چالش های کسب و کار نو در ایران
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عبدالرضا یزدانی متخصص امور اقتصادی و سرمایه گذاری و جزء دانشمندان برتر سال 2020 جهان طی یادداشتی نوشت:
فضای جدید کسب و کار و حرکت به سوی جهانی سازی محرک هایی برای ورود و رشد شرکت ها فراهم کرده اند. یک روش حرفه ای برای یک شرکت موفق این است که با استفاده از تجربیات حاصل از دیگران مشکلات را شناسایی و حل کند. یک کسب و کار جدید باید جنبه های مختلف فعالیت های تجاری را در نظر بگیرد، از جمله آگاهی از قابلیت فروش یک فناوری یا محصول جدید، رشد شرکت برای بهره برداری از فرصت های تجاری و توانایی مدیریت شرکت از ابتدا تا بلوغ در بازارهای نوظهور. فضای جدید کسب و کار فرصت مناسبی را برای رشد و ورود بنگاه های اقتصادی فراهم کرده است.
این فرصت باید از طرف دولت تبدیل به نقطه قوتی برای شرکت ها تبدیل گردد تا با استفاده از شرایط موجود و حذف موانع ساختاری نسبت به توسعه کسب و کارها بپردازد. چرا که با توسعه کسب و کار، بسیاری از پارامترهای اقتصادی و اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته و می توان مدیریت منابع را به نحو مطلوب تری انجام داد. به هر حال هر چند در دو دهه اخیر تلاش های زیادی در این زمینه انجام شده است ولی برای رسیدن به نتیجه مطلوب هنوز راه درازی در پیش می باشد. چرا که علاوه بر تمام مسائل و مشکلات قبلی مسئله تحریم نیز اضافه شده است که خواسته یا ناخواسته کسب و کارها را تحت تاثیر قرار می دهد.
هر چند نباید تاثیر ویروس کرونا را بویژه در کسب و کارهای خرد نادیده گرفت. به هر حال با توجه به اطلاعات و آمار موجود تعداد کسب و کارهای جدید به صورت روز افزون در حال افزایش می باشد و از آن به عنوان موتور بزرگ اقتصاد یاد می شود. برای این منظور موسسات و سازمان های مختلفی در این زمینه فعال هستند تا بتوانند راه گشای مسائل مختلف باشند از جمله اداره کار و رفاه اجتماعی، سازمان توسعه شرکتهای کوچک و متوسط، بانک مرکزی ایران، مرکز آمار ایران و پارکهای علم و فناوری. بنابراین شناسایی و مدیریت چالش ها می تواند به دولت و تصمیم گیرندگان کمک کند تا با استفاده از برنامه ریزی های استراتژیک نسبت به رفع مشکل یا حداقل تعدیل آن همت گمارند.
شاید در دیدگاه کلی و اولیه بتوان مشکلات زیادی را شمرد که بعضی از آنها تاثیر معنادار و بسیاری دیگر تاثیر کمتری دارند. به هر حال با توجه به محدودیت منابع مالی و بر پایه مدیریت زمان، باید با توجه به اولویت هر یک از این مشکلات نسبت به رفع آن اقدام گردد. این مشکلات را می توان بر اساس معیارهای مختلف طبقه بندی کرد. استفاده از پارمترهای توسعه پایدار به منظور حفظ و ارتقاء شرکت ها می تواند یکی از بهترین روش ها برای دسته بندی مورد نظر باشد.
بر اساس تحقیقی که اخیرا توسط اینجانب و همکاران انجام گرفته است مشکلات بر مبنای پارمترهای توسعه پایدار با هدف ثبات و ارتقاء در کسب و کار کلاسه بندی و مورد ارزیابی قرار گرفته است که نشان از آن دارد که قوانین و مقررات مهترین پارامتر و تحریم ها و بازاریابی و فروش در اولویت های بعدی قرار دارند. در این میان پارامترهایی مانند تامین مالی، نرخ بهره بانکی، نرخ تورم، تاثیر بر اکوسیستم، آلودگی آب و هوا، انتشار گازهای گلخانه ای، مهارت های مدیریتی، نیروی کار و الگوی مصرف مورد ارزیابی قرار گرفت.
انتهای پیام/ر
انتهای پیام/