دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از اولویت‌های وزیر آینده علوم؛

وزیر آینده علوم باید چه مسائلی را اولویت قرار دهد

کم‌کم دولت جدید در حال شکل‌گیری است وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از وزارتخانه‌های مهم در دولت است که باید اولویت‌هایی برای آن در نظر گرفته شود.
کد خبر : 601699
وزارت علوم



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم حجت‌الاسلام رئیسی سر زبان‌ها است، یکی از افراد پیشنهادی، محمدعلی زلفی‌گل استاد، دبیر انجمن شیمی، دانشمند برگزیده بین‌المللی و رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا همدان است که به‌عنوان وزیر علوم دولت جدید به مجلس معرفی شده است.


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از ۱۹ وزارت خانه دولت ایران و مسئول انسجام بخشیدن به امور اجرایی، سیاست‌گذاری نظام علمی، تحقیقاتی و فناوری ایران است وزیر علوم وظایف متعددی بر عهده دارد که ازجمله می‌توان به توسعه علوم، تحقیقات و فناوری و تقویت روحیه تحقیق و تتبع و ترویج فکر خلاق و ارتقاء فرهنگ علم دوستی اشاره کرد.


پیش روی در مسیر انقلابی و جهادی


احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی وزیر علوم می‌گوید: «ملاک‌ها مشخص است این دولت به وزیران کارآمد جهادی نیاز دارد که در مسیر انقلابی حرکت کنند ما نگاه تحولی می‌خواهیم، بدون آن به وزرا رأی نخواهیم داد.»


وی ادامه می‌دهد: «امید است وزیر علوم با مسیر انقلابی و جهادی پیش بروند اگر به این تعهدات عمل نشود با قاطعیت از رأی اعتماد خود برمی‌گردیم.»


در این زمینه محمدرضا احمدی سنگری عضو هیئت‌رئیسه و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات بیان می‌کند: «وزیر پیشنهادی علوم از نظر من فردی دانشمند و با تجربه است ولیکن دغدغه‌هایی هم وجود دارد که باید در رفع آن تلاش کرد.»


وی ادامه می‌دهد: «وزیر پیشنهادی علوم قرار است از جوانان انقلابی که پیرو خط ولایت و رهبری هستند حمایت کرده و در کابینه خود در همه استان‌ها استفاده کند.»


اهمیت حوزه علوم انسانی


علوم انسانی ذات و ماهیت انسان است. کوتاهی نسبت به علوم انسانی نقطه آغاز زوال یک جامعه است. علوم انسانی در غرب عقاید و فرهنگ توده‌های مردم را تشکیل می‌دهد در جهان اسلام در زمینه علوم انسانی باید به اندیشه تولید علم نگریست و از منابع مهم اسلامی استفاده کرد. علوم انسانی برای جامعه جهت دهنده است و مقصد یک جامعه را مشخص می‌کند.


حمیدرضا خالدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال می‌گوید: «وزیر آینده علوم باید جامعه نگر باشد و با رویکرد جامع در حوزه‌های مختلف علوم تحول ایجاد کند. هر فردی می‌تواند در حوزه‌ای خاص محقق و متخصص باشد اما فرد جامعه نگر رویکرد، تحقیقات، گفتار، رفتار و بنیان فکری‌اش از جامعیت علوم انسانی برخوردار است.»




بیشتر بخوانید:


روحیه مردمی بودن آیت‌الله رئیسی در میان سایر مدیران تسری یابد/ لزوم روی کارآمدن مدیران جوان و انقلابی در دولت


برخی با سیاسی‌کاری خواستند به دانشگاه آزاد ضربه بزنند/ وزیر جدید علوم برای انتقادات گوش شنوا دارد




وی ادامه می‌دهد: «فردی می‌تواند در جایگاه وزیر علوم باشد که درک و شناخت خوبی از حوزه‌های مختلف علوم به‌خصوص علوم انسانی داشته باشد. وزیر آینده علوم باید تحقیقات، کارآفرینی و مهارت افزایی در علوم مختلف به‌خصوص علوم انسانی را جز اهداف خود قرار دهد و سکان‌دار وزارت علوم باشد که با هدایت سرمایه دانشمندان و نخبگان، جامعه را به مقصود اصلی که مرجعیت علمی است برساند.»


توسعه مانَک‌های علم و فناوری


در سال‌های اخیر همگام با دانشگاه‌های جهان، فعالیت‌های دانش‌بنیانی و ایجاد مانَک‌های علم و فناوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس درباره اولویت‌های وزیر آینده علوم می‌گوید: «اولویت‌های وزیر آینده علوم باید تکمیل زیرساخت‌های پژوهشی و علمی، پشتیبانی از توسعه مانَک‌های علم و فناوری، تجاری‌سازی علم باشد که این رویکرد نیازمند طی کردن مسیری طولانی است.


احمدی سنگری عضو هیئت‌رئیسه و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات بیان می‌کند: «اولویت‌های وزیر علوم باید ارتقای سطح علمی اساتید و دانشگاه‌ها در منطقه و جهان، کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها و مقالات دانشگاهی در جامعه، تحولی اساسی در اسلامی کردن دانشگاه‌ها، هم‌چنین تقویت مانَک‌های علم و فناوری و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.»


احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزشی اظهار می‌کند: «اولویت‌های وزیر علوم باید تحول در سیستم، اصلاح آیین‌نامه، اصلاح سیستم مدیریتی به مدیریت جهادی باشد.»


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب