دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1400 - 16:24

گوگل چه سرویس‌هایی را برای کاربران ایرانی از دسترس خارج کرده است؟

گوگل به تازگی سخت‌گیری‌های خود در ارتباط با ارائه خدمات به کاربران ایرانی را بیشتر کرده و تعدادی دیگر از سرویس‌های این شرکت را از دسترس خارج ساخته است. -
کد خبر : 572551
گوگل

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، گوگل به تازگی تغییراتی  برای کاربران ایرانی ایجاد کرده و تعداد بیشتری از برنامه‌های این شرکت از دسترس ایرانیان خارج شده است. مدیران گوگل به عنوان آخرین اقدام خصمانه خود علیه کاربران ایرانی ارائه خدمات سرویس‌های مختلف این شرکت را حتی در صورت اتصال با فیلترشکن نیز قطع کرده‌اند.


تا پیش از وضع قوانین جدید گوگل، کاربران ایرانی برای استفاده از سرویس‌های این شرکت مجبور بودند از فیلترشکن استفاده کرده تا آدرس نقطه اتصال تغییر کند. اما اکنون سرورهای گوگل هرگونه اتصال حتی از طریق فیلترشکن از داخل ایران را شناسایی کرده و از ارائه خدمات به کاربران ایرانی جلوگیری می‌کنند. در حال حاضر شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی در سراسر کشور از خدمات گوگل نظیر سرویس‌های پست الکترونیکی، گوگل آنالیتیکس و مواردی دیگر استفاده می‌کنند و قطع خدمات این سرویس‌ها مشکلات عدیده‌ای را برای شرکت‌های نوپای ایرانی به وجود می‌آورد.


به نظر می‌رسد گوگل سیاست‌های جدید خود را تنها برای مقابله با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تنظیم کرده و قصد دارد با ایجاد اختلال در سرویس‌های این شرکت مسیر پیشرفت علمی را برای متخصصان ایرانی دشوار سازد.


کدام سرویس‌های گوگل برای کاربران داخل ایران قابل استفاده نیست؟


در حال حاضر تعداد زیادی از سرویس‌های آنلاین و آفلاین گوگل برای کاربران در داخل کشور قابل استفاده نیستند. اسامی این برنامه‌ها عبارتند از: Google Adwords، Google API and Services، Google Cloud، Google code، Google fiber، Google Analytics و بیش از 25 برنامه دیگر. هنوز به طور دقیق مشخص نیست گوگل خدمات برنامه‌های پرکاربردی مانند جیمیل را نیز برای کاربرانی ایرانی مسدود خواهد کرد یا خیر ولی آنچه کارشناسان فناوری در مورد آن توافق نظر دارند لزوم اقدام سریع و به موقع دست‌اندرکاران ارتباطی کشور برای مقابله با اقدام‌های ظالمانه آمریکا از طریق ابزارهایی مانند شبکه ملی اطلاعات است.


انتهای پیام/4144/

انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم‌
ارسال نظر
هلدینگ شایسته