دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1399 - 13:42
چالش‌های انجمن‌های علمی 80/ در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

کم‌توجهی وزارت بهداشت به انجمن‌های علمی/ دانشجویان باید چالش‌های رشته خود را احصا کنند

یک فعال انجمن‌های علمی بر لزوم توجه بیشتر وزارت بهداشت نسبت به انجمن‌های علمی تأکید کرد.
کد خبر : 561949
106.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به‌طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.


اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفت‌وگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.


خبرگزاری آنا در این گفت‌وگو میزبان رائد نژادمطوری، دبیر پیشین انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی و مدیرمسئول نشریه پیک کتابدار دانشکده علوم پزشکی آبادان است که مشروح آن را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


لزوم ایجاد پل ارتباطی میان انجمن‌های علمی دانشگاه‌های آزاد و دولتی توسط وزارت علوم




دانشجویان باید چالش‌های رشته تحصیلی خود را احصا کنند


آنا: دانشجویان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟


نژادمطوری: دانشجویان باید بر روی مسائل حول رشته خود تسلط پیدا کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود آن رشته بتوانند برای رشد و شکوفایی خود گام بردارند. همچنین آنان باید با استفاده از این ظرفیت‌ها، مشکلات و چالش‌های حوزه علمی خود را احصا کنند. در واقع دانشجویان با تشکیل تیم‌های علمی دانشجویی می‌توانند برای رفع مشکلات کشور اقدامات مؤثری انجام دهند تا منجر به تولید علم شود. اگر مسئله‌محوری در دانشگاه‌ها نهادینه شود، بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد بود و باید در این راستا انجمن‌های علمی تلاش مضاعفی کنند.


تولید علم انجمن علمی


تحقق پیشرفت علم و فناوری کشور با نقش‌آفرینی انجمن‌های علمی


آنا: نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور چیست؟


نژادمطوری: با توجه به اینکه تمرکز انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها بر روی قشر دانشجو است، می‌توانند در موضوع‌های کلان کشور در راستای رشته خود نقش مؤثری ایفا کنند. پیشرفت علم و فناوری کشور با نقش‌آفرینی انجمن‌های علمی محقق می‌شود.


لزوم توجه بیشتر وزارت بهداشت به انجمن‌های علمی


آنا: رویکرد وزارت بهداشت را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


نژادمطوری: انجمن‌های علمی نیازمند امکانات مناسب‌تری هستند تا دانشجویان بتوانند به نحو مطلوبی استفاده کنند. در حال حاضر انجمن‌های علمی برای برگزاری یک برنامه با محدودیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند. در این راستا باید تصمیم‌های جدی‌تری در وزارت بهداشت گرفته شود تا انجمن‌ها نقش بیشتری ایفا کنند. در واقع نیازمند توجه بیشتر وزارت بهداشت نسبت به انجمن‌های علمی هستیم، چرا که از بی‌نظمی‌ها و  عدم وجود هدفی مشخص در انجمن‌های علمی جلوگیری می‌کند.


تولید علم انجمن علمی


عدم آشنایی دانشجویان با سازوکار انجمن‌های علمی


آنا: آسیب‌ها و چالش‌های انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟


نژادمطوری: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در انجمن‌های علمی مشاهده می‌شود عدم آشنایی دانشجویان با اصل انجمن، سازوکار و ظرفیت‌های آن است.


برای دانشجویان جدیدالورود معمولاً کارگاه معرفی انجمن‌های علمی برگزار نمی‌شود


در دانشگاه‌ها معمولاً کارگاه معرفی انجمن‌های علمی به‌صورت مجازی یا حضوری در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه برگزار نمی‌شود. همچنین برای دبیران انجمن‌ها نیز کارگاه آموزشی وجود ندارد. از سوی مسئولان دانشگاه، هیچ امتیازی برای اعضای فعال در انجمن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود تا انگیزه بیشتر برای اعضا و همچنین اشتیاق دانشجویان دیگر برای عضویت در انجمن را فراهم کند.


تولید علم انجمن علمی


اهمیت ندادن برخی از مسئولان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به انجمن‌های علمی


این مسائل نشان‌دهنده اهمیت نداشتن انجمن‌های علمی از نگاه برخی از مسئولان دانشگاه و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت است. در واقع برخی از انجمن‌های علمی وزارت بهداشت هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و شاید ما چیزی مشاهده نکردیم و مشکل از سیاست‌گذاری‌ و برنامه‌ریزی‌های کلان انجمن‌ها نشأت می‌گیرد.


اعضای انجمن علمی باید اشراف کامل نسبت به ضوابط انجمن‌های علمی داشته باشند


آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟


نژادمطوری: همانطور که در بخش‌های مختلف حق گرفتنی است، در موضوع انجمن‌های علمی نیز، دانشجویان و فعالان این حوزه باید اشراف کامل نسبت به شرایط و ضوابط انجمن‌های علمی داشته باشند تا بتوانند در این چالش‌ها از حقوق و ظرفیت‌های انجمن‌ها دفاع کنند. البته اگر مسئولان می‌خواهند راه حلی برای شرایط کنونی انجمن‌های علمی پیدا کنند، باید ابتدا دید خود را نسبت به این انجمن‌ها تغییر دهند و شرایط ارتباط متمرکز انجمن‌های علمی را با دیگر دانشگاه‌ها و جامعه فراهم کنند.


تولید علم انجمن علمی


ضرورت گسترش ارتباط انجمن‌های علمی با صنعت و بازار کار


آنا: برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟


نژادمطوری: برای استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی در جهت حل مشکلات کشور، باید ارتباط انجمن‌ها با صنعت و بازار کار گسترش یابد. در واقع انجمن‌های علمی باید با حوزه‌های مطالعه‌ای خود، مؤسسات و ارگان‌های مربوط به آن انجمن ارتباط ایجاد کنند. اگر این ارتباط ایجاد نشود، فعالیت‌ انجمن‌ها در حد کارگاه و سمینار خواهد بود.


آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟


نژادمطوری: در ابتدای ورود به دانشگاه تصور بنده از دانشگاه این بود که باید تکالیف درسی خود را انجام بدهم و پس از پهار سال مدرک لیسانس خود را دریافت کنم. اما پس از مدتی احساس خوبی از اینکه فقط درس‌های دانشگاه را بخوانم، نداشتم. بنابراین تصمیم گرفتم با فعالیت‌های مختلف در دانشگاه آشنا شوم و انجمن علمی را انتخاب کردم. چراکه به‌طور کلی مکمل رشته تحصیلی بوده و فعالیت‌های آن، حول سرفصل‌های رشته است.


اقدامات انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی


آنا: درباره انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان توضیح دهید.


نژادمطوری: انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشکده علوم پزشکی آبادان در اواخر سال 96 تأسیس شد و بنده از اواسط سال 97 تا ماه‌های انتهایی سال 99 به‌عنوان دبیر انجمن علمی فعالیت می‌کردم. در این مدت با وجود محدودیت‌های ایجاد شده، سعی کردیم فعالیت‌های خود را حول دروس رشته و تقویت دانشجویان کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی برگزار کنیم. در ابتدا تصمیم گرفتیم تا بازدیدهایی برای آشنایی دانشجویان با فضای شغلی آینده داشته باشیم.


کتاب کتابداری کتابخانه


همچنین اقدام به تشکیل کانال و گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی کردیم که دانشجویان را بیشتر با ماهیت رشته و انجمن‌های علمی آشنا کنیم. مهم‌ترین رکن در این مدت ارتباط مستمر با مدیر گروه رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی بود که کمک و مشاوره بسیاری برای برگزاری کارگاه‌ها و فعالیت‌های انجمن علمی انجام دادند.


ایجاد شغل کتابداری بالینی


از جمله اقداماتی که در انجمن علمی کتابداری انجام شده است می‌توان به برگزاری کارگاه‌های رفرنس‌نویسی، کارگاه مشترک پایگاه اطلاعاتی و شیوه جستجوی علمی با انجمن‌های دیگر، همکاری در برگزاری همایش فصل نو فصل نشاط علمی، تأسیس نشریه پیک کتابدار و انتشار دو شماره از آن، برگزاری جلسات معارفه دانشجویان جدید‌الورود، برگزاری جشن هفته کتاب، همکاری در راه اندازی کتابخانه‌های بیمارستانی، برگزاری کافه کتاب و دوره کتابدار بالینی اشاره کرد.


با توجه به همکاری‌های صورت گرفته توسط مدیر گروه رشته، مقرر شده است که واحد کتابدار بالینی جزو واحدهای کارآموزی دانشجویان این رشته قرار بگیرد. همچنین مقدمات ایجاد شغل کتابداری بالینی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان فراهم شد.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب