افزایش مشارکت زنان در دانشگاهها ربطی به تلاشهای خانم ابتکار و دولت روحانی ندارد
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روز شنبه بود که معصومه ابتکار در مراسم جایزه مریم میرزاخانی وزارت علوم از افزایش حضور بانوان در هیئت علمی و استادان دانشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت: تلاشهای دولت از سال ۹۲ باعث افزایش حضور زنان در هیئت علمی دانشگاهها از ۵ درصد به نزدیک ۳۰ درصد شده است.
بیشتر بخوانید:
وزارت بهداشت موافق تمامی تغییرات پیشنهادی وزارت علوم برای ارتقای اعضای هیئت علمی نیست
افزایش مشارکت زنان در دانشگاهها ربطی به تلاشهای خانم ابتکار و دولت روحانی ندارد
فرشته ولیمراد، فعال حوزه زنان و رئیس کمیته صیانت از خانواده درباره این اظهار نظر معصومه ابتکار گفت: اینکه زنان در دانشگاهها فعالیت دارند یا استاد و هیئت علمی شده باشند به فعالیتهای ابتکار و معاونت امور زنان و خانواده دولت یازدهم و دوازدهم ربطی ندارد. علت آن را باید در چرایی رشد حضور بالای ۵۰ و ۶۰ درصدی بانوان در دانشگاهها جستوجو کنیم؛ چرا حضور بانوان در دانشگاه پررنگ شد؟ چون زنان را به پستهای عالی مدیریتی در دولت موسوی و هاشمی و حتی دولت اصلاحات که با شعار زنان رأیها را گرفت، راه نمیدادند و زنان به دنبال ظهور و بروز توانمندیهای خود در جایی بودند لذا به سمت دانشگاهها رفتند.
ولیمراد افزود: بعد از انقلاب اسلامی که راه حضور زنان در اجتماع و فعالیت آنها باز شد؛ زنان اغلب جز دانشگاه مسیر دیگری برای این حضور فعالیت در اختیار نداشتند و حضور آنها در بخشهای دیگر با موانعی روبهرو بوده است پس جمعیت عظیمی از بانوان در دانشگاهها به ادامه تحصیل پرداخت.
نمیتوان فعالیت اجتماعی زنان را حذف کرد
این فعال حوزه زنان گفت: استادان و هیئتهای علمی خانم در دانشگاهها به فعالیتهای خانم ابتکار و دولت ربطی ندارد وقتی بخش زیادی از تحصیلکردهها خانم هستند و تا مقطع دکتری پیش رفتهاند یا بعد از تحصیلات در خارج به کشور بازگشتهاند طبیعتاً به عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاهها جذب میشوند، این سیل زنان توانمند موانع را به مرور از سر راه خود برمیدارد و هر چقدر هم بخواهند مانع آن شوند ممکن نیست.
وی ادامه داد: دلیل اصلی آن هم این است که وقتی در اسلام الگوهایی چون حضرات خدیجه، فاطمه، زینب و معصومه(س) داریم هر چقدر هم بخواهند به اسم اسلام مانع فعالیت زنان شوند موفق نخواهند بود چون الگویی که از زن و مرد جلوی چشم جامعه است تصویر روشنی از فعالیت مؤثر فرهنگی و علمی تا سیاسی و اجتماعی حضرات خدیجه، فاطمه، زینب و معصومه(س) است. این بانوان بزرگوار نقطه چرخشی در تاریخ خلق کردند لذا به اسلام نمیشود مانع فعالیت زنان شد.
ولیمراد افزود: زن هم دارای وجوه مادری و همسری و هم کنشگری اجتماعی است همچنانکه مردان دارای وجوه پدری و همسری و کنشگری اجتماعی به طور همزمان هستند و نمیتوان تربیت فرزند را تنها به مادر واگذار کرد چون بچه هم به مادر نیاز دارد هم به پدر.
دو گفتمان مفسدهدار غربگرایی و تحجر برای زن خطر آفرین هستند
این فعال حوزه زنان ادامه داد: از بعد از انقلاب اسلامی به این سو در حوزه زنان با دو گفتمان مفسدهدار روبهرو هستیم یک گفتمان نگاه غربی دارد و زن در آن ابزار و در خدمت نظام سرمایهداری است و دم از برابری میزند اما در حقیقت ظلم به زن است چون میخواهد در زندگی بار مسئولیتهایی که نمیتواند وظیفه زن باشد چون مخارج خانه را بر گردن زن بیندازد و زن را وارد جایگاههایی کند که برای او خطرآفرین است. این پیروی در حالی است که آمار وضعیت زنان در غرب اصلا آمار جالبی نیست مثلا وقتی انگلیس در بازی فوتبال گل میخورد ۳۸ درصد خشونت خانگی در این کشور بالا میرود.
ولیمراد گفت: گفتمان دیگر هم تحجر است عدهای میخواهند به اسم اسلام تعاریفی از زن کنند که متناسب با محتوای انقلاب اسلامی نیست که هر دو گفتمان مادون انقلاب اسلامی هستند.
رویکرد امامین انقلاب در حوزه زنان نگاهی متعادل است
فعال حوزه زنان گفت: انقلاب اسلامی نگاه جدیدی را به صحنه آورده است و خوشبختانه در رأس آن مجتهدانی قرار داشتهاند که این نگاه را تداوم بخشیدهاند. اما عدهای متحجر با نگاه رهبران انقلاب در حوزه زن موافق نیستند به عنوان مثال زمانی که لایحه سهمالارث زن از مقام همسری را که میگفت از کل ماترک است در مجلس مطرح شد بعضاً با همین نگاههای متحجر مواجه بودیم اما چون قبلا لایحه را برای رهبری فرستاده بودیم و ایشان فرموده بود که زن از زمین هم ارث میبرد نظر مجلس برگشت. منظور این است که هستند کسانی که به اسم اسلام نگاهشان منطبق با نگاه انقلاب اسلامی نیست اینها هستند که مانع ایجاد میکنند اما نگاه انقلاب اسلامی به زن مثل سیلی بر سر آنها خراب میشود.
انقلاب اسلامی هویت جدید به زن بخشیده است و تحصیلکردگی مولفه کافی برای بررسی نیست/ زن میتواند حکیم باشد
وی در پاسخ به این سؤال که دولت آینده باید چه نگاهی به زنان تحصیلکرده و دانشگاهی داشته باشد؟ آیا زن باید در محیطهای دانشگاهی محصور شود یا نگاه درصدی به کسب صندلیهای مسئولیتی داشته باشد؟ گفت: فقط مولفه تحصیلکردگی مهم نیست. خود حضرت امام خمینی(ره) میفرمایند نقش زنان در انقلاب اسلامی بیشتر بوده است. همین که با انقلاب اسلامی هویتی جدیدی از زن ورای آن دو گفتمان مفسدهدار تعریف شده است هویتی که میگوید زن میداند و میتواند.
ولیمراد افزود: زن میتواند حکیم باشد. مادری که دارای فرزند شهید از یکی تا بیشتر است این مادر چقدر باید عظمت روحی داشته و اهل معرفت باشد؟ لذا فقط تحصیلات دانشگاهی نیست آن هویتی که با انقلاب اسلامی از زن به صحنه آمد متوقف نمیشود. زمان حضرت امام خمینی(ره) خانم دباغ، رئیس سپاه همدان شد یک فرمانده جنگی بود. این انرژی و پتانسیلی که از زنان با انقلاب اسلامی به صحنه آمده است منکران کنشگری زنان را متقاعد میسازد.
این فعال حوزه زنان گفت: روابط درون خانوادهها و ازدواجهای دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ چقدر با هم متفاوت است فضا و جامعه و بایدها و نبایدها، تحجر را پس میزند به اضافه اینکه راه و منش و فرمایش حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به پس زدن این جریان کمک میکند که یک امتیاز برای زنان محسوب میشود.
وی افزود: البته باز کردن راه کار سختی است که نیاز به تلاش دارد و از برچسب زدنها نباید ترسید چون مراکز و صاحبان قدرت و امکانات فهم و درکی مسائل و مشکلات زنان ندارند. وقتی زنی حس میکند که کرامت او حفظ نمیشود و تحقیر میشود مردان چه فهمی از آن دارند؟ حتی بسیاری از زنانی که پستها را میگیرند چه فهمی از مشکلات زنان دارند؟ کسانی که زندگیهای مرفهی داشتهاند از مسائل و مشکلات زن سرپرست خانوار و آسیبهای اجتماعی چه میفهمند؟
ولیمراد ادامه داد: درکی ندارند که امکانات را به نام زنان دریافت اما خرج جریان سیاسی خود میکنند بهواقع دنبال حل مشکلات جناح سیاسی خود هستند نه حل مشکلات حوزه زنان و خانواده. لذا نباید از انگها ترسید چرا که از اول، حرکت ما و این انقلاب و جبهه و دفاع مقدس برای خدا بوده و الان هم برای رفع مشکلات زنان باید وارد خاکریز اول شود.
برنامههای توسعه و اسناد بالادستی در حوزه زنان بر زمین مانده است
این فعال حوزه زنان گفت: مشکل ما این است که زنانی که اسمشان بالا آمده چه آنها که در پستهای سیاسی هستند چه آنهایی که در مراکز آموزشی و پژوهشی اعم از حوزه و دانشگاه بودهاند در جهت رفع مشکلات زنان و خانواده حضور فعال و سیستماتیک نداشتهاند. مردم به کسی رأی میدهند که فارغ از جناح فرد انتخاب شده انتظارشان این است که از مشکلاتشان کم شود؟ الان هم مشکلات و مطالبات روشن است و قاعدتاً رئیس جمهور منتخب موظف است برنامههایی را که در اسناد بالادستی و قوانین تعیین شده است، انجام دهد. هماکنون برنامه توسعه پنجم و ششم در حوزه زنان بر روی زمین مانده است و بخشی هم که روی زمین نیست خانم ابتکار کلاً مسیر را غلط رفته است یعنی عدالت جنسیتی را مبتنی بر اهداف توسعه غربی مبتنی بر برابری جنسیتی کار کرده است یعنی مفسده کار کرده است و دولت جدید باید بیاید آن مسیر را بازبینی، بازخوانی و بازنویسی کند و قوه قضائیه ایشان را محاکمه کند که موظف بوده عدالت جنسیتی را پیاده کند نه برابری جنسیتی را. در سندی هم که تعیین کردهاند کاملا این انحراف مشخص است.
اطلاعات حوزه زنان پنهانی هستند
ولیمراد ادامه داد: دولت آینده باید موضوعاتی مثل شفافیت را در حوزه زنان و خانواده اجرایی کند یکی از مشکلات حوزه زنان در کل دورهها این است که اطلاعات این حوزه پنهان است و به دست مردم نمیرسد. در این میان آنکه مظلوم واقع شده انقلاب اسلامی و مردم هستند و افراد آمدهاند بر مشکلات حوزه زنان و خانواده موجسواری کردهاند و شعارهای پوپولیستی و وعدههای خلاف واقع دادهاند و بعد عمل نکردهاند که این مصداق خشونت سیاسی علیه زنان است.
قوانین حوزه زن و خانواده خاک میخورند
وی گفت: قوانین مصوب ما از سال ۸۴ مانند قانون تسهیل ازدواج جوانان و حجاب و عفاف یا سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب درباره خانواده بر زمین مانده است، سیاستهایی که هر سه قوه باید عمل میکردند اما نکردند.
ساختارهای حوزه زنان نامنسجم هستند
ولیمراد تصریح کرد: به علت ساختار نامنسجم و نهادهای متنوع حوزه زنان چون کمیته زنان مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و دستگاهها که سازمانهای تابعه دارند، باعث شده که برخی کار کنند و برخی دیگر کار نکنند. مثلاً دولت طبق منشور زنان باید گزارش بدهد اما نمیدهد یا مجلس باید بر کار دولت نظارت داشته باشد که در حوزه زنان و خانواده نکرده و نمیکند درحالیکه مجلس علاوه بر شان نظارتی شان قانونگذاری نیز دارد.
معاون امور زنان و خانواده باید اهل تعامل و آگاه به جایگاه خود باشد
وی در ادامه گفت: برخی وزارت خانواده را پیشنهاد میکنند که به نظر میرسد چون در حوزه خانواده وزارتخانهها و دستگاههای مختلفی درگیر هستند، محصور کردن آن در یک وزارتخانه چندان طرح موفقی نباشد با این وضعیت و ساختار معیوب قطعاً کسی باید در رأس معاونت امور زنان و خانواده دولت قرار بگیرد که هم بتواند تعامل با مجلس و قوه قضائیه و شورای فرهنگی اجتماعی زنان و فعالان حوزه اجتماعی داشته باشد هم آگاه نسبت به جایگاه خودش در دولت باشد. در این ۳۰ سال که معاونت امور زنان داریم کسانی که در رأس این جایگاه قرار گرفتهاند غلط کار کردند به این معنا که این جایگاه جایگاهی ستادی است اما اغلب کار صف کردهاند و خودشان پروژهها را جلو میبرند در حالیکه کار غلطی است. وظیفه آنها این است که پیگیر اجرای طرحها در دستگاهها باشند و فعالیتها توسط دستگاهها نظارت شود حتی اگر برون سپاری کنند و به NGO ها بدهند. در این صورت پروژههایی که معاونت انجام میدهد باید در راستای عملیاتی شدن آن پروژهها باشد به عنوان مثال اگر نیاز است پژوهشگران دور هم جمع شوند و با یکدیگر نشست علمی داشته باشند یا لازم است کار رسانهای و اطلاعرسانی جهت تقویت اینکه وزارت مسکن یا وزارت ارشاد فلان اقدام را حتما انجام دهند.
