02 دی 1399 - 14:52

روش جدید برای شناسایی ماده تاریک در جهان پیدا شد

ستاره‌شناسان روش جدیدی برای شناسایی ذرات ماده تاریک در جهان هستی پیدا کرده‌اند.
;lkujyhgfd.PNG

به گزارش خبرنگار گروه علم و  فناوری خبرگزاری آنا از نیواطلس، تصور می‌شود نسبت ماده تاریک به مواد معمولی پنج به یک باشد با این حال ماده تاریک به طور ناامیدکننده‌ای برای بشر دست‌نیافتنی شده است. گروهی از ستاره‌شناسان ستاره‌های نوترونی را به امید کشف سیگنالی از ذرات ماده تاریک به نام «اکسین» بررسی کرده‌اند.

دانشمندان پس از چند دهه مشاهدات نجومی به این نتیجه رسیده‌اند که جهان پر از ذراتی نامرئی و عظیم است. این ماده تارک نور را ساطع یا بازتاب نمی‌کند و حضور آن از طریق اثرات گرانشی بسیار شدید بر ستاره‌ها و کهکشان‌ها مشخص می‌شود.

تشخیص مستقیم ذرات ماده تاریک در فیزیک عملی فوق‌العاده در نظر گرفته می‌شود، با این حال کشف یک ماده نامرئی به هیچ وجه آسان نیست. شناسایی ماده تاریک با توجه به دانش محدود بشر در این حوزه، دشواری این امر را دو چندان می‌کند.

ماده تاریک می‌تواند متشکل از چند ذره فرضی باشد که یکی از آن اکسین است. انتظار می‌رود این ذرات بار الکتریکی خنثی داشته،  بسیار سبک بوده و به صورت موج در اطراف جهان شناور باشد. برخلاف دیگر ذرات احتمالی، اکسین گاهی‌اوقات از طریق نیروهای الکترومغناطیسی با مواد معمولی تعامل دارد.

در گذشته تحقیقاتی برای شناسایی و تولید اکسین در شرایط مشخص انجام شده است اما محققان در مطالعه جدید، به جای آزمایشگاه روی ستارگان تمرکز کردند. ستارگان نوترونی قدرتمندترین میدان‌های مغناطیسی را در جهان دارند و توده عظیم آنها می‌تواند مقدار بسیار زیادی اکسین جذب کند. بنابراین ستاره‌های نوترونی بهترین مجل برای شناسایی و بررسی اکسین به شمار می‌روند.

گروه تحقیقاتی علاوه‌ بر مشاهده دو ستاره نوترونی، اطلاعات دو تلسکوپ رادیویی در خصوص این دو ستاره را نیز تجزیه و تحلیل کردند. محققان از فرکانس‌های رادیویی حدود یک گیگاهرتز اطراف ستاره‌های نوترونی نمونه‌برداری کردند اما موفق به شناسایی سیگنال اکسین نشدند.

این نتایج به دانشمندان اجازه می‌دهد حضور ذرات اکسین در محدوده خاص را رد کنند و با انجام آزمایش‌های وسیع‌تر و بیشتر انواع مختلفی از ذرات ماده تاریک را پیدا کنند.

انتهای پیام/4021/پ