بررسی نقش تشکلهای دانشجویی در فضای مجازی
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، چهارصد و شصت و هشتمین نشست تخصصی جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی و اندیشکده فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با موضوع «بررسی نقش تشکلهای دانشجویی در تحقق انقلاب اسلامی در فضای مجازی» با حضور «سید علیرضا آل داوود» برگزار شد. در ادامه مشروح گفتوگوی انجام شده در این نشست تخصصی را مشاهده میکنید:
دانشجوی طراز انقلاب اسلامی از ویژگیهای بارزی برخوردار است، او روحیه تحولخواهی دارد، حقطلب و پیشرو در عرصههای استراتژیک کشور است اگر امروز مسئولان کشور هریک به نحوی در روز دانشجو میان آنها حضور پیدا میکنند به دلیل پذیرش نقش مطالبه گری این قشر در کشور توسط مسئولان است، این نقش تا حدی برای نظام اسلامی اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی هرساله جلساتی را برای شنیدن دغدغههای دانشجویان ترتیب میدهند تا بدون واسطه با آنها صحبت کنند.
رهبر معظم انقلاب امسال در سخنرانی خود به مناسبت اربعین حسینی از اهمیت مسئله روشنگری و جهاد تبیین صحبت کردند، زمانی که این تأکید ایشان را در کنار برشی دیگر از بیانات معظم له درباره اهمیت فضای مجازی قرار دهیم (فضای مجازی بهاندازه اصل انقلاب اسلامی اهمیت دارد)، متوجه میشویم که جامعه دانشگاهی یکی از اصلیترین نقشها را در این زمینه به عهده دارد، جامعه دانشگاهی در این راستا ۲ وظیفه اصلی را باید به دوش بکشد، نخست هدایت مطالبه تحقق حاکمیت ملی در فضای سایبر تا مسئولان و مردم هم با این مطالبه همراه شوند، رهبر انقلاب در سخنرانی از مصادیق بیعدالتی در فضای مجازی صحبت کردند، کسی که بدون دانش کافی درباره موضوعی اظهارنظر میکند یا مردم از گزند افترا و دروغ وی در امان نمیمانند به نحوی از حدود عدالت در فضای مجازی عدول کرده است. ذات جنبشهای دانشجویی مبارزه با بیعدالتی است و یکی از مصادیق مبارزه با این پدیده میتواند تلاش برای رفع شبهات فضای مجازی باشد، مسائلی مانند شناسایی و پاسخ به اخبار جعلی، افترا و ... از جملهٔ مواردی است که دانشجویان امکان نقشآفرینی در آن رادارند.
نخستین وظیفه دانشجویان در این حوزه تلاش برای حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای سایبر است، یکی از نقشهای مفید دانشجویان در این زمینه میتواند، مطالبه اجرای دستورات مقام معظم رهبری در فضای سایبر باشد، یکی از این مطالبات تحقق شبکهٔ ملی اطلاعات با تمام شش لایه آن است که دانشجویان باید موارد ذیل را در این خصوص جدی بگیرند؛
لایه زیرساخت: دانشجویان نخبه ایرانی در دانشگاههای فنی این امکان رادارند که نقش جدی در مطالعات و اجرای لایه زیرساخت را بر عهده بگیرند، آنها در مسائل مختلف نرمافزار، سختافزار، میانافزار و حتی امنیت شبکه توانایی نقشآفرینی دارند.
لایه سرویس و خدمات: دانشکدههای فنی کشور این امکان را دارند که تمام نیازهای ایران مانند شبکههای اجتماعی، برنامکهای فروشگاهی، زیرساختی و ... را برطرف کنند
لایه محتوا: دانشکدههای علوم انسانی، فنی، پزشکی و ... باید وارد عرصه تولید محتوا شوند و هریک بر مبنای ظرفیت خود به تولید محتوای سالم در زمینه تخصص خود بپردازند، البته منظور ما صرفاً تولید محتوای انقلابی و مذهبی نیست، هر دانشجویی میتواند درزمینه تخصصی خود مانند حقوق، پزشکی، سبک زندگی، روانشناسی و ...به تولید محتوا بپردازیم، امید داریم تا قوانین لازم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و بعدازآن پرداخت «حق تولید ترافیک» به تمام کاربرانی که محتوایی مفید تولید میکنند بهطور کامل پرداخت شود همانطور که در حال حاضر یکی از برنامکهای اجتماعی بومی این مسیر را آغاز کرده است، باید مسیر ورود سایر سرویسها به این مسیر نیز فراهم شود.
