دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1400 - 14:22

تغییرات آب‌وهوایی ممکن است منجر به افزایش تعداد شامپانزه‌های بونوبو شود

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی ممکن است کمک کند بونوبوها منقرض نشوند!
کد خبر : 595928
میمون2



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، بونوبوها مانند سایر میمون‌های بزرگ، از شاخ و برگ‌ درختان برای ساختن خانه‌هایی برای خود استفاده می‌کنند. دانشمندان به طور معمول از تعداد این خانه‌ها برای تخمین تعداد بونوبو استفاده می‌کنند.


داده‌های جدید در مورد میزان بارش باران و تعداد خانه‌های بونوبوها نشان می‌دهد که این خانه‌ها در سال‌های اخیر برای مدتی طولانی‌تر نسبت به آنچه پیشتر تصور می‌شد در جنگل‌های کنگو باقی می‌مانند. بارش باران‌های متعدد موجب می‌شود این خانه‌ها که به زحمت ساخته شده‌اند از بین بروند.


حالا دوام این خانه‌ها از تقریباً ۸۷ روز(به طور متوسط)، در ۲۰۰۳-۲۰۰۷ به حدود ۱۰۷ روز در سال‌های اخیر رسیده است که عمدتاً در نتیجه کاهش بارش است. محققان در PLOS ONE گزارش دادند که این افزایش زمان پایداری خانه‌ها می‌تواند به طور چشمگیری تعداد جمعیت میمون‌های در معرض خطر را بیشتر کند و از تلاش‌های نیروهای حفاظت از محیط زیست بکاهد.




بیشتر بخوانید:


ویروس میمون چقدر خطرناک است؟


وضعیت سلامت بچه میمون‌های فضایی




با این حال برخی محققان مثل باربارا فروث(Barbara Fruth) جانورشناس انستیتوی ماکس پلانک آلمان معتقد هستند نباید فقط از روی خانه‌ها قضاوت کرد. محققان اعتقاد دارند به جای شمارش خانه‌ها، از فناوری‌هایی دیگری مانند دوربین‌های تله هم می‌توان مستقیماً برای شمارش حیوانات استفاده کرد که راهی برای مطالعات جمعیت حیوانات به شمار می‌آید.


با این وجود خبر افزایش احتمالی تعداد بونوبوها خوشحال‌کننده است زیرا این موجودات که از نظر ژنتیکی به ما انسان‌ها شبیهند در شرف انقراض بوده‌اند. این پدیده احتمالاً محدود به بونوبوها نیست. همه میمون‌های بزرگ خانه می‌سازند و از تعداد خانه‌ها نیز برای تخمین تعداد آن حیوانات استفاده می‌شود. بنابراین محققان تصور می‌کنند نتایج تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند پیامدهای مثبتی در حفاظت از تمام پستانداران داشته باشد.


انتهای پیام/۴۱۶۰



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته