دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 دی 1399 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

تهدیدات فضای مجازی را بشناسیم/ چرا باید از شبکه‌های اجتماعی ترسید؟

در این گزارش مروری به برخی از مهمترین ایرادات فنی رسانه‌های اجتماعی و انواع داده‌هایی که در معرض خطر هستند خواهیم داشت.
کد خبر : 556077
Blog-Feature-Image-Build-SM-Threats.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، اخباری که روزهای اخیر در مورد شرکت واتساپ و قرارداد سطح سرویس(SLA) آن مطرح شد شگفتی بسیاری را برانگیخت. با این وجود واتساپ و بندهایی که به کاربرانش تحمیل می‌کند کمتری چیزی است که باید در مورد آن نگران باشیم! در حقیقت هر سرویسی که از شما اطلاعات شخصی‌تان را می‌گیرد همیشه مستعد این خطر است که آن اطلاعات را به طور عمدی یا حتی تصادفی افشا کند. به عبارت دیگر گاهی حتی اگر سرویس‌دهنده نخواهد هم حفره‌هایی امنیتی وجود دارد که توسط هکرها کشف می‌شود. در این گزارش مروری به برخی از مهمترین ایرادات فنی رسانه‌های اجتماعی و انواع داده‌هایی که در معرض خطر هستند خواهیم داشت. 


گروه‌های بسته


فیسبوک یکی از مشهورترین شبکه‌های اجتماعی است و شمار کاربرانش بسیار بالاست. گروه‌های اجتماعی خاصی در این شبکه وجود دارد، برای مثال برخی از آنها در مورد مسائل پزشکی و روانشناسی یا حتی کمپ مجازی اعتیاد هستند. در این دست محافل، کاربران تجربه و مسائل شخصی خود را آزادانه به اشتراک می‌گذارند  زیرا معتقدند که در یک «یک گروه بسته» حضور دارند و کسی متوجه چیزی نمی‌شود. متأسفانه، تحقیقات Sky News نشان داده است که این گروه‌ها و محتویات آن را می‌توان با کمی تلاش یافت. بنابراین حتی همین گروه‌های شخصی نیز می‌توانند بلای جان‌تان شوند!


 پروفایل‌های ساختگی و جعل هویت


کلاهبرداران آنلاین همیشه پلتفرم‌های اجتماعی را هدف قرار می‌دهند زیرا حساب کاربری شما مملو از اطلاعات شخصی است که برای اهداف مختلفی سودمند خواهد بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مورد شما ممکن است از طریق سیاه‌نمایی و یا حتی جعل هویت بر علیه خود شما مورد استفاده قرار گیرد. در خوشبینانه‌ترین حالت، اطلاعات شما برای بازاریابی و فروش محصولات استفاده خواهد شد.


هرزنامه ، ویروس و بدافزار


شبکه‌های اجتماعی راهی آسان و سریع برای انتشار محتوای مخرب و یا حتی بدافزار است. در گذشته هرزنامه‌ها به صورت ایمیل ارسال می‌شدند و برای مثال شاهزاده‌ای در نیجریه از شما می‌خواست تا در ازای مبلغی کمی پول(برای تدارک مقدمات)، میراث میلیون دلاری خود را با شما به اشتراک بگذارد. به تدریج اغلب افراد با این قبیل هرزنامه‌ها آشنا شدند. سرویس‌های ایمیل هم پوشه‌ای را با نام spam تدارک دیده‌اند و این قبیل محتوا را مستقیماً به آنجا منتقل می‌کردند. اما حالا در یک شبکه اجتماعی مثل توییتر به سادگی با یک لینک مخرب، یک ادعای ساختگی، یک پیشنهاد دروغین و... می‌توان به طور شسته‌رُفته‌ای از افراد کلاهبرداری کرد.


یکی از کارهای رایج مهاجمان این است که لینکی را برای شما ارسال می‌کنند و در توضیح آن چیزی جذاب می‌نویسند. هنگامی که شما وارد لینک می‌شوید به صفحه‌ای دقیقا شبیه به رسانه اجتماعی که در آن عضوید هدایت می‌شوید و با تصور اینکه این همان شبکه است نام حساب کاربری و رمز عبور خود را وارد می‌کنید و با این کار عملاً با دست خود کلید منزل مجازی‌تان را به مهاجم می‌سپرید.  


کارت‌های اعتباری و حساب‌های بانکی


اگر یک کلاهبردار اینترنتی به روشی مانند مثال قبلی به اطلاعات شما دست پیدا کند ، به همان طریق می‌تواند به کارت اعتباری یا حساب بانکی‌تان نیز دسترسی پیدا کنید یا دست کم می‌تواند از طریق شما برای خود خرید اینترنتی انجام دهد. هکرها همچنین با داشتن مشخصات شما و ایمیل‌ان عملاً به بسیاری از سرویس‌هایی که از آن برخوردارید دسترسی خواهند داشت.    


کلاهبرداری در فروش


ناشناس بودن یکی از مشکلات کلیدی فضای مجازی است. مجرمان اینترنتی می‌توانند با یک حساب کاربری پُر زرق‌وبرق با خیال راحت مردم را فریب دهند و ادعا کنند برای مثال لپتاپ‌های خوبی را زیر قیمت بازار عرضه می‌کنند. حتی اگر از بین هزاران نفر، یک نفر هم گول آنها را بخورد، آنها به هدف خود رسیده‌اند. در حقیقت کلاهبرداری‌هایی از این قبیل از جمله رایج‌ترین سرقت‌های ثبت‌شده در جهان است.   


عرضه به شخص ثالث


مؤسسه مشاوره انگلیسی کمبریج آنالیتیکا(Cambridge Analytica) داده‌های حداقل 87 میلیون کاربر را که در یک برنامه داوطلبانه مشارکت داشتند بدون اطلاع آنها جمع‌آوری کرد و به کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ فروخت. واتساپ در جدیدترین به روزرسانی خود علناً اعلام کرد که داده‌های شما را می‌تواند به پلتفرم دلخواه خود منتقل کند.  


 برنامه‌های مبتنی بر مکان جغرافیایی


تلفن‌های هوشمند اکثر افراد به طور خودکار داده‌های مکانی را ردیابی و جمع می‌کند. برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی به ویژه به این داده‌ها علاقه‌مند هستند زیرا اطلاعاتی در مورد عادات و محل اقامت و سفر و... را در بر دارد و به این طریق آگهی‌های تبلیغاتی مرتبط با آن نقطه را می‌توانند ارسال کنند. علاوه بر این، همیشه وقتی پای موقعیت جغرافیایی‌تان در میان باشد نگرانی‌های عمده امنیتی نیز وجود دارد. اطلاعات مکانی شما می‌تواند توسط سارقین هدف قرار گیرد.


توافق نامه‌های موهوم حریم خصوصی


توافق نامه‌های حریم خصوصی در بسیاری از رسانه‌های اجتماعی این بند را ذکر کرده است که محتوایی که کاربران اعم از تصاویر، فیلم‌ها و پیام‌ها بارگذاری کرده‌اند متعلق به آن پلتفرم یا حتی در دامنه عمومی است. این بند چنانچه کاربر تصمیم به «حذف حساب» خود گرفته باشد نیز همچنان معتبر است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب