دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 خرداد 1400 - 13:10

مصاحبه تفصیلی با علوی

////////////////////////////
کد خبر : 589001
دندان

علوی
؟؟؟
- 15 سالی کار R&D و تحقیق و توسعه انجام شد، حدود پنج سال است که محصولات تجاری‌سازی شده و به بازار تجاری ورود پیدا کرده‌ایم. تمرکز اصلی ما حوزه ضدعفونی‌کننده‌هاست. دو مقوله مجزا داریم، حوزه انسانی و حوزه دامی. 
جناب مهندس صفوی مدیرعامل شرکت هستند.
توضیح درباره شرکت؟
- شرکت نانوپوشش فلز شرکتی است که از سال 85 تأسیس شده است. تقریباً حدود بیشتر از 10 سال فعالیت‌های شرکت به صورت تحقیقاتی بود، یعنی شاید بنا بود ماهیت شرکت تجاری باشد ولی بیشتر فعالیت‌های R&D صورت گرفت. 
در چند حوزه فعالیت کردند. یکی بخشی از ضدعفونی‌کننده‌ها بود که اینها طی فرایندی تکامل پیدا کرد و بخشی هم محصولاتی در حوزه انرژی بود. بحث بهبود فرایند انرژی و افزایش راندمان که برای پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و حتی برای ساختمان‌ها و جاهایی که سیو انرژی نیاز دارند بسیار مناسب بود.
شرکت یک سیر تکاملی در محصولات داشت. همه فعالیت‌های شرکت بدون استثنا در حوزه نانو بود و کل فرایند شرکت بر پایه نانوتکنولوژی می‌چرخید.
شاید اولین نشان نانومارک کشور را که ستاد نانو داد، به این شرکت داد که این لوحی است که متعلق به 21 سال پیش است و حالا دیگر حتی رنگ و رویش هم رفته است که حتی دهمین سال تأسیس ستاد نانوی کشور که شکل گرفت، کیکی را برای تولدش گذاشتند از همکاران ما در شرکت برای فوت کردن شمع‌هایش دعوت کردند چون دیگر شرکتی کاملاً شناخته شده است.
تمام محصولات ما بدون استثنا تأییدیه ستاد نانوی کشور را دارد.
حدود چهار، پنج سال است که شرکت بیشتر به سمت فعالیت‌های تجاری‌سازی رفت تا نتایج R&Dهای خودش را تجاری‌سازی کند.
نزدیک‌ترین بحث، بحث ضدعفونی‌کننده‌ها بود. ضدعفونی‌کننده‌های بیمارستانی شامل دست، سطوح و ابزار، های لول، اینترمدیت و محصولات مشابه و بخشی هم ضدعفونی‌کننده‌ها در حوزه دام، طیور و همچنین حیوانات خانگی است که تمام اینها بدون استثنا پروانه و IRC وزارت بهداشت را گرفت و محصولاتی هم که در حوزه دام‌پزشکی است تماماً پروانه دام‌پزشکی کشور را دارد.
تا الان که خدمت‌تان صحبت می‌کنم تنها دارنده محصولات حوزه نانویی در کشور که پروانه دام‌پزشکی کشور را گرفته باشد، این شرکت است.
در حوزه پزشکی شاید ما جزء اولین‌ها یا همان اولین بودیم ولی شرکت‌های دیگر هم به این حوزه ورود پیدا کردند ولی در حوزه دام‌پزشکی تنها دارنده‌اش هستیم.

توضیح درباره محصولات؟ یکسری از محصولات ضدعفونی‌کننده سطوح و یکسری کنسانتره سطوح است، تفاوت اینها در ترکیب چیست؟ مثلاً در مدل‌های دامی چه تفاوتی و چه ترکیب اضافه‌ای مخصوص دام دارد؟
- پایه محصولات ما نانوسیلور است یعنی نقره‌ای که به اندازه نانو درآمده است.
اگر سرچ کنید مقالات بسیار متعددی در سایت‌های معتبر هست، حتی بحث سازمان بهداشت جهانی، بحث CBC آمریکا، تمام جاهای معتبر صحبت از نانونقره به عنوان یک ضدعفونی‌کننده کامل سیف، کامل سازگار با محیط زیست، به عنوان یک ضدعفونی‌کننده بسیار مؤثر و پایدار کرده‌اند.
اما تفاوت‌هایش چیست؟
پس بیس ما نانونقره است. اگر یک گریزی به گذشته کنیم، شاید جنگ‌هایی که در سال‌های خیلی دور اتفاق می‌افتاد، وقتی که سربازان در جنگ دچار سانحه، حادثه یا خراشی می‌شدند، روی زخم آنها یک سکه نقره می‌گذاشتند. این معنی داشت چون نقره خاصیت آنتی‌باکتریال دارد. حالا تصور کنید آن را به 10 به توان منهای 9 کوچکش کنید، طبیعتاً اثرگذاری‌اش زیاد است. می‌آید غشای سلولی میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد و نفوذپذیری پیدا می‌کند و بلافاصله آنها را عقیم کرده و نابودشان می‌کند.
در حوزه دام و طیور به دلیل اینکه این محصول، محصول بسیار سیفی است یعنی حتی LB50 یا سمیت خوراکی را پاس کرده است. یعنی اگر چه توسط انسان چه توسط دام و طیور به عنوان خوراک این محصول را بخورند هیچ آسیبی به آنها نمی‌رسد.
تمام سمیت‌های سلولی استنشاقی، سمیت جلدی، اپیدم، تمام اینها را این محصولات پاس کرده است.
حالا در حوزه پزشکی انگار که یک ملاحظات بیشتری به پوست هست، برخورد دارد و سطوح استفاده می‌شود برایش وجود دارد. در حوزه دام‌پزشکی هم باز از اهمیت بالایی برخوردار است چون آن چیزی که در حوزه دام‌پزشکی استفاده می‌شود، پرورشش می‌دهند، خوراک انسان‌ها می‌شود. به همین خاطر یک محصول های لول و گرید بالا است.
