دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1400 - 15:07
نصیری در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

لزوم تسهیل فرایند کسب‌وکار برای بازی‌سازان

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: کاری که در حال حاضر می‌توان انجام داد تمرکز بر روی برطرف کردن مسائل و مشکلات و به خصوص تسهیل فرایند کسب‌وکار برای جوانانی است که می‌خواهند در این عرصه ورود کنند.
کد خبر : 626648
دانش‌بنیان



حامد نصیری، معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، در خصوص تأثیر تحریم‌ها بر بازار داخلی صنعت بازی‌سازی کشور اظهار کرد: بر این باور نیستم که بازار داخلی تنها تحت تأثیر تحریم‌هاست، البته باید گفت همه ابعاد زندگی تحت تأثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد. مشکل اصلی این صنعت در کشور بحث مقیاس‌پذیر کردن صنعت بازی‌سازی در سطح جهانی است که منجر به این می‌شود که انتشار خوبی نداشته باشیم و همکاری‌های بین‌المللی ایجاد نشود. البته بازار داخلی تحت تأثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد اما در مواردی این تحریم‌ها باعث رشد بازی‌های ایرانی هم شده است، که دلیل آن مشکل شدن پرداخت‌های بین‌المللی و به تبع آن کاهش دسترسی‌ها به بازی‌های خارجی و عواملی از این دست است.


وی افزود: این مسئله که واقعأ چه سیاستی باید در قبال تحریم‌ها پیش‌گرفت یا به زبان ساده چه می‌توان کرد؟ فرا سازمانی و متغیری تابع شرایط اجتماعی و سیاسی کشور است. در دوره‌هایی که روابط بین‌المللی بهتر و نزدیک‌تر شده بود، تحریم‌ها فشار کمتری داشت و در شرایطی هم به این صورت نبود. مثال بارز چنین مشکلاتی رویداد(TGC) است. بسیاری از ناشران بین‌المللی یا اساتید در این زمینه، زمانیکه حتی برای کنفرانسی علمی هم به کشور دعوت می‌شوند به دلیل تحریم‌ها حضور پیدا نمی‌کنند. راه اینکه بخواهیم تحریم‌ها را کنترل کنیم عملاً تنها دور زدن تحریم‌هاست که به وسیله واسطه‌هایی که بازی‌ها را منتشر ‌می‌کنند و در دسترس بازارهای جهانی قرار می‌دهند و تعاملاتی مالی را شکل داده، صورت می‌گیرد.


معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه تشریح کرد: نمی‌توان به طور قطع گفت که تحریم‌ها در بازار داخلی اثر گذار نیست. به هر حال مسئله رقابت، منابع انسانی و یادگیری از شرکت‌های خارجی تحت تأثیر تحریم‌ها دچار ضعف شده و به تبع آن نوآوری کشور در بازار داخلی به صورت منطقی کاهش پیدا کرده است. نیروهای کشور به دلیل تحریم‌ها مهاجرت می‌کنند که همگی این مسائل نشان از تأثیرات تحریم‌ها دارد و نمی‌توان گفت که تحریم‌ها در عرصه بازی‌سازی تأثیری نداشته است. ولی دست کم در بازار از لحاظ فروش و تقاضا تأثیرات مثبتی هم داشته است.


نصیری در پایان تصریح کرد: در بدترین حالت ممکن، اگر ۶۰ درصد مشکلات در این زمینه مشکلات خارجی باشد، ۴۰ درصد آن مشکلات داخلی است که در حقیقت هم اینطور نیست و در واقع وضعیت بسیار بهتر از این آمار می‌تواند باشد. اما باید ۴۰ درصد مشکلات داخلی خودمان را برطرف کنیم که مسائلی از جمله فرهنگ‌سازی برای خرید بازی، سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌سازی، توسعه آموزش و توسعه رگولاتوری و قانون‌گذاری است که تمام این مسائل نقطه ضعف‌های این اکوسیستم است که چه تحریم باشیم و چه نباشیم تفاوتی ندارد و باید حل شود. کاری که در حال حاضر می‌توان انجام داد تمرکز بر روی برطرف کردن این مسائل و مشکلات و به خصوص تسهیل فرآیند کسب و کار برای جوانانی است که می‌خواهند در این عرصه ورود کنند.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب