دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 تير 1400 - 00:00
آنا گزارش می‌دهد؛

صفر تا صد دانش‌بنیان شدن/ شناخت ویژگی مهم شرکت‌های خلاق

فناوری به‌کاررفته در محصولات و خدمات ارائه‌شده از سوی شرکت‌های خلاق پیچیده و پیشرفته نیست اما ماهیت شرکت‌های دانش‌بنیان را فناوری‌های های‌تک تشکیل می‌دهد.
کد خبر : 594429
داش بنیان

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تعیین سطح شرکت‌های دانش‌بنیان مبتنی بر سه معیار کلیدی انجام می‌شود: معیار اول تولید نمونه آزمایشگاهی، معیار دوم تولید کالایی با سطح فناوری بالا یا متوسط رو به بالا، معیار سوم انجام طراحی روی کالا (کسب دانش فنی) یا خدمت بر اساس توسعه و تحقیق است. شرکت‌های دانش‌بنیان به دو دسته کلی تولیدی و نوپا تقسیم می‌شوند و هر یک از این دو دسته نیز سطح یک و دو دارند.




بیشتر بخوانید:


ارائه ۴۰۰ خدمت به دانش‌بنیان‌ها با هدف توسعه صادرات


تفاوت سطح شرکت‌های دانش‌بنیان و نحوه ارائه تسهیلات


توسعه اقتصاد در کشور با خانه‌های خلاق میسر می‌شود




در ابتدا تنها دو سطح برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده بود؛ اما پس از بررسی ظرفیت‌ها و شرایط زیست‌بوم فناوری و نوآوری در اقصی نقاط کشور سطح سومی نیز به این دسته‌بندی اضافه شد. بدین‌ترتیب شرکت‌های دانش‌بنیان سطح سوم که به آنها شرکت‌های خلاق نیز گفته می‌شود، می‌توانند از خدمات و تسهیلات ارائه‌شده به شرکت‌های دانش‌بنیان سطح یک و دو استفاده کنند. شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه دیجیتال، اسباب‌بازی، مد و لباس، فیلم، عکاسی، گیم، رسانه‌های دیداری و شنیداری، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، طراحی و معماری و گیاهان دارویی در زمره شرکت‌های خلاق قرار می‌گیرند.


تفاوت شرکت دانش‌بنیان با خلاق چیست؟


محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان براساس فناوری‌های پیشرفته ارائه می‌شوند اما در شرکت‌های خلاق چنین الزامی وجود ندارد. ماهیت شرکت‌های خلاق مبتنی بر نوآوری و خلاقیت برای ارائه محصولات و خدمات نوین است. صنایع بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش های‌تک قرار می‌گیرند، در حالی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های نرم، صنایع خلاق و فرهنگی در بخش مدیوم‌تک جا می‌گیرند.


علوم و فناوری‌های سخت باعث ایجاد و توسعه صنایع سخت می‌شوند و صنایع نرم نیز از علوم و فناوری‌های نرم تشکیل می‌شود. محصولات خدمات صنایع نرم نه‌تنها کیفیت زندگی انسان را افزایش می‌دهد بلکه رابطه بشر و محیط اطرافش را نیز آسان می‌کند. یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های صنایع نرم، صنایع خلاق و فرهنگی است که سنگ بستر اقتصاد خلاق به شمار می‌رود.


مدل کسب‌وکار شرکت‌های خلاق مبتنی بر رشد و توسعه محصولات و خدمات این شرکت‌هاست و به همین دلیل بازار بزرگی برای آنها در سطح ملی و بین‌المللی وجود دارد. با وجود این که فناوری پیشرفته یا پیچیده‌ای در محصولات و خدمات شرکت‌های فعال در حوزه خلاق و نرم وجود ندارد اما این صنعت به‌شدت ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا به شمار می‌رود و توانایی ایجاد تحول در اقتصاد دانش‌بنیان را دارد.


