«آنتونوف ۲۲۵»؛ عظیمترین هواپیمای باربری جهان/ از حمل قطار تا مولد نیروگاه
به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، هواپیمای غولپیکر «آنتونوف ۲۲۵» (Antonov An-۲۲۵) با شش موتور عظیم توربوفن، بزرگترین هواپیمای باربری جهان است که هماکنون خدماترسانی میکند. این هواپیمای غولپیکر با طول ۸۴ متر و وزن (بدون بار) حدود ۲۸۵ تن، یک هیولای واقعی در آسمان محسوب میشود.
آنتونوف ۲۲۵ در سال ۱۹۸۸ رونمایی شد و در آن زمان حدود ۵۰ درصد بزرگتر از هر هواپیمای مسافربری بود که قبلاً دیده شده بود. آنتونوف ۲۲۵ یک هواپیمای باری-ترابری است که توسط شرکت آنتونوف طراحی شده و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تولید آن در اوکراین دنبال شد. این هواپیمای عظیم با نام مستعار «رؤیا» (Mriya) از سال ۲۰۰۱ در حال فعالیت است.
آنتونوف ۲۲۵ با شش موتور عظیم توربوفن D-۱۸T مجهز شده که هرکدام هنگام برخاستن (Takeoff) قادر به تولید بیش از ۲۳ تن نیروی محرک هستند.
این موتورها به دلیل قدرت پیشرانش بالا، مصرف سوخت کم و اطمینان بالا انتخاب شدهاند. همچنین نگهداری آنها آسان است و میزان صدا و آلایندگی کمی دارند. همچنین این هواپیما به ۱۶ جفت (۳۲ عدد) چرخ مجهز است که این امر هواپیما را قادر میسازد در باندهایی با پهنای ۶۱ متری بچرخد.
اما با وجود این اندازه بزرگ، آنتونوف ۲۲۵ بزرگترین هواپیمای باری نیست که تاکنون ساخته شده است. بهعنوانمثال، «هیوز اچ-۴ هرکولس» یک هواپیمای استراتژیک بود که توسط شرکت هواپیماسازی هیوز ساخته شد. این هواپیما با هدف ترابری هوایی برای استفاده در دوران جنگ جهانی دوم در مسیر تولید قرار گرفت؛ اما روند تکمیل آن طولانی شد و این پروژه هرگز فراتر از تکنمونه تولیدی نرفت. اما، درحالیکه اچ-۴ هرکولس اکنون فقط یک نمونه برای موزه است، آنتونوف ۲۲۵ بزرگترین هواپیمای باری در حال خدمت به حساب میآید.
بهغیراز اچ-۴ هرکولس، در حال حاضر «استراتولانچ» بزرگترین هواپیمای جهان محسوب میشود. این هواپیما که به ۶ موتور و ۲ مخزن سوخت مجهز شده، برای پرتاب موشک به مدار زمین ساخته شده است. طول بالهای این هواپیما ۱۱۷ متر و وزن هواپیما ۵۰۰ هزار پوند است. این هواپیما برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ پرواز کرد، اما هنوز از آن برای پروازهای منظم یا هدف اصلی خود یعنی حمل موشک و ماهواره و پرتاب آنها به مدار استفاده نشده است. قطعاً آنتونوف در برابر این هواپیما کوچکتر به نظر میرسد. اما خدماتدهی این دو تفاوت دارد و آنتونوف ۲۲۵ درحال حاضر بزرگترین هواپیمای باربری جهان است.
آنتونوف ۲۲۵ توسط شوروی بهعنوان یک وسیله نقلیه ترابری فوقالعاده سنگین طراحی و ساخته شد تا جایگزین «میاسیشف ویام-تی» (Myasishchev VM-T) شود. در زمان جنگ سرد توسط نیروهای ناتو با نام رمزی «کازاک» شناخته شد. میاسیشف ویام-تی که بهوسیله ولادیمیر میاسیشف طراحی شد درواقع نوعی از بمبافکن میاسیشف ام-۴ مولوت بود که برای استفاده ترابری استراتژیک تغییر کاربری داده شده بود. این هواپیما برای حمل بوستر راکتهای فضایی و نیز شاتل فضایی شوروی در برنامه «بوران» اصلاح شده بود.
آنتونوف ۲۲۵ برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ پرواز کرد و پرواز ۷۴ دقیقهای از شهر کیف را با موفقیت انجام داد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آنتونوف ۲۲۵ برای سالها زمینگیر شد. بعدها توسط شرکت اوکراینی آنتونوف خریداری شد که از آن زمان به بعد برای حملونقل بارهای عظیم از آن استفاده کرده است. این هواپیما موردعلاقه بسیاری از دوستداران هواپیما است و بهطور منظم در نمایشگاههای هوایی سراسر جهان ظاهر میشود.
آنتونوف ۲۲۵ رکورد مطلق جهانی را برای حملونقل هوایی به اسم خود ثبت کرده است. این هواپیما در سال ۲۰۰۹ یک محموله ۱۸۷,۶ تنی را از فرودگاه فرانکفورت حمل و به شهری دیگر جابهجا کرد. این محموله یک مولد نیروگاه بود. این هواپیما همچنین دارای رکوردهای جهانی دیگری هم هست و طی یک دوره ۳۰ ساله، درمجموع حدود ۳۰ رکورد از خود بر جای گذاشته است.
اما از هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ تنها یک نمونه ساخته شده است. شرکت آنتونوف میگوید از زمان اولین پرواز این هواپیما در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸، آنتونوف ۲۲۵ محمولههای سنگین و بزرگی را در سراسر جهان جابهجا کرده است. همچنین برنامهریزی شده که این هواپیما حداقل تا سال ۲۰۳۳ در خدمت باقی بماند.
البته قالب بدنه این هواپیما برای ساخت نمونه دوم نیز به بهرهبرداری رسید؛ اما هرگز کامل نشد و ساخت آن در سال ۱۹۹۴ متوقف شد. کمبود بودجه و علاقه دلایل این امر معرفی شدند. در سال ۲۰۰۹ مجدداً تکمیل آن از سر گرفته شد و ۶۰ الی ۷۰ درصد انجام گرفت، اما یک بار دیگر ساختوساز متوقف شد. در سال ۲۰۱۶ آنتونوف موافقت کرد تا دومین فروند از این هواپیما را برای شرکت صنعت هوافضای چین (AICC) تکمیل کرده و به پایان برساند. گزارشهای اخیر نیز حاکی از آن است که مدیرعامل آنتونوف در حال حاضر به دنبال سرمایهگذاری برای تکمیل دومین فروند است.
حداکثر محمولهای که این هواپیما میتواند حمل کند ۲۵۰ تن با ظرفیت کلی ۱۲۰۰ مترمکعب است. این فضا همچنین به یک جرثقیل مجهز است که میتواند ۳۰ تن را بلند کند. این هواپیما توانایی حمل حدود ۱۶ کانتینر استاندارد، ۵۰ اتومبیل یا یک قطعه محموله تا وزن حدود ۲۰۰ تن را دارد. از دیگر ویژگیهای آنتونوف ۲۲۵ میتوان به قابلیت حمل ۱۵۰۰ نفر نیرو، قابلیت پرواز به میزان ۱۲ ساعت، حمل بدنه یک بوئینگ ۷۳۷، بارگیری یک واگن قطار همراه با ریل، بارگیری ژنراتور و مولدهای برق و غیره اشاره کرد. محمولههای باری از طریق دماغه هواپیما بارگیری میشوند. آنتونوف ۲۲۵ همچنین به لطف بال عقب خاص خود قادر است اشیاء بزرگی را در بالای بدنه خود حمل کند (برای مثال در سال ۱۹۸۹ شاتل روسی «بوران» را حمل نمود).
انتهای پیام/۴۱۱۲/پ
انتهای پیام/