دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1399 - 15:02

کشف رفتارهایی جدید از ویروس کووید-19/ شیوع کرونا در چه فصلی سریع‌تر است؟

یافته‌های منتشر شده در ژورنال PNAS نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا ممکن است الگویی فصلی داشته باشد. کووید-19 در زمستان که در مجموع هوا تاریک‌تر است نسبت به تابستان سریع‌تر گسترش می‌یابد.
کد خبر : 549232
UV-Light.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تغییر در میزان تابش پرتو فرابنفش بر شیوع ویروس کرونا تأثیر دارد. این در حالی است که این اثرگذاری در مقایسه با فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک هنوز قابل توجه برشمرده نمی‌شود.


یافته‌های منتشرشده در ژورنال PNAS نشان می‌دهد بروز کووید-19 ممکن است الگوی فصلی داشته باشد به طوری که طی آن ویروس در زمستان با تاریک‌تر شدن هوا(در نتیجه تابش کمتر پرتو فرابنفش نسبت به تابستان) با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد.


درک فصلی بودن شیوع کووید-19 می‌تواند به واکنش ما در برابر این بیماری در ماه‌های آینده کمک کند. در این تحقیق، دانشمندان داده روزانه مربوط به کووید-19 و وضعیت آب‌وهوایی بیش از 3000 منطقه در 170 کشور جهان را تجزیه‌وتحلیل کردند.


آنها دریافتند که گسترش کووید-19 در یک جمعیت خاص، در هفته‌های بعد از قرارگیری در معرض پرتو فرابنفش کمتر شده است. در حالی که علل اصلی تغییرات فصلی در گسترش کووید-19 همچنان یک راز باقی مانده است، محققان می‌گویند برخی نشانه‌ها وجود دارد که امواج فرابنفش می‌تواند نقش کلیدی در این مسئله داشته باشد. تحقیقات قدیمی‌تر نشان می‌داد که انواع دیگر ویروس کرونا مانند سارس و مِرس نسبت به پرتو فرابنفش حساس هستند و مطالعات آزمایشگاهی اخیر ثابت می‌کند که این اشعه می‌تواند SARS-CoV-2(ویروس عامل بیماری کووید-19)را بر روی سطوح غیرفعال کند.


با این وجود در این مطالعه جدید ذکر شده است که تلاش برای درک تأثیر دقیق امواج فرابنفش به دلیل دسترسی سخت به داده‌ها و دشواری جداسازی متغیرهای آب‌وهوایی از سایر عوامل محرک انتشار ویروس به زمان بیشتری نیاز دارد. بر اساس تحقیقات فعلی، تغییر تابش فرابنفش بین زمستان و تابستان منجر به کاهش 7 درصدی نرخ رشد کووید-19 به طور متوسط در سراسر نیمکره شمالی در تابستان شده است.


انتهای پیام/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته