خشکسالی به بازار خشکبار زد
به گزارش خبرنگار گروه کشاورزی، صنعت تعاون خبرگزاری آنا، خشکسالی بیسابقه که کشور را درگیر کرده بر تولید خشکبار نیز تاثیر گذاشته است و به گفته فعالان در این بخش تولید خشکبار کشور هم کاهش یافته و هم از کیفیت آن کاسته است، خشکسالی موجب شده برخی از باغات تغییر کاربری پیدا کنند و همین موضوع سطح تولید را کاهش داده است و موجب شده قیمت خشکبار در کشور با افزایش قیمت زیادی مواجه شود.
مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به دلایل کاهش خشکبار در بازار میگوید «خشکسالی تأثیر خود را در میزان تولید امسال گذاشته و تولید در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی به خود گرفته است و از سوی دیگر کشاورزان و آجیلفروشان از تورم حاکم بر بازار و کشور بینصیب نماندند. چراکه هزینههای جانبی مانند هزینه کارگر، حملونقل و ... افزایش پیدا کردند درنتیجه شاهد بالا رفتن قیمت نهایی این محصولات هستیم».
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه ۸۰ درصد تولید تخمهجات در ایران دیمی است، عنوان میکند «وقتی نزولات آسمانی کم شود تأثیرش را در تولید میگذارد. خشکسالی امسال باعث شد برخی باغداران تولید را در سال جاری غرقابی کنند. اما این امکان برای تمام باغداران میسر نبود کسانی که موفق شدند هزینه تولید برای آنها چندین برابر افزایش پیدا کرد».
احمدی با بیان اینکه بروز کمآبی و کاهش بارشها در سال آبی جاری موجب شده تا تولید خشکبار ایران تا ۴۰ درصد کاهش یابد، میگوید «قیمت برخی از اقلام خشکبار مانند تخمهکدو و تخمهژاپنی افزایش محسوسی داشته است، فعالان این حوزه دلیل بالا رفتن نرخ خشکبار را افزایش هزینهها و عوامل تولید از قبیل نیروی انسانی، هزینههای حملونقل و افزایش تعرفههای انرژی میدانند».
علاوه بر خشکسالی یکی از دلایلی که در چند وقت اخیر بازار خشکبار در کشور را با تنشهای فراوانی مواجه کرده بحث صادرات خشکبار به کشورهای همسایه است، رئیس اتحادیه آجیلفروشان از تمایل تولیدکنندگان برای معامله با بازرگانان عراقی خبر میدهد و عنوان میکند «تولیدکنندگان تمایلی به ارائه محصولات خود به بازار داخل ندارند. البته باید اذعان کرد نبود نقشه راه و نداشتن اطلاعات در خصوص موجودی کالا این مشکلات را تشدید کرده است».
کشاورزان تمایل به صادرات دارند
به گفته وی «صادرات تخمهژاپنی به عراق باعث افزایش قیمت این محصول شده است. کشاورزان تمایل دارند که محصول خود را به جای بازار داخل به بازرگانان عراقی بفروشند، عراقیها درگذشته جنس موردنیاز خود را از تهران تهیه میکردند اما هماکنون سازوکارهای تجارت در ایران را فراگرفتند و خود مستقیم با باغداران و کشاورزان وارد معامله میشوند».
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به توقف ثبت سفارش تخمهکدو، و کمبود آن در بازار میگوید «یکی از تبعات منع ثبت سفارش یک محصول افزایش قیمت آن در بازار داخلی است. به نظر من باید در وضع قوانین منع صادراتی به مصرفکننده داخلی نیز توجه شود. میزان تولید تخمهکدو نسبت به مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افت کرد و اگر این محصول ثبت سفارش میشد بازهم شاهد افزایش قیمت آن بودیم اما میتوانستیم با واردات این محصول افزایش قیمت این محصول را کنترل کنیم».
وی با اشاره به نیاز کشور برای اصلاح مدل صادرات و واردات آجیل و خشکبار اظهار میکند «من پیشنهاد میکنم زمان صادرات را تغییر بدهیم متأسفانه بعد از برداشت محصول سخن از صادرات آن به میان میآید که این مسئله باعث افزایش قیمت پایه محصول میشود».
صادرات خشکبار تحت تاثیر خشکسالی
به گفته فعالان بخش صادرات، خشکسالی علاوه بر اینکه قیمت آجیل در بازار داخل را افزایش داده بازارهای صادراتی را نیز تحت تأثیر قرار داده و کاهش تولید موجب شده حجم صادرات نیز کاهش یابد.
محمدمهدی طباطبایی، مشاور عالی کنفدراسیون صادرات ایران میگوید «با گذشت ۷ ماه از سال ۱۴۰۰، ما درزمینهٔ صادرات این قبیل محصول شاهد یک افت چشمگیر بودهایم».
وی با اشاره به کاهش تولید خشکبار در کشور بیان میکند «به دلیل خشکسالی به وقوع پیوسته سال ۱۴۰۰، میزان تولید و برداشت خشکبار در کشور کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی را تجربه کرده و باید این نکته را هم یادآور شد که این موضوع در برخی از محصولات بیش از این آمار است».
طباطبایی تأکید میکند «میزان برداشت سالیانه گردو در فصل برداشت این محصول بهاندازه کل نیاز مصرف بازار نبوده است و همین موضوع موجب واردات و قاچاق این محصول به کشور شده است.»
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/