در حوزه حیوانات خانگی هم همین‌طور. وقتی به حوزه دام و طیور می‌رود، اتفاقات خوبی می‌افتد در مردمی که در محیط بیرون یا در محیط خانه‌شان استفاده می‌کنند.
این حیوانات خانگی را که این طرف و آن طرف می‌برند وقتی دست و پایشان ضد عفونی شود، جالب اینکه خاصیت درمانی هم دارد، مثلاً کک را از حیوان دور می‌کند. مثلاً بیماری جَلَب را درمان می‌کند.
شاید مشابه این محصولات در خارج از کشور هست و قیمت‌های گزافی دارد، شاید مثلاً در حد 50 برابر ایران!
یادم است یک تیمی قبل از پیک اول کرونا از روسیه آمده بودند برای اینکه به تکنولوژی نانوسیلور دست پیدا کرده بودند و می‌خواستند به ما بفروشند.
ستاد نانو ما را به آنجا دعوت کرد، با مسئولان ستاد بودیم و تیمی که آمده بودند، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ما برای آنها تولید کنیم، چون قیمتش شاید مثلاً یک پنجم برای‌شان تمام می‌شد با تمام هزینه‌های مختلف.
یعنی می‌خواهم عرض کنم ما در این قضیه جلوتر از بقیه هستیم.
نکته دیگر اینکه ضدعفونی‌کننده‌هایی که بر پایه نقره و تولید این شرکت است این است که اینها با هیچ میکروارگانیسمی سازگاری ندارند، یعنی مقاومتی ایجاد نمی‌شود. این نکته بسیار مهمی است چون خیلی وقت‌ها مثل برخی آنتی‌بیوتیک‌هایی که مصرف می‌کنید، بعد از مدتی می‌بینید که بدن نسبت به آنها مصونیت پیدا کرده ولی این قضیه در اینجا تکرار نمی‌شود. یعنی اینکه این محصول مدام برای یک نوع از باکتری، ویروس، قارچ، حتی باسیل سل، برای هر کدام از ماکروباکتری‌ها استفاده شود، با آن سازگاری پیدا نکرده و همیشه حالت دشمنی‌اش باقی می‌ماند.
نکته دیگر اینکه دانش فنی این محصولات تماماً داخلی و توسط تیم R&D که در واقع اعضای هیئت مدیره شرکت هم هستند، هست. یعنی تیم نیاز دانشی نسبت به بیرون از شرکت ندارد چون نتیجه تحقیقاتی شاید بالغ بر 15 ساله است. یعنی تحقیقاتی که چه قبل از تشکیل شرکت و چه بعد از تشکیل آن جریان داشته است، دوستان دانشگاهی بودند. الان هم بسنده به همین تعداد نکردیم. با اساتید تراز اول کشور ارتباط داریم. از مشاوره آنها چه در حوزه میکروبی یا در حوزه‌های دیگر استفاده می‌کنیم.
ضمن اینکه این بخشی از فعالیت‌هاست که در حوزه ضدعفونی‌کننده‌هاست که گفتم. بخش دیگر هم که در حوزه نانوکولانت است، ما برند نانوکولانت را برای آن در نظر گرفته‌ایم، بحث افزایش راندمان بود. چند پروژه در عسلویه گرفتیم. در پارس جنوبی حداقل چهار منطقه پروژه گرفتیم. در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها همین‌طور مثل نیروگاه‌های طرشت، خرمشهر، شهید رجایی که برایشان افزایش راندمان داشتیم، کاهش مصرف سوخت داشتیم ولی الان سعی کرده‌ایم شرکت را به سمت تخصصی‌تر ببریم و برای آن کارها از شرکت مجاور استفاده می‌کنیم و می‌شود گفت این شرکت از ابتدا با همان سرمایه‌های داخلی و خانوادگی خودش شکل گرفته است.
الان کارخانه‌ای حدود 2 هزار متر در شهرک صنعتی نظرآباد داریم. حدود سه سال است که شرکت دانش‌بنیان شده است. 
شاید ما اول که کارخانه کوچکی داشتیم می‌رفتیم برای تولید به صورت قراردادی از کارخانجات دیگر استفاده می‌کردیم. الان شرایطی داریم که برخی از شرکت‌ها روی محل ما پروانه تولید گرفته‌اند و ما برای آنها تولید می‌کنیم.

در بحث اشتغال‌زایی هم شاید به دلیل سابقه کاری که من داشتم در چابک‌سازی شرکت‌ها، چون چندین سال مسئولیت بعضی شرکت‌های بزرگ را داشتم مثل شرکت سیمان نهاوند، آلومینیوم مسجدسلیمان و چند شرکت دیگر که خصولتی یا دولتی بودند، سعی کردم که خیلی از فعالیت‌های شرکت را برون‌سپاری کنم به اهلش، تخصصی، نه اینکه به واسطه رابطه.



اینجا هم سعی کردیم همین‌طور باشد. فعالیت‌های تخصصی را به اهلش واگذار کردیم. شاید حدود 20 نفر در شرکت نیروی ثابت داریم، با کسانی که به صورت پارت‌تایم با شرکت کار می‌کنند حدود 27 یا 28 نفر شویم.
ولی شاید غیرمستقیمش، نه غیرمستقیم در حد راننده یا شرکت باربری، نه غیرمستقیمی که مثلاً در حد تعمیرگاه باشد، منظور خیلی جانبی نه، آنهایی که در واقع به صورت غیرمستقیمی که یک جوری مرتبطند که شاید بشود اسمشان را مستقل گذاشت، مثل شرکت پخش، مثل توزیع‌کننده‌هایمان، مثل آدم‌های متخصصمان که می‌روند و محصولات را پرزنت می‌کنند. اینها را بخواهیم بشماریم شاید 50 نفر علاوه بر این تعدادی که موجود داریم، فعالیت‌هایشان صرفاً برای محصولات ماست.
مثلاً در حوزه دام‌پزشکی سه دام‌پزشک داریم، متعلق به زیرمجموعه شرکت نیستند ولی در شرکت پخشی هستند که شکل داده‌ایم، به اتفاق با محصول آمده‌ایم بالا و سعی کردیم هر حوزه تخصصی را به اهلش واگذار کنیم.
