«مسئلهمحوری» از اولویتهای اساتید انقلابی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دوازدهمین جلسه نشست علمی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با عنوان «سیاستگذاری فرهنگی» با حضور اعضای هیئتعلمی مسئول و عضو شبکههای استانی اندیشگاه، اندیشکدهها و گروههای علمی مسئلهمحور بسیج اساتید سراسر کشور بهصورت وبیناری و با همکاری معاونت تربیت و آموزش سازمان برگزار شد.
فرزاد جهانبین، استاد دانشگاه شاهد و معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست علمی بیان کرد: سیاست یعنی تعیین چارچوب و بایدها و نبایدها. وقتی این چارچوبها مشخص شد، فعلوانفعالات ما در این چارچوب قرار میگیرند.
وی با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع سیاستگذاری، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در بحث سیاستگذاری کشور سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را مطرح کردند، بر اساس این اصول، هر کنشی بایستی در این چارچوب قرار گیرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه افزود: اگر فرهنگ را محدود به هنر و صنایع مستظرفه بدانیم یک نوعی از سیاستگذاری را در سطح حاکمیت خواهیم داشت و اگر فرهنگ را به مفهوم وسیعتر در جامعه و آدابورسوم مردم ببینیم، نوع دیگری از سیاستگذاری باید اتخاذ شود؛ بنابراین، این امر که چه معنایی از فرهنگ مدنظر ماست و درک ما از فرهنگ چیست، در سیاستگذاری مؤثر است. همچنین مبانی و مفروضات ما نیز در سیاستگذاری تأثیرگذارند.
وی سپس در موضوع سیاستگذاری فرهنگی به بیان چند دیدگاه کلان پرداخته و عنوان کرد: یک دیدگاه، قائل به رهاسازی فرهنگی است و با تعاریفی که از فرهنگ و انسان دارد به عقلانیت تکاملی اعتقاد دارد و عقلانیت تکوینی را رد میکند. بر مبنای نوع نگرش، مبانی و تعاریفی که از فرهنگ در این دیدگاه مطرح است در نوع سیاستگذاری به مداخله حداقلی دولت معتقدند.
جهانبین افزود: در مقابل رویکرد دیگری وجود دارد که بحث یکسانسازی فرهنگی را مطرح میکند که طرفداران این نگاه، تعریف مشخصی از انسان دارند و میگویند همه جامعه باید همشکل شود و قائل به مداخله حداکثری دولت هستند.
این استاد دانشگاه با اشاره به دیدگاه رهبر معظم انقلاب در بحث باغبانی فرهنگی، از اشکالاتی که بر هر دو دیدگاه ذکر شده به دلیل وجود افراطوتفریط در آنها وارد است، سخن گفت و بر اساس نظر معظم له در سیاستگذاری، یکسانسازی را رد کرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در بحث جامعهشناسی به ضرورت اصلاح فرد و ارتباط آن با اصلاح جامعه اشاره کرد و بحث هستیشناسی فرهنگی را مطرح کرد.
جهانبین افزود: در دیدگاه باغبانی فرهنگی، باغبان تسلطی بر دانه ندارد بلکه تنها دانه را کاشته، هرس کرده و آبیاری میکند و در نهایت استعدادی که در وجود دانه است خود ظاهر خواهد شد.
استاد دانشگاه شاهد در ادامه موضوع تمایز میان مدیریت فرهنگ و مدیریت فرهنگی را مطرح کرده و بر ضرورت تصحیح آییننامه ارتقا در دانشگاه و تأثیر آن بر تصحیح شاکله فرهنگ تأکید کرد.
وی افزود: اگر به دنبال حل مسائل در دانشگاه هستیم باید آییننامه ارتقا و آییننامههای مکمل فرهنگی را درست کرد و باید اقتدار گفتمانی، وجودی و الهی در دانشگاهها تقویت شود.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اقطاب (قطبهای) اثرگذار فرهنگی را سلوک مدیران، نخبگان، خانواده، نهاد تعلیم و تربیت و رسانه مطرح کرده و گفت: اگر جامعه را بخواهیم جامعه تراز انقلاب کنیم، فهرست بلندی از فضایل وجود دارد؛ اما منطق مدیریت میگوید ابتدا باید مؤلفههای فرهنگی و اولویتها را مشخص کنیم.
این استاد دانشگاه، بیان کرد: مدیریت فرهنگ با تحقق و تثبیت و ارتقای مؤلفههای کلیدی از طریق اثرگذار بهصورت برنامهریزی یکپارچه توزیع شده است، که با توجه به تعاریف و مبانی مختلف، فرهنگ سیاستگذاری متفاوتی را رقم خواهد زد.
وی، اعتقاد به درهمآمیختگی دین و سیاست، تربیت عقلانی، افق آرمانی، کرامت، سختکوشی، چارچوب، اعتمادبهنفس، بینش تمدنی و خلاقیت را مؤلفههای فرهنگی مؤثری دانست که اگر در نهاد جامعه محقق شده و ارتقا یابند، جامعه را برای حاکمیت دینی آماده خواهند کرد.
فرزاد جهانبین مسئلهمحوری را جزو اولویتهای استاد بسیجی دانست و عنوان کرد: باید مسئلهمحوری فرهنگ دانشگاه شود. اگر جریان انقلابی اساتید، بر اولویتها متمرکز باشد، مشکلات حل میشود.
وی در پاسخ به سؤال یکی از اساتید در خصوص راهکار سیاستگذاری در دانشگاه برای ارتقای مسئله حجاب و عفاف، گفت: در این موضوع عوامل زیادی مؤثرند که یکی چارچوب بدنهای است. دانشگاهها تابعی از جامعه هستند، وقتی جامعه سیگنالی که میدهد آدمها را مقید به چارچوب بار نمیآورد، نمیتوان از دانشگاه انتظار داشت. مسئولیت استادان دانشگاه در این میان آن است که تلاش کنند تا با پایبندی به قانون مردم را به سوی رعایت چارچوب سوق دهند. اگر دانشجو مقید به چارچوب بار بیاید خودبهخود میفهمد در هر جا چه لباسی باید بپوشد و این موضوع حل خواهد شد.
جهانبین همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر در موضوع معیارهای استاد مطلوب در دانشگاه عنوان کرد: استاد خوب، استادی است که در حوزه آموزشی خویش وظیفه خود را بهدرستی انجام دهد. چرا که کنش استاد و دانشجو مهم است. رفتار و منش استاد در دانشگاه و بحث تربیت نامرئی بسیار مهم است. باید عملکرد آموزشی استاد اثر فرهنگی داشته باشد. لذا استاد باید دغدغهمند باشد. خروجی کلاس یک استاد وقتی موفق است که در کلاس، مؤلفههای فرهنگی یاد شده در نهاد دانشجو محقق گردیده یا تثبیت شده و ارتقا یابد.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان، بیان کرد: استاد تأثیر وجودی روی دانشجو دارد. هر چه قویتر و عالمتر باشد اثرگذارتر است و کرنش دانشجو در حضور او بیشتر است؛ بنابراین لازم است در کنار مباحث مهم دیگر، به اصلاح ریل در مسیر نیز توجه کرد.
در ابتدای این نشست علمی، وحید آرایی قائممقام اندیشگاه سیاستپژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، با اشاره به سرفصلها و توصیههای مقام معظم رهبری در فراز پایانی بیانیه گام دوم انقلاب گفت: معنویت، اخلاق و سبک زندگی اسلامی جهت دهنده همه حرکتها، فعالیتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است و با توجه به تهاجم روزافزون دشمنان، نهادهای دولتی و غیردولتی در زمینه سیاستگذاری فرهنگی مسئولیت سنگینی دارند.
عضو هیئتعلمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان کرد: با توجه به تلاش غرب برای ترویج سبک زندگی غربی که زیانهای اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و دینی به کشور میزند، مقابله با آن جهادی هوشمندانه و همهجانبه میطلبد.
مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور در پایان تأکید کرد: شبکههای استانی اندیشگاه، اندیشکدهها و گروههای علمی مسئلهمحور میبایست بر اساس اولویتهای سیاستی عرصه فرهنگ متناسب با اسناد بالادستی نظام و منویات مقام معظم رهبری حرکت کنند.
انتهای پیام/4127/پ
انتهای پیام/