خانه خلاق چیست؟


خانه خلاق پلتفرمی برای استقرار و رشد شتاب‌دهنده‌های تخصصی، شرکت‌های خلاق و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه‌های صنایع فرهنگی، علوم انسانی، هنر و فناوری‌های نرم و هویت‌ساز است. حمایت از زنجیره تولید صنایع نرم و خلاق، از ایده تا تولید محصول یا خدمت نهایی و راه‌اندازی زیست‌بوم اقتصاد خلاق مبتنی بر صنایع نرم و فرهنگی از اهداف اصلی راه‌اندازی خانه‌های خلاق به شمار می‌رود.


خانه‌های خلاق زمینه توسعه کارآفرینی و تجاری‌سازی ایده‌ها در صنایع دستی، گیم و مد و لباس را فراهم می‌کنند. این خانه‌ها از یک سو به پرورش صنایع فرهنگی و خلاق در کشور کمک می‌کنند و از سوی دیگر منجر به شکل‌گیری اقتصاد خلاق می‌شوند. در حال حاضر ۱۱ خانه خلاق در کشور فعالیت می‌کنند اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه دارد تا پایان سال تعداد خانه‌های خلاق را به بیش از ۳۰ مورد برساند.


شرایط تأسیس خانه خلاق چیست؟


راه‌اندازی یک خانه خلاق بر اساس شرایط و ویژگی‌های مشخصی انجام می‌شود. دارا بودن شخصیت حقوقی، آشنایی با حوزه کسب‌وکارهای نوپا، داشتن تجربه کافی در زمینه مورد نظر، در اختیار داشتن محل ایجاد خانه خلاق متناسب با حوزه فعالیت، با متراژ حداقل ۵۰۰ متر مربع در تملک متقاضی یا در اجاره حداقل پنج ساله متقاضی از جمله شرایط مورد نیاز برای راه‌اندازی یک خانه خلاق است.


محل معرفی‌شده برای تأسیس خانه خلاق باید در منطقه‌ای قابل‌دسترس برای استارت‌آپ‌های فعال در حوزه مورد نظر قرار داشته باشد. همچنین در منطقه جغرافیایی مورد نظر نباید خانه خلاق هم‌رشته دیگری فعالیت داشته باشد. متقاضی علاوه‌ بر داشتن نیروی انسانی متخصص برای اداره خانه خلاق، باید برنامه مناسب برای گردش کار این پلتفرم نیز در نظر داشته باشد. در حال حاضر متقاضیان ایجاد خانه خلاق در شهرها و مناطق محروم در اولویت قرار دارند.


چه تسهیلاتی به شرکت‌های خلاق ارائه می‌شود؟


معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سه حوزه توسعه بازار محصولات و خدمات، تسهیل فضای کسب‌وکار و پشتیبانی مالی و جذب سرمایه از شرکت‌های خلاق حمایت می‌کند. این شرکت‌ها می‌توانند از معافیت مالیاتی که مخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای سطح یک و تولید سطح یک است نیز بهره‌مند شوند. خدمات توسعه بازار شامل حمایت از تهیه گزارش تحقیق بازار، حمایت از حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و تجاری منتخب داخلی و حمایت از حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و تجاری منتخب خارجی می‌شود.


تسهیلات نظام وظیفه و امریه، خدمات بیمه تکمیلی، استقرار در اماکن با کاربری مسکونی، حمایت از حضور در دوره‌ها و سمینارهای آموزشی و استقرار در پارک‌های علم و فناوری نیز از جمله خدمات تسهیل فضای کسب و کار به شمار می‌رود. خدمات پشتیبانی، تأمین مالی و جذب سرمایه نیز شامل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، جذب سرمایه برای طرح‌های خلاق و نوآور و تسهیل در صدور ضمانت‌نامه بانکی می‌شود.


انتهای پیام/۴۰۲۱/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب