قانون رفع انحصار از سکوهای فضای مجازی چیست؟
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، کارشناسان معتقدند با توسعه شبکههای اجتماعی و فروشگاههای آنلاین در بستر فضای مجازی انحصارگری مدرن ایجاد شده و بسیاری از اپلیکیشنها و سامانههای پرمخاطب، کسبوکارهای کوچکتر را برای خارج کردن از میدان رقابت تحت فشار قرار میدهند.
از همین رو کشورهای مختلف دنیا به منظور مقابله با این نوع انحصارگری و فراهم ساختن شرایط فعالیت برای کسبوکارهای آنلاین قوانین سختگیرانهای را تصویب میکنند. در ایران شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد قانونگذار و تصمیمگیرنده در فضای مجازی سیاستها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکوهای فضای مجازی را تصویب و به دستگاههای مربوطه ابلاغ کرده است. بدون شک جلوگیری از انحصارگری تعداد محدودی از اپلیکیشنهای تلفن همراه و رایانه موجب میشود شرکتهای کوچک و نوپا بتوانند محصولات خود را به درستی معرفی کرده و به مرحله درآمدزایی برسند. مصوبه شورای عالی فضای به عنوان سند راهبردی مبارزه با انحصارگری سکوهای فضای مجازی دستگاههای اجرایی در کشور را ملزم به مقابله با فشار شرکتهای بزرگ و حمایت از کسبوکارهای آنلاین میسازد.
از جمله اهداف سند سیاستها و الزامات کلان حمایت از رقابت و مقابله با انحصار سکوهای فضای مجازی میتوان به حفظ سلامت و ثبات ارائه دهندگان خدمات سکو، حمایت از رقابت و مقابله با شکلگیری انحصار در بازار سکوها، کاهش موانع ورود کسبوکارهای نوپا به بازار سکوها و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به کاربران سکوها و صیانت از حقوق کاربران اشاره کرد. (متن کامل این مصوبه را در اینجا بخوانید.)
انتهای پیام/۴۱۴۴/
انتهای پیام/