بهترین متریال برای مواد اولیه استفاده کنیم، طبیعتاً محصول را با بهترین کیفیت بیرون بدهیم.
شاید اعتقاد ما این‌طور نباشد که بگوییم اگر عیبی باشد و مشکلی داشته باشد، به شکایت مشتری رسیدگی کنیم و این مسائل؛ بله، همه این رویه‌ها وجود دارد ولی اعتقاد قلبی و واقعی ما این است که از اول و برای همیشه خراب تولید نکنیم، خراب تحویل ندهیم و در واقع چیز مشکل‌داری را در جامعه توزیع نکنیم.
تا نسبت به محصول برایمان اطمینان حاصل نشود، کیفیت آن تأیید نهایی نشود برایمان، هرگز محصولی را در بازار عرضه نخواهیم کرد. هر محصولی که به بازار رفته تست‌های مرتبط با خودش را در سطح بالا گذرانده است.
فرض کنید در بحث سمیت‌ها، بهترین مرکزی که در کشور شناخته شده است، دانشگاه علوم دارویی دانشگاه تهران است. سم‌شناسی‌ها را تماماً داده‌ایم آنجا انجام داده‌اند.
در حوزه دام‌پزشکی همین‌طور. اساتید تراز اول کشور روی این موضوع کار کرده‌اند.
فقط در این حد به شما بگویم هر محصولی که الان از شرکت ما بیرون است، سال‌ها تحقیق و توسعه پشتش خوابیده شده است.
بعد از اینکه کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، نیاز به ضدعفونی‌کننده‌ها خیلی زیاد شد، تأثیر این موضوع روی خط تولید شما و روی تعداد تولیدتان 1749 چقدر بوده؟ فروش‌تان بیشتر شده؟
- البته اینهایی که به شما می‌گویم، این سؤال شما تقریباً سؤالی است که می‌برد به سمت شو دولتی. تا دلتان بخواهد از این خبرگزاری‌ها و شبکه استانی‌ها مرتب آمدند گفتند شما 24 ساعته کار می‌کنید؛ تقریباً 50 نفر نیرو در خط تولید اضافه کردیم، مثلاً خط تولید 10 نفر بود، 50 نفر نیرو داشتند سه شیفت کار می‌کردند، خب آنها شو آنها بود که فرض کنید فرماندار یا معاون استاندار می‌آمد که ببیند شهرستان تمام قد در خدمت صنایع تولیدکننده است که ضدعفونی‌کننده را به بازار برسانند.
حالا می‌خواهم این را به شما عرض کنم، من با یک جنبه تجاری‌اش می‌گویم چون قرار است شما فعالیت تبلیغاتی برای ما داشته باشید.
یکی از مسائلی که شاید ما در کار درگیرش بودیم، فرض کنید اعلام کردند شما وقتی می‌خواهید محصولی را برای مبارزه با کرونا ویروس استفاده کنید حتماً مثلاً باید 70 درصد الکل داشته باشد. خب ذهنیت توی بازار خیلی ما را اذیت کرد، همه می‌گفتند الکل 70 درصد، ولی این‌قدر داکیومنت و تست‌های ما قوی بود، از همان روز اول همه به این قضیه با این اعتقاد آمدند جلو و محصول را استفاده کردند.
یعنی درست است اوایل خیلی سختی کشیدیم تا اینکه اثبات کنیم. حتی 1920 سایت CBC آمریکا آمد و گفت بله مثلاً 30 یا 40 پی‌پی‌ام نقره روی کروناویروس جوابگو است.
(جواب تلفنش را داد)
داشتم این را می‌گفتم که ما دردسرهای بالایی چون جامعه شاید نسبت به محصولات نانو خیلی نگاه نداشت. یک کسانی که یک ذره علمی‌تر می‌خواستند موضوع را نگاه کنند می‌گفتند نکند ذرات نانو مثلاً از پوست رد شده و وارد گردش خون شود. تست‌هایی داشت که اثبات کردیم که نه، این اتفاق نمی‌افتد.
مثلاً روی بحث ماندگاریش طبیعتاً اینها تست‌هایی داشت که به افراد ثابت کرد بله، این وقتی روی سطح می‌ماند اگر شما سطح را دست نزنید شاید روز بگذرد و هیچ اتفاقی برایش نیفتد و آنجا آنتی‌باکتریال بماند.
و شاید این موج کرونا علی‌رغم اینکه ما دوست نداشتیم چنین اتفاقی در جامعه بیفتد ولی یک حسنی که داشت شاید شدت آشنایی افراد را نسبت به محصولات ما بیشتر کرد. شاید در مقطع کوتاه هیچ فرصتی ایجاد نمی‌شد که افراد بلافاصله اثر این موضوع را ببینند ولی اینها چون استفاده می‌کردند دیدند که محصول بو ندارد. 
آنهایی که مثلاً به خاطر استفاده از الکل و وایتکس و ... گرفتارند، دیدند که عجب! این محصولی است که هیچ‌گونه سمیتی ندارد، کاربری با آن راحت است، خطری برای او ایجاد نمی‌کند ضمن اینکه اثرگذاری خودش را هم دارد.
اینها خیلی مؤثر بود و طبیعتاً این افزایش پیدا کرد ولی حالا دیگر رقابت خیلی زیاد شده و خیلی از شرکت‌ها مجوزهای موقت گرفتند، ورود کردند، بالاخره سرمایه انسانی کشور لازم بود که محیط برایش امن باشد و ما هم مثل بقیه الان فعالیت‌هایمان را داریم انجام می‌دهیم ضمن اینکه در کنارش سعی می‌کنیم آموزش همگانی را هم به عناوین مختلف داشته باشیم.



شاید جدای از این قضیه که هر شرکتی با دید تجاری نسبت به این موضوع نگاه می‌کند، حتی حضور شما که من ترجیح می‌دهم این تکه‌های صحبتم حتماً در نوشتار شما باشد، شاید این‌جور تبلیغات بیشتر احساس شود که جنبه تجاری دارد ولی انتخاب یک خبرگزاری مثل شما که بنیه علمی دارد، شاید یکی از ذهنیت‌ها و دغدغه‌های ما همین بود که ما می‌خواستیم بیشتر یک آموزش همگانی باشد، طبیعتاً آموزش همگانی باشد، فروش ما هم بیشتر خواهد شد ولی با علم به این قضیه، یعنی دنبال این نیستیم بفروشیم برویم. می‌خواهیم این قضیه جا بیفتد. در واقع هموطنان به این باور برسند که یک محصول سیف در اختیارشان است. محصولی که مخاطرات خیلی از محصولات موجود را ندارد. در نتیجه همین قضیه آموزش همگانی کمک می‌کند به اینکه طبیعتاً ما هم در خدمت‌شان باشیم و فروش بیشتری صورت گیرد. ضمن اینکه در بحث فروش بیشتر باز هم دنبال چیز دیگری هستیم و آن بحث اشتغال‌زایی است.
یک زمانی بحث تبلیغات در دنیا این بود که هر کسی محصولش بهتر و خوشگل‌تر بود، طبیعتاً فروش بیشتری انجام می‌داد. یادم است بیشتر از 23 و 24 سال پیش در دنیا به ما می‌گفتند دنیا عوض شده است، الان دارند طوری روی ذهن مردم کار می‌کنند که 20 سال دیگر فلان ماشین را بپسندند؛ نه که ایده و افکار مردم را جمع کنند و بر اساس آن ماشین را بسازند. ببینید چقدر این موضوع تفاوت می‌کند.
می‌گفتند مثلاً در فلان شرکت در مالزی، دو شرکت رقیب پوشاک بودند، فقط موضوع فهمیدن مردم باعث شده فروش شرکت نابسامان شود و آن چیزی که فهمیدند این بود که آن شرکت حق و حقوق پرسنلش را به طور کامل پرداخت نکرده است ولو اینکه ممکن است کیفیت لباسش بهتر از رقیبش باشد مردم با این ذهن که آن کسی که دارد آنجا کار می‌کند که این لباس را به من بدهد وقتی در آسیب و ناراحتی است، من اصلاً از آن لباس نخرم.
ما الان به این موضوع فکر می‌کنیم که محصولی که بیرون می‌دهیم وقتی رشد پیدا کند، اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود. اشتغال‌زایی یعنی اینکه چند خانواده کنار هم دور یک سفره بنشینند و سعی می‌کنیم همکاران ما، همکارانی راضی باشند. وقتی محیط رضایتبخش و شاد باشد، مصرف‌کننده هم نسبت به محصولی که استفاده می‌کند آرامش داشته باشد، اینها همه زنجیروار به هم پیوسته است.
اعتقاد من این است که وقتی صحبت از دانش‌بنیانی و های تکنولوژی یک محصول می‌شود این است که همه عوامل را با هم داشته باشد نه الزاماً مثل مسائل تسلیحاتی که یک جایی خیلی خوب است، دانش پشتش است ولی یک جایی بمب می‌زند و آسیبی می‌رساند.
شاید حُسن محصولات دانش‌بنیان و های تک به این باشد که از ابتدای تحقیقاتش تا انتهایش که مصرف‌کننده آن را مصرف می‌کند، لب‌های همه خندان باشد.

بحث اخذ مجوزها از وزارت بهداشت؟



- گفتم، اینها بیشتر سؤالاتی است که شما به سمت خبرگزاری بخواهید بروید، اینها را اگر لازم است می‌گویم ولی خیلی روی آنها مانور ندهید.
در زمینه مجوزها نمی‌توانیم تفکیکی صورت دهیم. مثلاً بگوییم وزارت بهداشت خیلی دارد برای مجوز سختگیری می‌کند. یک جاهایی سختگیری‌هایش لازم است. دام‌پزشکی خیلی سختگیری می‌کند، یک جاهایی‌اش لازم است، اداره صنعت و معدن خیلی سختگیری می‌کند، یک جاهایی‌اش لازم است.
اما انتظار ما به عنوان تولیدکننده تسریع در این قضایاست، مثلاً کاهش بروکراسی‌هاست. مثلاً یک نامه سه بار نرود سه جا دستور بخورد تا یک کاری انجام دهد. 
وقتی ما صحبت از اصلاح فرایند می‌کنیم و می‌گوییم زمان‌بر است به این دلیل است که برای مثال یک کاری را قرار است یک کارشناس وزارت بهداشت برای ما انجام دهد و کلاً ایشان نیم‌ساعت می‌خواهد وقت بگذارد این کار را انجام دهد ولی این نامه سه هفته می‌چرخد تا به دست او برسد.
یعنی ممکن است آن بنده خدا دستش برسد بلافاصله کار را انجام دهد. حالا نه نیم ساعت، یک روزه مثلاً حالا در نوبت می‌گذارند دو روزه انجام می‌شود ولی تا این نامه به دست او برسد، این فرایند زمان‌بر می‌شود. به دلیل اینکه تعاریف مختلفی که در گردش کارها هست. انتظار تولیدکننده این است که این مسیرها کوتاه شود.
بالاخره یک مقدار اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان است، شاید باید از این اعتماد بهره بیشتری ببرند و اصلاً‌ دنبال این نیستیم که برای مثال بگوییم سختگیری‌هایشان را کاهش دهند بلکه دنبال سرعت در کار هستیم. شاید یک مجوز را بشود یک ماهه داد اما الان فکر می‌کنم برای هر محصول بالای یک سال زمان برد تا مجوزهایش را بگیریم.
این‌جور بحث‌ها هست و این را خودم اصلاً موافق با (مطرح شدن) این موضوع نیستم چون این موضوع را شاید جاهای مختلف کار کرده‌اند. دلیلش این است که همه اینها به هم وابسته هستند. یعنی مثلاً شما بگویید وزارت بهداشت! نه (این‌طور نیست بلکه) وزارتخانه‌های دیگر هم هست. شما بگویید سازمان فلان! نه، سازمان‌های دیگر هم هست یعنی در همه جا این بروکراسی هست. انتظار است همه جا این شرایط سهل و آسان شود. آدم‌ها برای گرفتن یک مجوز یا پروانه بهره‌برداریشان زمان زیادی از آنها تلف نشود.

