل شده از مصاحبه راديويي بر خلاف مفهوم علمي و آكادميك نقل شده است ؛ لذا ضمن تشكر از اطلاع رساني و زحمات شما خواهشمندم نسبت به اصلاح جملات ذيل اقدام مقتضی مبذول فرمائيد !
جملات نظير :
وجود ماکزیممی برای تشخیص این امر است که اگر فردی بیش از ماکزیمم تعیین شده دارویی مصرف کرده باشد به راحتی بتوان تداخلات دارویی را در بدن او تشخیص داد.
وجود ماکزیممی برای تشخیص این در اصل ماكزيمم دوز دارو كه شخص اجازه دارد در طول يك روز مصرف كند و به عبارتي ماكزيمم دوز درماني دارو در يك روز است كه بر حسب اطلاعات فارما كينتيك و فارماكوديناميك دارو و وزن و سن و شرايط بيماريهاي زمينه اي در بيمار توسط كادر پزشكي مربوطه محاسبه و يا طبق گايدلاين هاي معتبر پزشكي ارزيابي و محاسبه و تجويز مي شود.
البته متن كامل مصاحبه ي بطور كتبي در خبرگزاریها دانشگاه و بيمارستان و ساير خبرگزاريها موجود است . با تشكر دكتر محمد مهدي ثقفي
قالیشویی ادیب