لایه کاربر: وظیفه دانشجویان در این زمینه تلاش برای ارتقاء سواد رسانهای جامعه و حضور فعال در فضای سایبر است که دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد؛ ۴.۱ ـ تا مادامیکه سرویسهای خارجی از مخاطب فعال قابلتوجهی برخوردار هستند، بخشی از دانشجویان که امکان حضور فعال و تأثیرگذار در فضای سایبر را دارند، درعینحال تأثیری هم نمیپذیرند، در این فضا حضور فعال پیدا کنند تا جایی که توان دارند به شبهات و اخبار جعلی پاسخ دهند اما درعینحال باید بپذیریم که مدیران غیر ایرانی این پلتفرمها با روشهایی مانند محدود کردن، مسدود کردن یا فیلترینگ حبابی و ... مانع از اثرگذاری جدی صفحات انقلابی در پلتفرمهای خود میشوند. به دلیل آنچه گفته شد، راهبرد دوم برای حضور در لایه کاربران، بومیسازی سرویسهای فضای سایبر است که دانشجویان ما بیش از فضای غیربومی منشأ اثر خواهند بود، البته نباید این پلتفرمها بدون نظارت رها شوند؛ چراکه اگر کنترل نشوند، بیش از سرویسهای غیر ایرانی کاربر را متوجه تهدیدات فضای سایبر میکنند، نظارت بر فضای سایبر امری پذیرفتهشده در تمام دنیا است، آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا، چین و تمام کشورهای جهان به این مسئله توجه جدی دارند.
مدیریت پلتفرمها در کشورهای مختلف جهان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، برای مثال شرکت اپل هفته گذشته طی نامهای به پیامرسان تلگرام دستور داد تا ۲ ای موجی را حذف کند و به مدیران این پیامرسان هشدار داد که در صورت تخطی از اجرای این دستورالعمل «تلگرام» از تمام گجتهای شرکت اپل حذف میشود! مدیران این پیامرسان پس از دریافت این دستور بدون وقفه دستور را اجرا کرد؛ چراکه نگران برخورد قاطعانه اپل بود بنابراین حاکمیت سایبری جایگاهی پذیرفتهشده در جهان دارد و باید نسبت به تحقق آن کوشا بود.
لایه مدیریت: در دولت گذشته کشور در حوزهٔ زیرساخت و امنیت شبکه با مشکلات جدی روبرو بود، شورای عالی فضایی در تمام دوره ۸ ساله مدیریت دولت تدبیر و امید تشکیل جلسه نداد، شورای عالی فضای مجازی بهاندازهای جلساتش کاهش پیدا کرد که باید گفت از اثرگذاری در این حوزه ناتوان شد و موارد بسیاری ازایندست که شاهد آن بودیم.
دلیل این چالشها عدم توجه دولت به آینده جوانان، نوجوانان و بهطور کل کشور بود، نقش دانشجویان درست در همچین شرایطی برای شکل دادن جریان مطالبه گری بهشرط رعایت اصول و ادب اهمیت پیدا میکند.
امروز قالبهای مختلف تولید محتوا (صوت، متن و تصویر) در فضای مجازی وجود دارد، کشورهای غربی با استفاده از ابزارهای مختلف مانند تحلیل کلان دادهها در حال ذائقه سازی برای افکار عمومی ایران است، مؤلفه مهمی که متأسفانه اغلب بخشهای کشور از آن غافل هستند! کلان دادههای کشور امروز بهصورت رایگان از طریق پلتفرمهای خارجی در اختیار کشورهای غربی قرار میگیرد، در همین راستا دانشجویان علاوه بر تلاش برای ارتقاء سطح سواد رسانهای جامعه برای افزایش سطح آگاهی قشر خود نیز فعالیت کنند تا قدمی مؤثر برای شکست حصر رسانهای دشمن بردارند، دانشجو و دانشگاه میتوانند قرارگاه پاسخگویی مردمی به شبهات کشور باشند.
