دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1400 - 15:04

بی‌خوابی در افراد مسن خطر زوال‌ عقل را افزایش می‌دهد

خواب نامناسب در افراد مسن سبب افزایش خطر زوال‌ عقل و مرگ‌زودرس می‌شود.
کد خبر : 629285
بی‌خوابی

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از «ایت دیس نات دت»، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری نشان می‌دهد که پنج میلیون نفر از بزرگسالان با بیماری زوال‌ عقل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. هر سال این آمار رو به افزایش است. مطالعات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۶۰ این آمار به ۱۴ میلیون نفر می‌رسد و رشد صعودی آن تهدید بزرگی است. زوال عقل می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود؛ بنابراین افراد باید عادات بهداشتی خود را به‌شکل مؤثری تغییر دهند. بعضی از عادات بهداشتی باعث بدتر شدن وضعیت حافظه می‌شود.


مطالعات جدید ادعا می‌کند نوعی از عادت سلامتی خاص می‌تواند خطر ابتلا را به زوال‌ عقل افزایش یابد و مرگ‌ زودرس برای افراد رخ دهد. در این مطالعه نشان داده شده که خواب فاکتور بسیار مهمی برای مقابله با زوال‌ عقل است. افراد مسنی که برای خوابیدن و بیدار شدن مکرر در تمام طول شب تلاش می‌کنند، بیش‌تر از بقیه افراد در معرض ابتلا به زوال عقل هستند و احتمال مرگ زودرس در آن‌ها بیش‌تر است.


بر اساس یافته‌های محققان، خطر مرگ زودرس در افرادی که شب‌ها به‌سختی می‌خوابند ۴۴ درصد است و خطر ابتلا به زوال‌ عقل ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده است. خطر مرگ زودهنگام افرادی که نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوند و دوباره تلاش زیادی می‌کنند تا به خواب بروند ۵۶ درصد است و ۳۹درصد درمعرض زوال‌ عقل هستند. کسانی‌که مدام خواب می‌مانند بالاترین خطر را در هر دو تجربه کردند. محققان به این نتیجه رسیدند که بی‌خوابی خطر زوال‌ عقل و مرگ‌ومیر در افراد مسن افزایش پیدا می‌کند.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته