دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1399 - 13:00

حرکات بدن با نخ رسانا ردیابی می‌شود

دانشمندان موفق به ساخت نخ‌های رسانا شدند که وقتی روی بدن قرار می‌گیرد قادر به ردیابی حرکات بدن است.
کد خبر : 560231
dfghjk.PNG

به گزارش خبرنگار گروه علم و  فناوری خبرگزاری آنا از نیواطلس، تاکنون سیستم‌های ردیابی حرکات بدن متنوعی ساخته شده که برخی از آنها شامل دستگاه‌های پوشیدنی دست‌وپا گیر می‌شود و برخی دیگر شخص را مجبور به حرکت در مقابل مجموعه‌ای از دوربین‌ها می‌کند. حال محققان موفق به توسعه و ساخت فناوری نوینی شدند که ردیابی حرکات بدن را به آسان‌ترین حالت ممکن انجام می‌دهد.


گروه تحقیقاتی دانشگاه تافتس سیستم آزمایشی شامل نخ‌هایی با پوشش جوهر مبتنی بر کربن توسعه داده که رسانای برق است. وقتی این نخ‌ها در پاسخ به کشش مکانیکی خارجی خم می‌شوند، رسانایی آنها تغییر می‌کند. بنابراین با نظارت بر تغییرات میزان رسانایی این نخ‌ها می‌توان مشخص کرد که نخ‌ها چه موقع و به چه اندازه‌ای خم می‌شوند.


محققان دو نخ‌ رسانا را روی گردن یک داوطلب قرار داده و از وی خواستند تا سرش را تکان دهند. با حرکت سر گردن نیز حرکت می‌کند، تغییرات حاصل در مقاومت نخ از طریق بلوتوث به یک کامپیوتر منتقل شد، سپس الگوریتم مبتنی بر یادگیری ماشینی به صورت بلادرنگ این تغییرات را با حرکات خاص سر تطابق داد.


دقت این سیستم در شناسایی تغییرات جهت، زاویه چرخش و درجه تغییر مکان سر حدود 93 درصد است. این فناوری می‌تواند حرکات اندام‌های مختلف بدن را نیز ردیابی کند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته