دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1400 - 13:11
کرمی:

اقتصاد محتوا نیازمند محتوای کاربردی و قدرتمند است

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: تولید محتوا حوزه‌ای مهم به شمار می‌رود که نقشی کلیدی در اقتصاد محتوا دارد. در شبکه‌های اجتماعی نیز تولید محتوای کاربردی و قدرتمند مهم است.
کد خبر : 610394
پرویز کرمی



به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مراسم پایانی بوت کمپ تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. این رویداد آموزش به نیروهای خلاق و جوان را در حوزه تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی دنبال کرد. البته کمپ از سه بخش آموزش، سنجش و جذب به بازار تشکیل شد. آشنایی با فناوری‌های نوظهور، شناخت شبکه‌های اجتماعی، آشنایی با انواع محتوا شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای متنی، برندینگ در شبکه‌های اجتماعی، نحوه کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی و استراتژی بازاریابی محتوا برخی از آموزش هایی بود که به شرکت‌کنندگان در این رویداد داده شد و گامی برای توانمندسازی نیروی انسانی خلاق در حوزه تولید محتوا داشته شد.


از آن جا که به دلیل کرونا امکان حضور در این رویداد وجود نداشت پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری با ارسال کلیپی پیام خود را به این رویداد ارسال کرد.


ضرورت تولید محتوای کاربردی و قدرتمند


کرمی صحبت‌های خود را با تاثیرات تولید محتوا در رسانه‌های دیجیتال و صنایع خلاق آغاز کرد و گفت: در راه‌اندازی هر کسب و کاری ممکن است شکست بخوریم که ایرادی ندارد و هر شکستی مقدمه و پلی برای پیروزی است. شکست منجر به کسب تجربه و مهارت می‌شود و می‌آموزیم و یاد می‌گیریم. اما همواره باید به یاد داشته باشیم که داشتن هدف در زندگی و کار مهم است.


کرمی ادامه داد: تولید محتوا حوزه‌ای مهم و تاثیرگذار است و از آن به عنوان اقتصاد محتوا نیز یاد می‌شود. در شبکه‌های اجتماعی نیز کسی قدرتمند است که محتوای کاربردی و قدرتمند تولید کند و برند سازمانی خود را ارتقا دهد. تاثیر محتوا در برندسازی برای اشخاص حقوقی و حقیقی بسیار بالا است. محتوا باید دارای استراتژی باشد.


مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین بیان کرد: هر محصول یا خدمتی قابلیت کپی‌برداری یا اصطلاحا مهندسی معکوس دارد اما در تولید محتوا این موضوع متفاوت است و این تفاوت در تاثیر محتواست. آمارها می‌گوید روزانه بیش از ۳۰ میلیون محتوا در فضای دیحیتال بارگذاری می‌شود که خیلی از موارد می‌تواند به عنوان سرنخ برای ما عمل کند. آنها می‌توانند سرنخ‌هایی باشد برای جلب و جذب مشتری، معرفی کسب‌وکارها و موارد دیگر. همچنین اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها و شبکه‌ها محلی برای عرضه محتوا هستند.


اقتصاد خلاق با گردش مالی بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار


دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری در رابطه با سواد رسان‌ ای تاکید کرد که این دوره با سرفصل‌هایی که برگزار شده یک فرد را با تمام ویژگی‌های بازار محتوا آشنا می‌کند که این بازار هم در درون کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار بسیار خوبی دارد. اقتصاد خلاق با گردش مالی بیش از ۲ هزار ۷۰۰ میلیارد دلا بازار خوبی را ایجاد کرده است و تولید محتوا نیز یکی از بخش‌های این بازار است.


وی همچنین بیان کرد: در کشور ژاپن و تنها در شهر توکیو ۲ هزار و ۶۰۰ استودیو تولید انیمیشن وجود دارد. این میزان از تولیدات همه برای کشور ژاپن نیست؛ بلکه قطعا صادرات هم وجود دارد و بیشتر محصولات به سایر کشورها می‌رود. به عنوان مثال در ایران یا کشورهای حاشیه خلیج فارس نگاه کنیم این محصولات را می‌بینیم. آن هم از کشوری که از نظر فرهنگی و تمدن هیچ نزدیکی و قرابتی با ما ندارد اما تولید محتوا برای ما انجام می‌دهد.


کرمی در ادامه گفت: چرا این توانمندی را به دست جوانان و کسب‌وکارهای حوزه تولید محتوا در داخل کشور نسپاریم. استودیوهای خوبی با حضور نیروی انسانی خلاق و کارآمد حتما در شکل اینفلوئنسر در کشور فعال هستند که می‌توانند یک هاب منطقه‌ای تبدیل شوند. البته راه‌اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری در شهرهای مختلف کشور و رد حوزه‌های گوناگون می‌تواند بستر این کارها باشد از جمله اقتصاد محتوا و انیمییشن. در حوزه انیمیشن نیز نویددهنده خبرهایی خوش از این حوزه هستیم. همچنین در شهرهایی مانند تهران، همدان، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و سیستان و بلوچستان حرکت‌های خوبی آغاز شده است و شروع خوبی داشتند.


دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه نیروی انسانی خلاق و نوآور و مزیت‌ها و داشته‌های فرهنگی و تمدنی اساس اقتصاد خلاق را تشکیل می‌دهد؛ افزود: ایران ۷ هزار سال تمدن دارد پس ظرفیت‌های بالایی در این حوزه داریم. مثال‌های متعددی در این زمینه وجود دارد ما می‌توانیم از جاذب‌ای گردشگری و جغرافیایی و آثار میراثی و تمدنی کشور برای تولید محتوا استفاده کنیم و با پذیرش توریست اقدام به درامدزایی کنیم. همچنین با ارائه آثار موزه‌ای و میراثی در حوزه تولید محتوا و موزه‌های مجازی می‌توان اقدامات گسترده‌ای انجام داد اما شکل کار را باید تغییر دهیم.


کرمی همچنین به بهره گیری از ادبیات کهن و اسطوره‌های ایران برای تولید محتوا اشاره کرد.


به گفته کرمی، در حال حاضر استارت‌آپ‌های خوبی با بهره‌گیری از فناوری‌هایی چون واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در این حوزه‌ها مشغول فعالیت هستند. پس با بهره‌گیری از خلاقیت، نوآوری و فناوری روز می‌توان اثر بخش بود و علاوه بر اشتغال‌زایی برای کشور ثروت خلق کرد.


انتهای پیام/۴۰۲۱/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب