دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1399 - 15:04

جلسه نقد و بررسی کتاب «تحولات تصویری هنر ایران» برگزار شد

معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با همکاری دانشکده هنر این دانشگاه، در نهمین جلسه نقد و بررسی کتاب، کتاب «تحولات تصویری هنر ایران» نوشته سیامک زنده‌دل و حضور امیر نصری منتقد کتاب، به‌صورت آنلاین برگزار کرد.
کد خبر : 548688
83324a54-543c-452d-954f-e8fa96af43d7.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نهمین جلسه نقد و بررسی کتاب دانشگاه سوره، کتاب «تحولات تصویری هنر ایران»، نوشته سیامک زنده‌دل به میزبانی مهران هوشیار و با حضور امیر نصری منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه‌مند به‌صورت آنلاین برگزار شد.


کتاب «تحولات تصویری هنر ایران»، در یک مقدمه، سه فصل اصلی و سه پیوست، کوشش می‌کند با جستجوی چارچوبی نظری، تاریخ هنر ایران را از دوره قاجار تا پایان دوره پهلوی با تکیه بر مفاهیم خاص خود روایت کند. فصل اول با طرح دوقطبی تخت/صندلی نظام نمادین نقاشی‌های سلطنتی قاجار مسیر تحول آن‌ها از عصر فتح علیشاهی به عصر ناصری را بررسی می‌کند. فصل دوم به تأثیر اورینتالیسم و نظم نمایشگاهی در ایجاد و تثبیت برخی باورها نسبت به هنر ایران می‌پردازد. فصل سوم تحولات هنر نوگرای ایران را از شکل‌گیری انجمن خروس‌جنگی تا گشایش موزه هنرهای معاصر تهران در طول سه دهه به بحث می‌گذارد. پیوست‌های کتاب مکمل برخی سرفصل‌های متن اصلی هستند و به معضل تعریف مدرنیسم، رابطه فرمالیسم با تئوسوفی، و جایگاه نقد پسااستعماری می‌پردازند.


در ابتدای جلسه، سیامک زنده‌دل نویسنده این اثر در رابطه با نحوه نگارش کتاب گفت: کتاب «تحولات تصویری هنر ایران» طی فاصله زمانی 4 سال طول کشید و در اواخر کار با نشر نظر آشنا شدم چراکه حضور یک ناشر قوی برای انتشار این اثر کمک بزرگی بود و در تابستان سال 1395 چاپ نخست کتاب منتشر شد که مخاطبان به‌ویژه دانشجویان نیز به‌عنوان کتاب مرجع از این اثر استقبال کردند.


وی افزود: برای محتوای این کتاب من سعی داشتم چارچوب نظری را در تاریخ هنر ایران پیدا کنم و از نگره تزئینی استفاده کردم به‌نوعی تحولاتی که از دهه 40 تا 50 در نقاشی ایران اتفاق می‌افتد در قالب نگره تزئینی در کتاب عنوان‌شده است و درنهایت روایتی ساختم که دستگاه مفهومی را در خودش داراست و با یکسری مفاهیم مرکزی و کمکی متوجه موضوعات کتاب شده و چارچوب نظری شکل می‌گیرد.


امیر نصری منتقد کتاب نیز، در ادامه در رابطه با مفهوم و پیوسته‌های کتاب «تحولات تصویری هنر ایران» گفت: در ابتدا احساس می‌کردم پیوست‌هایی که در کتاب وجود دارد مغفول واقع‌شده‌اند ولیکن در حال حاضر برای درک بهتر کتاب ابتدا پیوست نخست خوانده شود و سپس به بدنه کتاب رجوع کند چراکه این پیوست‌ها مباحث مهمی را شامل می‌شود.


وی افزود: در کتاب «تحولات تصویری هنر ایران» به بحث مدرنیته به‌دوراز بیان کلیشه‌ها پرداخته شده است و ما با روایت‌های متکثر درباره مدرنیسم روبه‌رو هستیم.


نصری با بیان اینکه کتاب «تحولات تصویری هنر ایران» نگاهی آلترناتیو دارد گفت: نگاه این کتاب نگاهی بومی نیست و با دید آلترناتیوی که دارد قضیه تازه‌ای را دنبال می‌کند و ما از یکسو با تاریخ‌نگاری روبه‌رو می‌شویم که رویکردی پسا استعماری دارد.


نویسنده این اثر با بیان اینکه پیوست‌های کتاب شامل مفاهیم تئوریک است، افزود: مسئله‌ای که ضمن نگارش کتاب مدنظر داشتم این بود که مخاطبان ابتدا مقدمه کتاب را مطالعه کنند چراکه اگر پیوست‌ها را بخوانند ممکن است خسته شوند چرا که مطالب پیوست‌ها تئوریک است.


وی به پیوست سوم کتاب اشاراه کرد و گفت: پیوست سوم کتاب رویکردی پسا استعماری و مفاهیم راه گشایی دارد؛ البته در متن اصلی کتاب نیز به بحث پسا استعماری اشاره شده است و من از دل مفهوم پسا استعماری مفهوم نظم ساختاری را دریافت و در ایران ساختارمند کردم.


زنده‌دل نظم نمایشگاهی را تعریف کرد و افزود: نظم نمایشگاهی آن‌چنان عاملیتی دارد که بر همه مفاهیم سایه می‌اندازد و بحث هویت ایرانی در نظم نمایشگاهی نیز اهمیت می‌یابد.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب