هوش مصنوعی و تحول صنعت گرافیک/ ترسیم آینده طراحیهای صنعتی
گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- نوید فرخی: هوش مصنوعی یکی از قدرتمندترین فناوریهای حال حاضر جهان است و هیچ تردیدی درمورد قابلیتها و شایستگیهای آن وجود ندارد. این فناوری، پتانسیل فوقالعادهای در حوزههایی مانند بهداشت، آموزش، تولید و... دارد. اکنون هوش مصنوعی پس از پیشرفتهای یادگیری عمیق در عرصه نوآوری نیز کاربرد پیدا کرده است و میتواند به طور خلاقانه عمل کند. به عنوان مثال، توسعهدهندگان برنامههای تلفن همراه از هوش مصنوعی برای طراحی رابط کاربری بهتر در این برنامهها استفاده میکنند.
همچنین طیف گستردهای از نرمافزارهای طراحی گرافیکی وجود دارد که از هوش مصنوعی برای ایجاد طرحهای پیچیده استفاده میکنند. آیا ما در عرصه طراحی گرافیک نیز در آستانه انقلاب هوش مصنوعی هستیم؟
ظهور هوش مصنوعی در طراحی گرافیک
کمابیش باید اذعان داشت که هوش مصنوعی امروز بالغ شده است. دستاوردهای این فناوری در حوزه طراحی لوگو و مارک و برند در اینترنت قابل مشاهده است. به عنوان مثال میتوان از شرکت تیلور برندز یاد کرد. این شرکت یک برنامه طراحی لوگو مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داده است که میتواند لوگوهای جذاب و منحصر به فردی تولید کند. هر چند هنوز تولیدات گرافیکی از این دست، نمیتواند با کار طراحان انسانی مقایسه شود اما سریع، مقرونبهصرفه و قابلِ سفارشیسازی است و امکانات مختلفی را فراهم میکند.
از همه مهمتر براساس قابلیتهای یادگیری ماشین میتواند نیازهای طراحی شما را درک کند و به تدریج از طرحهای انسانی تقلید کند. تا همین چند سال پیش، نرمافزاری که بتواند به طور خودکار طراحی گرافیکی(مانند لوگو) انجام دهد باورنکردنی بود. کارشناسان اساساً خلاقیتهایی از این دست را ناشی از هوش هیجانی قلمداد میکردند.
امروزه تمام غولهای فناوری به ارزش هوش مصنوعی پی بردهاند و دولتها یکی پس از دیگری سندهای ده ساله و بیست ساله در مورد توسعه هوش مصنوعی تدوین میکنند. یکی از شرکتهای بزرگی که در زمینه طراحی گرافیکی از هوش مصنوعی بهره برده است شرکت Adobe است. ابزار جدید هوش مصنوعی این شرکت یعنی Adobe’s Sensei از یادگیری ماشین استفاده میکند تا طراحی دلخواه مشتریان از طریق دادههای گرافیکی پیشفرض برای فرد طراح آسانتر کند.
این ابزار در عین حال که کمک میکند کار را خلاقانهتر انجام دهید و میتواند به عنوان دستیار به شما کمک کند تا جلوههای ویژه واقعگرایانه را در اثر به کار ببرید و محتوای مناسب کارتان را جستجوهای تصویری پیدا کنید.
این مثالها نشان میدهد که هوش مصنوعی همین حالا نه تنها در فضای طراحی دیجیتال نفوذ کرده است بلکه به عنوان عنصری ضروری در جهتدهی به این صنعت تبدیل شده است.
آیا هوش مصنوعی میتواند جای طراحان را بگیرد؟
امروزه ابزارهای هوش مصنوعی بسیار افسارگسیخته هستند. با این حال، طراحان گرافیک دست کم در حال حاضر نباید از آنها بترسند. در این مرحله، هوش مصنوعی فقط میتواند در تسهیل طراحی گرافیکی نقش داشته باشد.
ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند عملکرد پایه و کارهای سطح پایین طراحان گرافیک را محدود کند و کارهای تکراری را برای آنها انجام دهد. در چنین حالتی، آنها میتوانند روی کار اصلی بیشتر تمرکز کنند. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی قرار نیست جای طراحان را بگیرد بلکه صرفاً به عنوان دستیار آنها عمل خواهد کرد. حداقل این چیزی است که اکنون میتوانیم حدس بزنیم.
این امر به این دلیل است که هوش مصنوعی امروزه همچنان محدودیتهای کلیدی خود را دارد:
۱.درک نکات و تفاوتهای ظریف و دقیق که به طور طبیعی فقط از پس انسان برمیآید
هوش مصنوعی امروز مسیری طولانی را طی کرده است، اما قابل مقایسه با هوش انسان نیست. این به این دلیل است که ما انسانها از هوش هیجانی برخورداریم، چیزی که برای هوش مصنوعی معنا ندارد. هوش مصنوعی، از منظر ضریب هوشی طی چندین آزمایش از بشر جلو زده است اما در زمینه هوش هیجانی در عمل، بیسواد محسوب میشود.
ما قادر به درک زبان بدن، تغییرات ظریف صدا، لحن و پیامهایی هستیم که هنگام خواندن بین سطور دریافت میکنیم. این درکِ نکاتِ ظریف، در هوش مصنوعی وجود ندارد.
بنابراین انتظار اینکه یک نرمافزار هوش مصنوعی دقیقاً ظرافتها و نکات مدنظر ما را در طراحی رعایت کند عبث است. در حال حاضر با فناوریهای فعلی هوش مصنوعی، هر چقدر هم دقیق برای یک روبات یا نرمافزار مبتنی بر هوش مصنوعی، آنچه در ذهنتان است را با جزییات توضیح دهید، باز هم به اندازه انسان نمیتواند خواسته شما را درک کند.
۲.اصالت
آنچه ما انسانها را خاص میکند قوه خیال و تصور ماست. بنابراین بسیاری از نوابغ که زمانی روی زمین میزیستند و موسیقی، نقاشی و شعر خلق میکردند، اکنون خیلی ساده دار فانی را وداع گفتهاند و تکرارپذیر نیستند. هوش مصنوعی نیز این صلاحیت هنری را ندارد زیر فاقد قوه خیال اصیل است. حتی یادگیری ماشین صرفاً از روی یادگیری و آموزش براساس دادههای انسانی کار خود را انجام میدهد.
۳.تجربه انسانی
هر چند تجارت الکترونیکی به خصوص پس از دوران کووید-۱۹ وارد فاز جدیدی شده و کمابیش ضربه مهلکی به بازارهای سنتی وارد کرده است، با این حال بسیاری از مردم هنوز خرید از فروشگاههای محلی را ترجیح میدهند.
علت این امر این است که آنها در خرید آفلاین از امتیاز تجربه شخصی بهره میبرند. آمازون براساس جستجوهای شما نزدیکترین چیزهایی که معتقد است دوست خواهید داشت را به شما پیشنهاد میدهد اما اکثر مردم همچنان معتقدند یک فروشندهِ آشنا بهتر میتواند نیازهای شما را درک کند و توصیههایی ارائه دهد که نسبت به یک سرویس آنلاین برتری دارد.
همین اصل را میتوان در طراحی گرافیکی مشاهده کرد. بسیاری از کارآفرینان و مدیران خواهان این هستند که یک طراح حرفهای(یک انسان) به خواسته آنها گوش فرا دهد و طرحهایی را ایجاد کند که به درستی پاسخگوی نیازهایشان باشد.
هوش مصنوعی و آینده طراحی گرافیکی
هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند است و هیچ کس منکر مزایای آن نیست. این فناوری بسیاری از صنایع را خودکارسازی کرده است و در آینده دستاوردهای بیشتری را هم به همراه خواهد داشت.
با این وجود هوش مصنوعی هنوز هم تقریباً به ما وابسته است و برای انجام بیشتر کارها به ورودیهای طراحان گرافیک نیاز دارد. به عبارت دیگر هوش مصنوعی صرفاً طراحی گرافیک را ساده کرده است(حداقل برای افرادی که سابقه طراحی ندارند) و بس.
انتهای پیام/۴۱۶۰
انتهای پیام/