مسئله امروز ما مدارس عشایری است/ باید از طرح ایجاد کانکس برای مدارس عشایری حمایت شود
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهرالله رخشانی مهر در نهمین همایش و نمایشگاه مدرسه ایرانی-معماری ایرانی که صبح امروز ۱۲ اسفند ماه در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: این همایش در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری توسط سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور از سال ۱۳۸۵ با تشکیل ستادی تحت عنوان ستاد هویتبخشی و معماری مدارس برگزار شد و همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی را کلید زد.
وی افزود: آثاری که در طول ۸ دوره برگزاری این همایش خلق و ارائه شد، منجر به طراحی فضاهای اصیل زیبا در فضاها و امکانات تربیتی طراحیشده بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه شد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: امروز در شرایطی نهمین دوره همایش را آغاز میکنیم که با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، روشهای آموزشی تربیتی و تحولات جمعیتی آغاز شده است و تغییر الگوی آموزش کار که با دشواری همراه بود پشت سر گذاشته شده و این روند سالها به طول انجامید ولی این قابلیت در فضاهای جمعی در کلاسهای درس راهروها و ناحیهای مدارس وجود دارد که نوع جدیدی از آموزش رایانه ای آموزش اجتماعی و کسب مهارت های ارتباطی و اجتماعی را تجربه کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: استفاده کارآمد و بهینه از انرژی و مواد مصرفی نورپردازی ، معماری مناسب، عایقهای صوتی و حرارتی و کیفیت هوای مناسب در ایجاد یک محیط مطلوب یادگیری موثر است که این بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیر نظام و تجهیزات و قوانین بالادستی تحت عنوان مدیریت فرد تعریف شده که یکی از محورهای این همایش است.
وی ادامه داد: جای ایران در میان کشورهای دارای مدل ارزیابی ساختمان های سبز خالی است. ارزیابی ساختمانهای سبز بر اساس استاندارد لید انجام میشود و ما سالها از این استاندارد صحبت میکنیم و این را با افتخار اعلام میکنم سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور این صنعت را تولید کرده است.
رخشانی مهر بیان کرد: در حوزه مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم سازی نیاز مقاوم سازی از ۳۰ درصد به ۱۹/۵ درصد کاهش پیدا کرده و همینطور دغدغه ما در حوزه استاندارد سازی سیستم های گرمایشی به شدت کاهش پیدا کرده و تعداد قابل توجهی از مدارس نیمه تمام تکمیل شده اند و مدارس خشتی و گلی از ادبیات آموزش و پرورش ما رخت بر بسته است.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: مسئله امروز ما توجه ویژه و مدارس عشایری است مدارسی که جمعیت آن در فصول مختلف سال متغیر است و تصور ما بر این است که حداقل حداکثر دوره استفاده از این مدارس شاید به ۱۰ سال هم منتهی نشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: تا امروز برای ایجاد عدالت آموزشی از چادرها کانکسها و مدارس سنگی که مسائل مرسوم آن منطقه است برای ایجاد امکانات آموزشی مورد نیاز استفاده کردیم.
وی تاکید کرد: در برخی مناطق ناچار به ساخت مدرسه هستیم که می دانیم تا سه سال دیگر این مناطق خالی هستند چراکه عشایر تا چند وقت دیگر آن منطقه را به عنوان چراگاه انتخاب نمیکنند بنابراین ساخت این ندارس منطقی نیست و همه باید از طرح کانکس حمایت کنند و کانکس ها را از انتفاع خارج نکنند و یا چند سال دیگر برای خالی ماندن مدارس به ما انتقاد نکنند.
انتهای پیام /۴۱۵۹/
انتهای پیام/