بیشتر بخوانید:
تبدیل جنگ ابزار به جنگ افکار/ تأثیر ناامنی روانی از هزاران بمباران بیشتر است
رهبر معظم انقلاب حدود ۴ سال قبل از متولیان خواستند تا همانطور که غرب و صهیونیسم جهانی کمپینهای ضد اسلامی را مدیریت میکنند، آنها هم پویشهای ضد سرمایهداری و صهیونیسم را در جهان مدیریت کنند، یکی از اقشاری که امکان نقشآفرینی در این حوزه را دارد، قشر دانشجویان هستند، آنها باید حضوری فعال در زمینه مدیریت این کمپینها داشته باشند.
همانطور که اشاره کردم، دانشجو در وهله ابتدا باید در فضای رسانه حضور هوشمند داشته باشد تا شبهات موجود در سطح جامعه را پاسخ دهد اما مسئله مهمی که تاکنون در کشور ما مغفول مانده است، همافزایی نهادهای متولی برای پاسخگویی صریح، روشن و دقیق به مردم درباره مسائل مختلف است، این مسئله سبب میشود تا ایران به سبب مواجهه با حملات متعدد علیه افکار عمومی خود، بیش از آنکه فرصت طراحی آفندی داشته باشد، مشغول اجرای عملیات پدافندی و روشنگری در مواجهه با شبهات مطرحشده برای مردم است.
نکته بعدی نیز پیشتر یکبار مورداشاره قرار گرفت، متأسفانه امروز حاکمیت سایبری ما در وضعیت ضعف قرار دارد که اگر مانند ۳۰ کشور دنیا سرویسها و خدمات خود را بومی کنیم و در کنار آن پلتفرمها و سرویسهای خارجی را به حاکمیت ملی خود پاسخگو کنیم، مسائل بسیاری در این زمینه مرتفع خواهد شد، البته با افشاگریهایی که خانم هاوگین درباره شرکت فیسبوک انجام دادند، امروز مشخصشده است که کشورهای غربی نیز امکان اعتماد پلتفرمها را ندارند، چطور باید به سرویسهای که اخبار جعلی را پخش میکنند و مسبب شورش، قتل و کودتا هستند، اعتماد کرد؟! هرچند بهزعم بنده دعوای فعلی در کنگره آمریکا برای آشکار کردن الگوریتمهای این سرویسها به نتیجه نمیرساند؛ چراکه نفوذ فراقانونی آنها تا جایی پیش رفته است که رئیسجمهور مستقر آمریکا را سانسور میکنند بنابراین تنها راه ما برای مواجهه با این چالشها قوی شدن در ابعاد مختلف فضای سایبر است که رهبر معظم انقلاب هم به این مسئله تأکید دارند، یکی از راهکارهای قدرت یافتن در این مسیر، تحقق شبکه ملی اطلاعات و حتی راهاندازی شبکه مشترک با کشورهای مشترکالمنافع یا حوزه مقاومت است، معتقدم دانشجویان ما در حوزه IT این امکان را دارند که نیازهای بسیاری از کشورها را مرتفع کنند به همین جهت باید حاکمیت از آنها حمایت کند تا قدرت کشور در مسئله فضای سایبر افزایش پیدا کند.
حمایت از کسبوکارهای فضای مجازی، بهاء دادن به طرحهای دانشگاهی، برقراری اتصال حقیقی بین دانشگاه و صنعت و دولت، سپردن پروژههای دولتی به دانشگاهها و پژوهشگران دارای صلاحیت دانشگاهی، میتواند از این مسیر پر چالش مانع زدایی کند، درست به سیاق کشوری مانند کره جنوبی که تمام پیشرفتهای اخیر خود را مرهون اتصال دانشگاه با صنعت و دولت است، نیازهای دولت در این کشور بهطور کامل توسط دانشگاه رفع میشود
انتهای پیام/۴۱۴۴/
انتهای پیام/