توضیحات درباره هر محصول؟
- این محصولات را مجوز داده‌اند و تمام مراحل هم تست‌ها را پاس کرده‌اند. مثلاً ضدعفونی‌کننده‌ها باید آنتی‌ویروس و آنتی‌باکتریال باشند، قارچ‌ها و ماکروباکتری‌ها را از بین ببرند ولی هنوز در بعضی دستورالعمل‌ها هست که برای مثال حتماً باید پایه الکلی 70 درصد باشد، اینها یک مقدار ورود ما را در بعضی جاهایی که حالت ارگانی و سازمانی و وابسته هستند سخت می‌کند چون می‌گویند ما یک آیین‌نامه اینچنینی داریم. در صورتی که خود دکتر زالی فرمانده ستاد کرونا، ایشان خودش در صحبت‌هایش که حتی عرض کردم در رادیو یک مصاحبه بعد از صحبت‌های ایشان داشتم، در واقع اشاره کردند که محصولات نانو و غیرالکلی هم بسیار مؤثر هستند و فرایند پاس کردن تست‌ها را گذرانده‌اند.
بنابراین ما شاید دغدغه زیادی برای عموم نداشته باشیم علی‌رغم اینکه ممکن است تبلیغات برعلیه غیرنانویی‌ها (محمدی: خودش گفت غیرنانویی اما چیزی که من تا به حال از صحبت‌هایش دستگیرم شد حرفش این شد که ممکن است تبلیغات بر علیه نانویی‌ها باشد) باشد چون من می‌خواهم جنبه تبلیغاتی این موضوع بولد شود، این اطمینان را داریم که وقتی مصرف‌کننده محصول را مصرف کرده و آثار آن را ببیند، مطمئناً راغب به استفاده از آن می‌شود.
حالا چرا در بعضی از حوزه‌ها ممکن است این رغبت به راحتی صورت نگیرد؟ به خاطر اینکه در جاهایی که نیازمند مصرف ضدعفونی‌کننده‌ها هستند عوامل زیادی در انتخاب نوع آنها وجود دارد.
آدم‌ها جابه‌جا می‌شوند، شرکت‌های مختلف تبلیغات ویژه ارائه می‌کنند، ممکن است مسئولان عوض شوند، بنابراین ممکن است امکان وجود یک فرایند پایدار وجود نداشته باشد وگرنه اگر واقعاً بخواهند یک محصول را به عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده کنند، کافی است داخل یک بیمارستان بروید و یک سال بحث کنترل عفونی آنها را بررسی و ارزیابی کنند. تعداد افرادی که به دلیل عفونت بیمارستانی دچار مرگ و میر یا خسارت شدند، کافی است اینها با هم مقایسه شوند و از این طریق مشخص می‌شود کدام ضدعفونی‌کننده مؤثرتر بوده است.
نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا آن چیزی که بیشترین خسارت را در بیمارستان‌ها به بار می‌آورد، همین بحث عفونت‌های بیمارستانی است.
توضیح در رابطه با چشم‌اندازی که برای شرکت دارید؟ روی چه محصولات و چه پروژه‌هایی دارید تحقیق و کار می‌کنید؟
- همان ابتدا اشاره کردم به دلیل اینکه همه سهامداران و اعضای شرکت در واقع افرادی هستند که این شرکت را بنیان گذاشتند و شاید بتوان گفت این محصولات نتیجه تحقیق و توسعه سال‌های زیادی از عمر این افراد است، آدم‌هایی که R&D و خلاق هستند نمی‌توانند یک جا بنشینند، معمولاً مدام در حال توسعه و خلق جدید هستند. این فرایند در شرکت ما وجود دارد. یعنی ما آدم‌ها و همکاران خود را یک جا نگه نداشته‌ایم. مدام در حال آموزش هستند. تیم فروش و بازاریابی ما مدام در حال رصد بازار است و نیازهای بازار را جمع‌آوری می‌کنند تا در حقیقت «صدای مشتری» (Voice of Customer) را جذب کنند تا ما بتوانیم آن را به «صدای کسب‌وکار» (Voice of Business) تبدیل کنیم.
یعنی عملاً کسب و کار ما زمانی ارزشمند است که بتوانیم با آن نیازی را برطرف کنیم. به همین خاطر همیشه دنبال این هستیم که محصولات جدیدی را عرضه کنیم. هر محصول جدیدی که می‌آید حتماً مخاطراتی نداشته و کاملاً سیف باشد.
دو هفته پیش پروانه یک محصول در حوزه دام‌پزشکی را گرفتیم. در حال تلاش برای گرفتن پروانه محصول دیگری هستیم. یعنی اگر فرایند شرکت را نگاه کنید در حال گرفتن مجوز سالی حداقل یک تا دو و گاهی سه محصول هستیم.
بار اولی که می‌خواهیم در خبرگزاری ورود کنیم بهتر است که پالس مثبت دهیم، یعنی شما نکات منفی برای ما نگویید و هر چه می‌خواهید بگویید، خوب بگویید. این اثر روانی برای مصرف‌کننده دارد. وقتی که دیگر جا افتاد، بعداً دیگر اتفاق می‌افتد. چون بحث تبلیغاتی است همان‌هایی که آموزش همگانی است و فکر می‌کنید هر کسی می‌خواند یک حال خوب به او دست می‌دهد، یک محصول خوب به بازار آمده، محصولی که روی آن کار شده و انرژی مثبت بدهید.
بیوگرافی؟
- کارشناسی مهندسی صنایع خوانده‌ام. فوق لیسانس کارآفرینی دارم، آنتروکروناشیپ (4059) از دانشگاه تهران.
25 نفر در سطح کشور همان اوایل که بحث کارآفرینی مطرح شده بود (چون من حین کار فوق لیسانسم را گرفتم) که اینها دوره‌های کارآفرینی را تحت نظر ILO (سازمان بین‌المللی کار) ببینند. من به عنوان نماینده یکی از استان‌ها انتخاب شدم و دوره‌های تربیت مربی را دیدم و بعد از آن شروع کردیم به مربی تربیت کردن. البته ما خودمان در حال تربیت این موضوع بودیم که افرادی بتوانند کارآفرینی را در کشور تدریس کنند.
مثل حوزه‌هایی از خلاقیت و نوآوری گرفته تا فرایندهای کسب‌وکار، نحوه راه‌اندازی کسب‌وکار، بازاریابی و فروش و اندکی مدیریت مالی. برای اینکه کسی که می‌خواهد یک جایی مسئولیت کاری به عهده داشته باشد اگر به او بگویند نرخ بازگشت سرمایه‌ات پنج سال است، 20 درصدی، یعنی پنج سال طولل می‌کشد تا سرمایه اولیه شما برگردد. یک چنین کاری، به سمت کارهای دولتی اصلاً نباید توی آنها ورود کند. اصول و فنون مذاکره، نحوه قراردادهای تجاری و ...
من ضمن اینکه به عنوان کارشناس کار می‌کردم یا مسئولیت‌هایی در شرکت‌مان داشتیم، حدود 10 سال هم در کارخانجات مختلف و اندکی در دانشگاه تدریس داشتم.
بعد دیگر از کار ثابتم بیرون آمدم. طبیعتاً این محصولاتی که به من دادند، رفتم سیمان نهاوند و آلومینیوم مسجدسلیمان و شرکت 4247 و چند جایی را نگذراندم، حتی بحث شد که بروم شرکتی را در بصره عراق راه‌اندازی کنیم که من آنجا دیگر خداحافظی کردم و بیرون آمدم.
بعد با دوستانی که این شرکت را داشتند آمدم همکاری کنم و شرکت را تجاری کنیم. شاید به دلیل اینکه در مناطق محروم زیاد کار کرده‌ام و از طرفی کارهای جدید هم زیاد دیده‌ام، سعی کردم اینها را به هم ارتباط دهم. هم اشتغال‌زایی باشد، هم محصول های تک باشد، هم رضایت مشتری باشد و هم رضایت همکاران باشد. 
طبیعتاً هیچ‌کدام از این کارها جنبه انفرادی ندارد. اگر بگویم هر کاری را «من» انجام داده‌ام، اشتباه کرده‌ام. همه اینها در کار تیمی شکل می‌گیرد و آدم‌ها هستند که مکمل هم می‌شوند.
شاید من به تنهایی نتوانم کار تجاری‌سازی انجام دهم ولی یک دانشی کنارم باشد می‌توانیم با هم این کار را انجام دهیم.
سعی کردیم کار تیمی را در شرکت شکل دهیم و این قضیه باعث شود تا محصولات تجاری شوند و یک رضایت نسبی هم حاصل شود.
توضیح درباره محصولات؟
- ما یکسری محصول داریم که به صورت آماده به مصرف استفاده می‌شوند و یک رده دیگر محصولی داریم که به صورت کنسانتره هستند، یعنی همان سؤال ابتدای شما.
محصولات آماده مصرف که از اسمشان مشخص است، مصرف‌کننده به همان شکلی که محصول را خریداری می‌کند با همان شکل هم آن را استفاده می‌کند و کار اضافه‌ای لازم نیست انجام دهد.
گهگاهی برای مصرف‌کننده نهایی خیلی مناسب است و بیمارستانی. بیشتر بیمارستان‌ها دوست دارند که محصول را به صورت آماده مصرف تهیه کنند.
در کنسانتره‌ها ما نیاز به رقیق‌سازی داریم. جاهای عمومی به خاطر اینکه مقرون‌به‌صرفه‌تر است و پرسنل خدماتی بیشتر و وقت بیشتری دارند، معمولاً به صورت کنسانتره خریداری و خودشان محصول را رقیق‌سازی و استفاده می‌کنند.
در محصولات آماده مصرف، ما محلول دست و محلول سطوح را داریم. ویژگی‌های منحصربه‌فردی که محصولات ما دارند و فکر می‌کنم در یکسری از صنایع و سازمان‌ها خیلی حیاتی باشد، اول از همه این است که این محصولات کاملاً غیرقابل اشتغال هستند.
در MSPS محصول داریم که غیرقابل انفجار هستند، انبارداری سیفی دارند، در قسمت نفت و پتروشیمی به خاطر شرایط دمایی و شرایط انبارسازی که در جنوب کشور دارند، به راحتی قابل استفاده هستند.
در بحث هواپیمایی‌ها به شدت می‌توانیم کمک کنیم. صنایع هوایی استانداردهایی دارند که محصولی که دارند حمل و نقل می‌کنند باید غیرقابل اشتغال باشد. همچنین خط حمل و نقل ریلی که این خیلی می‌تواند به آنها کمک کند.
ویژگی دیگری که داریم این است که کاملاً یوزرفرند هستیم. ما گواهی عدم سمیت استنشاقی را داریم برخلاف ضدعفونی‌کننده‌هایی که بیس‌های دیگر چه الکلی، چه آمیدی، چه آمونیومی و چه کلری داشته باشند.
حتی بیمارانی که مشکل ریوی، تنفسی و حساسیت دارند، بدون دغدغه و مشکل می‌توانند از این محصول استفاده کنند. 
این ادعایی هم که داریم همه‌اش داکیومنت شده و از ارگان‌هایی نظیر دانشگاه تهران، انستیتو پاستور یا سرم‌سازی رازی تمام سرتیفیکیت‌های مربوطه موجود است.
ویژگی دیگر محصولات ما عدم تخریب و 4835 پوستی است. در شرایط فعلی که به صورت مداوم از ضدعفونی‌کننده روی پوست استفاده می‌شود، پوست‌ها دچار اگزما و خشکی شده و حتی کسانی که حساسیت پوستی هم نداشتند دچار این موضوع شده‌اند.