ولیمراد گفت: باید این گونه باشد اما نبوده، همه این ۳۰ سال کسانی که در سمت معاون زنان و خانواده رئیس جمهور بودهاند، اشتباه عمل کرده و جایگاه ستادی را به صف تبدیل کردهاند. این خودش مفسده است چون بودجه در دستگاههاست وقتی بودجه در دستگاههاست معاونت امور زنان خود وارد میدان هم شود کار را به جایی نمیرساند و همه حقوق و سهم زنان عملیاتی نمیشود. لذا کسی که در این معاونت گمارده میشود باید این موارد را درک کند که چنین معاون زنانی در دولتهای گذشته تاکنون نداشتهایم و مجلس هم چنین مواردی را تذکر نداده است.
دو گفتمان مفسدهدار با مشکلات واقعی حوزه زنان غریبه هستند
این فعال حوزه زنان گفت: نمیتوانیم از فعالان حوزه زنان جریان اصلاحات انتظار داشته باشیم چون پشت پرده آن فمینیستها و سکولارها و ضد انقلابها هستند و هیچ موقع جریان اصلاحات مرز خود را با اینها جدا نکرده است. جریان دیگر هم جریان غیراصلاحات بوده که تاکنون اقدامات آن مردود است چون مشکلاتی را که زنان به دلیل زن بودن با آن مواجه بودهاند، ندیده و نگفته است. به نظر میرسد کسی که در این جایگاه قرار خواهد گرفت نمیتواند از شناخته شدههای قبلی باشد چون با همه امکاناتی که داشتهاند تاکنون در صحنه نبودهاند و به حل مشکلات حوزه زنان ورود نکردهاند. سؤال این است که اگر تاکنون به حوزه زنان ورود نکردهاند الان به چه منظور میخواهند وارد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری شوند؟
لزوم تغییر نحوه استفاده از ظرفیتهای زنان در مشاغل و موقعیتهای مختلف
ولیمراد گفت: این زنانی مناسب معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هستند که مشکلات زنان و خانواده را بدانند، بلد باشند در خاکریز اول حرکت کنند و در صحنه حضور داشته باشند. تاکنون در میان اسمهایی که هایلایت هستند کسی را نداریم. در لایه دوم کسانی هستند که تخصص دارند و ۲۰ سال بهعنوان فعال حوزه زنان شناخته میشوند و اهل تعامل هستند ولی عقبه مردان را نداشتهاند چون کلیه خانمهایی که تا الان بالا آمدهاند به واسطه مردان قدرت بوده و به واسطه آنها به قدرت رسیدهاند که امیدوارم آقای رئیسی جرئت کند و افرادی از لایه دوم را برگزینند.
این فعال حوزه زنان افزود: موافق نیستم که تنها اولویتهای زنان تحصیلکرده و دانشگاهی برشمرده شود چون زنان اقشار مختلف هستند ما زنان روستایی، شالیکار، عشایری، خانهدار، صاحب صنعت، تحصیلکرده و ... داریم و همه باید با توجه به شرایط و توانمندیهایشان برایشان راه حل تعریف کنیم. اولین قدم برای زن خانهدار داشتن بیمه است قدم دوم این است که متناسب با آوردههای اقتصادی درون خانه سهم داشته باشد چون زن خانهدار به خاطر کاری که درون خانه میکند ما به ازای اقتصادی دارد. زنی که در روستا شالیکاری، دامداری و کشاورزی میکند همگی به بیمه احتیاج دارند در عین حال برای به میدان آوردن استعداد زنان دانشگاهی و تحصیلکرده هم باید تلاش کرد تا در عین حال که مادر و همسر خوبی است توانمندیهایش هم به صحنه بیاید بهخصوص اینکه فضای مجازی به اندازه کافی گسترش یافته و میتواند به تحقق این مهم کمک کند. لازم نیست که برای استفاده از استعدادهای زنان از شیوه قدیمی کار از اول وقت تا بعد از هر استفاده کرد چون با اینترنت و دورکاری و زیرساختهای کافی فضای مجازی این امکان فراهم شده است.
انتهای پیام/۴۱۶۲/پ
انتهای پیام/