محصول ما بیس آبی دارد. علاوه بر اینکه باعث خشکی پوست یا واکنش جلدی در افراد نمی‌شود بلکه باعث آبرسانی به پوست و بازسازی آب و رطوبت از دست رفته پوست هم خواهد شد.
در بحث سطوح هم باز یک ویژگی منحصر به فردی که محصولات ما نسبت به سایر محصولات ضدعفونی‌کننده‌های سطوح بحث ماندگاری محصول ما است. 
ممکن است یک ضدعفونی‌کننده با بیس‌های مختلف روی یک سطح اسپری شود، إن‌شاءالله که همان موقع آن شرایط ضدعفونی کردن را فراهم می‌کند ولی بعد از آن، بلافاصله بعد از پاک شدن محلول از روی آن سطح، دیگر آن ماده ضدعفونی‌کننده اثرش را از دست داده است ولی به خاطر بیس نانوی محلول ما و نفوش در خلل و فرج سطحی جایی که استفاده می‌شود، این ماندگاری مداومت دارد. ممکن است از چند ساعت حتی تا چند روز هم بسته به شرایط استفاده و تعداد دفعاتی که قبلاً استفاده شده متفاوت است، می‌تواند ماندگاری داشته و عملکرد خودش را داشته باشد.
حتی با یکسری از شرکت‌های تولیدکننده رنگ هم مکاتباتی داشتیم. الان می‌توانیم رنگی تولید کنیم برای بیمارستان‌ها یا شرایط درمانی که رنگ خودش آنتی‌باکتریال باشد. یعنی دیوارهایی که در بیمارستان رنگ‌آمیز شده با ماده مؤثره‌ای که ما در اختیار شرکت‌ها بگذاریم، خود آن دیوار آنتی‌باکتریال باشد و یک جورایی مادام‌العمر این خاصیت خود را حفظ کند.
در حال حاضر محصولی داریم که شاید تولید داخلش خیلی کمیاب باشد و محصول مشابه دیگر خیلی کم باشد که ضدعفونی‌کننده ابزار پزشکی های لِولمان است. حوزه سفارش این محصول هم در آندوسکوپی و کلونوسکپی است. در حال حاضر از موادی استفاده می‌کنند که سمیت بسیار بالایی دارد و اپراتوری که باید این کار را انجام دهد، به خاطر حفظ سلامت خودش ممکن است تمام اصول را رعایت نکند و نتواند آن دستگاه اسکوپی را به دقت ضدعفونی کند.
مورد دومش وقت بسیار زیادی است که می‌خواهد. اگر بخواهیم با نسل قبلی ضدعفونی‌کننده‌ها یک اسکوپی را ضدعفونی کنیم چهار ساعت زمان نیاز دارد اما ما توانسته‌ایم این زمان را به 15 دقیقه برسانیم. از سوی دیگر از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه‌تر است و از طرفی هیچ‌کدام از این سمیت‌ها را ندارد چون بیس این محصول نانوسیلور است و مشکلات پوستی یا تنفسی ایجاد نمی‌کند.
این یک شمای کلی در رابطه با محصولات بود.
در رابطه با محصول دام و طیور؟
- برند محصولات ما نانوبیوساید است. نانوبیوساید NF یا نانوفارم محصولی است که در حوزه دام و طیور استفاده می‌شود. تقریباً می‌شود گفت یکی از بیس‌های راه‌اندازی پرورش دام و طیور همین وجود یک ضدعفونی‌کننده مؤثر است. یعنی از قبل از جوجه‌ریزی تا موقع استفاده‌شان در مرغداری‌ها، حتی ضدعفونی تخم مرغ، دستگاه‌های جوجه‌کشی، همه ضدعفونی می‌شود و همچنین در حوزه دام بزرگ و کوچک هم استفاده می‌شود. مثلاً در بحث محل نگهداری، محیط زندگی، تجهیزات و سیستم‌های آبرسانی، آب خوراکی، اینها باید آلودگی نداشته باشد که وارد بدنشان شود.
محصول نانوبیوساید ما که بر پایه نقره است، شاید نقره هم زیاد در بازار وجود داشته باشد که زیرزمینی یا غیرمعمول تولید کنند ولی شاید سیف بودن محصولی که ما داریم را ندارند. 
حتی سازمان دام‌پزشکی به تمام استان‌ها نامه زد که اگر ضدعفونی‌کننده‌های دیگر اگر در بازار به صورت غیرمعمول وجود داشته باشد را تأیید نمی‌کنیم. تنها برند نانوبیوساید شرکت نانوپوشش فلز است که مورد تأیید است که هیچ‌گونه سمیت خوراکی، سلولی، استنشاقی و مخاطرات دیگر را برای حیوانات هدف ندارد.
بنابراین الزام کرد که نباید موارد دیگر استفاده شود. پس این محصول یک محصول کاملاً ایمن است. محصولی است که وقتی با خیال راحت استفاده می‌کنند، اگر گله درگیر باشد، از بروز و شیوع بیماری در گله جلوگیری می‌کند به‌خصوص بیماری‌هایی مثل آنفلوآنزا و برونشیت که تنفسی هستند، با اسپری در محیط، وقتی محصول سیف باشد دیگر خیال آن دام‌دار یا مرغ‌دار جمع است که محصولی استفاده می‌شود که در بحث گوشت، تخم‌مرغ یا شیر حیوان آسیبی ایجاد نمی‌کند، در نتیجه این محصول محصولی کاملاً ایمن است که مخاطرات زیست‌محیطی هم ندارد.
ضمن اینکه اتفاق دیگری که با استفاده از این محصول برای آنها رخ می‌دهد این است که وقتی این محصول را روی بستر فضولات حیوانات استفاده می‌کنند، باعث می‌شود باکتری‌های بی‌هوازی که اوره را تبدیل به آمونیاک می‌کنند را از بین می‌برد و در نتیجه به نوعی بو را حذف می‌کند. یعنی یک دام‌دار یا مرغ‌دار از نظر انتشار بود در اطرافش دیگر معارضی نخواهد داشت چرا که در حالت عادی بوی زیادی در اطراف این اماکن متصاعد شده و باعث شکایت اطرافیان می‌شود.
به خصوص اینکه از نظر اینکه سمیت خوراکی ندارد که خودش یک مزیت برتری است.
همچنین مقاومت 5609 در میکروارگانیسم‌ها ایجاد نمی‌کند که خودش خیلی مؤثر است چرا که اینها ناچارند مدام ضدعفونی‌کننده‌های مورد استفاده خود را عوض کنند تا یک قارچ، باکتری یا ویروس با آن ضدعفونی‌کننده سازگاری پیدا نکند.
تست‌هایی که ما روی این محصول انجام دادیم در بالاترین سطح انجام شده است. شاید بالغ بر 6 ماه فقط برایند بررسی فنی محصولمان به لحاظ سمیت و کارایی‌اش زمان برد که برای سازمان محرز شد که این محصول کاملاً سیف است و بعد مراحل دیگرش را طی کرده و پروانه‌اش را گرفتیم.
به عنوان یک محصولی که ماندگار است، خیلی مؤثر است، یعنی صرفه اقتصادی دارد. ممکن است قیمت محصول بالا باشد ولی دوزی که استفاده می‌کنند در نهایت باعث کاهش مصرف و هزینه‌هایشان می‌شود. فرض کنید اگر اینجا سه نوبت استفاده می‌کردند، الان دیگر یک نوبت کافی است چون نانوذرات تبخیر نمی‌شوند و این موضوع باعث می‌شود که یک حالت ماندگاری برای آنها ایجاد شود. این ماندگاری باعث می‌شود به مرور محیط آنتی‌باکتریال شود. فقط به دلیل جابه‌جایی که دام و مرغ دارد، آدم اینها را تجدید می‌کند.
اینها جزء برتری‌های این محصول است.
وقتی که شما ضدعفونی‌کننده  نانوبیوساید استفاده می‌کنید خودبه‌خود مصرف آنتی‌بیوتیک شما کاهش پیدا می‌کند چرا که وقتی محیط آنتی‌باکتریال شود دیگر نیازی نیست که آنتی‌بیوتیک استفاده شود.
این محصول بسیار یوزرفرندلی است، یعنی شخصی که این ضدعفونی‌کننده را در محیط دام‌داری استفاده می‌کند احساس بوی مشمئزکننده‌ای از آن نمی‌کند چون خیلی از محصولات دیگر به محض اینکه درشان را باز می‌کنید، مشمئزکننده است یا مثلاً مخاطراتی دارد، دستش نسوزد یا آسیب نبیند، توی حلقش نرود، از نظر تنفسی اذیتش نکند.
این محصول یک ماده قهوه‌ای رنگ ملایمی است که نه بویی دارد، نه آسیبی می‌رساند، آن را با نسبت‌هایی که باید استفاده کنند رقیق‌سازی می‌کنند.
از محیط و سطح گرفته تا تجهیزات و حتی تجهیزات شیردوشی آنها، ما داشته‌ایم که وقتی تجهیزات شیردوشی‌شان را با این محصول ضدعفونی کرده‌اند بار میکروبی شیر را به شدت کاهش داده است.
حتی داشتیم که مستقیم از سر پستان گاو که نمونه‌برداری کردند 15 هزار واحد باکتری بوده ولی از مخزن گرفتند حدود 300 هزار واحد بوده، محلول‌های دیگر استفاده کردند مثلاً 50 هزارتا، 100 هزارتا ماندگار شده ولی ما توانستیم در حد همان مستقیم که از پستان گاو می‌گیرند، یعنی در حد 15 تا 18 هزار واحد میکروبی نگه داریم که اینها هم جزء برتری‌های این محصول است.
به خصوص در بحث جلوگیری از بروز بیماری‌ها در گله می‌تواند مؤثر باشد. 
هر چقدر هم که شما جلوگیری از شیوع کنید، اتفاقی که می‌افتد این است که ضریب تبدیل را بالا می‌برد. تبدیل این‌طوری است که اینها انتظار دارند مقدار خوراکی که می‌دهند اینقدر درصد گوش بیرون بدهند. این باعث می‌شود مقدار گوشتی که بیرون می‌دهند بیشتر باشد.
در بحث حیوانات خانگی هم یک محصول آماده مصرف به نام نانوبیوساید PTM داریم که تقریباً می‌شود گفت تمام پت‌شاپ‌ها و داروخانه‌های دام‌پزشکی اقبال خوبی نسبت به آن نشان داده‌اند چون جدای از این قضیه که این محصول برای حیوان خانگی‌شان بسیار بسیار مفید است و مخاطراتی ندارد، برای خود آنهایی هم که این حیوانات در محیط زندگی‌شان است وقتی از این ضدعفونی‌کننده استفاده کنند، خیلی مفید است. 
خاطرش جمع است که وقتی که با این ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی کرده، محیطش را دیگر آلوده نمی‌کند. نگرانی اینکه آلودگی و بیماری‌هایی که بین انسان و حیوان مشترک است از حیوان خانگی‌اش به او منتقل شود، خاطرش جمع می‌شود که این اتفاق نمی‌افتد و انتقالی صورت نمی‌گیرد و همچنین که خاصیت درمانی هم دارد. 
در بحث بیماری‌هایی مثل جرب و 6055 ویروس کاملاً مؤثر است. ما این محصول را حتی برای استفاده از پناهگاه‌های نگهداری حیواناتی نظیر سگ و گربه بردیم خیلی مؤثر بوده. اسهال خونی یا مشکلات دیگری که داشتند را برایشان برطرف کردیم و کاربرها از این موضوع خیلی راضی هستند که ببینند هم خودشان و هم حیوانی که دارند ایمن هستند.
در باغ پرندگان و پرورش اسب هم قابل استفاده است، به خصوص مثلاً طرف با اسپری کل بدن اسبش را با این محلول می‌شوید. رقیق کرده و می‌شوید و ضدعفونی می‌کند، این‌قدر این محلول سیف است، اسبی که قیمتش میلیاردی است اصلاً جرئت نمی‌کند هر چیزی را استفاده کند ولی از این محصول استفاده می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب