دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1399 - 12:30
گلیجانی‌مقدم در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

لزوم فهم عمیق خواسته‌های نسل جوان در دانشگاه‌ها/ فعالیت انجمن‌های علمی در ایام کرونا افزایش چشمگیر یافت

معاون فرهنگی دانشگاه الزهرا (س) گفت بر لزوم فهم عمیق خواسته‌های نسل جوان توسط دانشگاه‌ها تأکید کرد.
کد خبر : 544269
637422038179752242_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فرهنگ یکی از موضوع‌های مهمی است که در جوامع مختلف وجود دارد و باورها، عادات و ویژگی‌های ملی که ترسیم‌کننده ذهنیت افراد و رفتار جامعه است را شامل می‌شود.


همه کشورها دارای فرهنگ هستند اما پشتوانه فرهنگی مردم آن با یکدیگر بسیار تفاوت دارد. در ایران اسلامی، این فرهنگ برخاسته از قرآن و عترت است و مردم با فرهنگ ایرانی-اسلامی انس پیدا کرده‌ و سبک زندگی خود را شکل داده‌اند.


رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ می‌فرمایند: «اینجانب به مسائل فرهنگی اهمیت زیادی می‌دهم و اعتقاد راسخ دارم که قوام یک کشور و ملیت یک ملت به فرهنگ آن است و بیش از هر چیز فرهنگ یک ملت وجه تمایز او را با سایر ملت‌ها نشان می‌دهد»


یکی از مراکزی که می‌تواند به رشد فرهنگی جامعه کمک کند، دانشگاه‌هاست و مدیران دانشگاه می‌توانند در رشد فرهنگی نسل آینده نقش مهمی ایفا کنند. در همین راستا با ندا گلیجانی‌مقدم، معاون فرهنگی و اجتماعی و عضو هیئت علمی گروه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه الزهرا (س) به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


ایجاد زمینه‌های تفکر و باروری استعدادها از وظایف ذاتی دانشگاه‌هاست


آنا: اساتید و دانشجویان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟


گلیجانی‌مقدم: آموزش عالی در جوامع مختلف بنا به وظیفه‌ای که بر دوش دارد محل اتصال نیروی انسانی فرهیخته و علاقه‌مند به علم و دانش بوده و فرهنگ استفاده از این ابزار از حلقه‌های مهم وصل این فرآیند است.



آنچه در دانشگاه‌های ما می‌گذرد در ابتدا انتقال علم از اساتید به دانشجویان و سپس زمینه‌های ایجاد تولید علم در بستر مناسب است. ایجاد زمینه‌های تفکر، تعقل و باروری استعدادها از وظایف ذاتی دانشگاه‌هاست و در کنار آموزش، بستر مناسبی برای تولید محتوای علمی عرضه می‌دارد.


شاید ضعف آموزش عالی ایران در ارتباط با جامعه و صنعت در سال‌های گذشته مانع بزرگی در این رویکرد بوده که با اتخاذ تدابیری در معاونت‌های مختلف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تسری به دانشگاه‌ها گام‌های رو به جلویی برداشته شده است.


به نظر می‌رسد ظرفیت مناسب علمی موجود در دانشگاه‌ها با وجود اساتید مجرب و دانشجویان علاقه‌مند در دانشگاه‌های نسل چهارم که دانشگاه‌های اجتماعی است، با رویکرد اتصال به جامعه و صنعت و بسترسازی از سوی مؤسسات نیازمند به این خدمات، وجه درستی بیابد.


لزوم فهم عمیق خواسته‌های نسل جوان توسط دانشگاه‌ها


آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت تولید صنایع خلاق فرهنگی و شرکت در جشنواره‌های فرهنگی و هنری ملی و بین‌المللی چه راهکارهایی وجود دارد؟


گلیجانی‌مقدم: از زمان شکل‌گیری انجمن‌های علمی دانشجویی، نشریات دانشجویی و نیز کانون‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و هنری در دانشگاه‌ها، هویت مناسب علمی و فرهنگی برای این گروه‌ها ایجاد شده است و این روزها شاهد فعالیت‌های جدی نسل جوان دانشجو در این قالب‌ها هستیم.



یکی از برنامه‌های جدی این گروه‌های منسجم دانشجویی افزایش آگاهی، ارتقای مهارت‌ها، عرضه توانمندی‌ها به جامعه و رقابت سالم است که بستر آن از سوی دانشگاه‌ها و وزارت علوم با برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند رویش، حرکت، تیتر، قرآن و حدیث و موارد  مشابه فراهم شده است و هر سال شاهد برگزاری آن در سطوح مختلف و حتی بین‌المللی هستیم.


کمبود بودجه مانع بزرگی برای حمایت دانشگاه‌ها از دانشجویان مستعد است


یکی از موانع بزرگ چه در وزارت علوم و چه در دانشگاه‌ها برای حمایت جدی از دانشجویان مستعد و علاقه‌مند، حد نازل بودجه‌های فرهنگی است که امکان برنامه‌ریزی بلندمدت و عمیق را با مشکل جدی مواجه کرده ولی با این وجود برنامه‌های مناسبی در حال انجام است.


مهم‌ترین وظیفه ما در شرایط حاضر پشتیبانی مناسب از دانشجویان مستعد و علاقه‌مند و تسهیل در جهت رشد خلاقیت‌ها و استعدادهای آنان است. بخشی از این تسهیل‌گری به‌صورت مالی بوده ولی بسیاری از آن منوط به فهم دقیق و عمیق خواسته‌های نسل جوان است.


آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی می‌کنید؟


گلیجانی‌مقدم: وزارت علوم در حد مقدورات خود حامی جدی دانشجویان است و ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم که ارتباط مستقیم با آنان داریم، شاهد دغدغه‌های همکارانمان هستیم. تأکید وزارتخانه بر حفظ و تداوم حضور فعال دانشجویان و برگزاری جشنواره‌های متعدد، بسترساز حمایت جدی از دانشجویان است.



برگزاری دوره‌های مناسب جهت حضور فعالانه دانشجویان در مجامع علمی و فرهنگی


آنا: دانشگاه الزهرا (س) چه حمایتی از دانشجویان استعدادهای درخشان کرده‌ است؟ آیا بستر لازم برای شرکت دانشجویان در مسابقات و همایش‌های فرهنگی و هنری و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان دانشگاه وجود دارد؟


گلیجانی‌مقدم: ما یک تعریف رسمی از دانشجویان استعدادهای درخشان داریم و مربوط به معاونت آموزشی دانشگاه‌هاست که گروهی با استانداردهای خاصی را شامل می‌شود و تسهیلاتی از سوی دانشگاه دریافت می‌کنند.


اما من معنای عام‌تری از استعدادهای درخشان در ذهن دارم و آن همه دانشجویان علاقه‌مند است که به‌نوعی در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی مشارکت دارند و بسیار مجدانه تلاش می‌کنند تا خود، اطرافیان و جامعه را به سوی جلو راهبری کنند. برای این گروه که به‌طور رسمی و غیر رسمی با ما همکاری دارند، تلاش بنده و همکارانم حمایت و پشتیبانی و بسترسازی برای فعالیت‌هاست.



در این زمینه برگزاری دوره‌های مناسب برای افزایش توانمندی‌ها جهت حضور فعالانه دانشجویان در مجامع علمی و فرهنگی که عموماً توسط خود آن‌ها برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، از برنامه‌های اصلی معاونت فرهنگی است و مسئولان دانشگاه نیز با ما در این زمینه همراه هستند.


نتیجه این همدلی‌ را در سال‌های مختلف با برگزیده شدن دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف شاهد بودیم. موفقیت اخیر این دانشجویان در سی و پنجمین جشنواره سراسری قرآن و عترت که مرحله پایانی آن در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد و نیز جشنواره‌های حرکت و رویش که چندی پیش برگزار شده بود، مؤید همین امر است.


افزایش 30 درصدی فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی در ایام کرونا


آنا: با توجه به شرایط کرونایی کشور و تعطیلی دانشگاه‌ها، معاونت فرهنگی دانشگاه الزهرا (س) چه برنامه‌هایی برای دانشجویان تدارک دیده بود؟


گلیجانی‌مقدم: شرایط جدید جهان و حضور میهمان ناخوانده‌ای که همه معادلات زندگی در جهان را به هم زده است، تأثیر مستقیمی بر نوع فعالیت‌های ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی گذاشت. بخشی از وظیفه و هدف ما که تأثیرگذاری از طریق تعامل و روابط اجتماعی محیطی بود  در حاشیه قرار گرفت اما با تلاش همکارانم و نیز دانشجویان درهای جدیدی به روی ما گشوده شد.



لذا در بسیاری از فعالیت‌های خود نه تنها کاهش نداشتیم که افزایش فعالیت نیز وجود داشت. از ابتدای سال 1399 در حوزه‌های بسیار جدی و مهم معاونت فرهنگی مانند انجمن‌های علمی دانشجویی و نشریات به نسبت سال 1398 افزایش 20 تا 30 درصدی را تجربه کردیم. تلاش دانشجویان دختر در این ماه‌ها برای ارتقای علمی، افزایش تاب‌آوری در شرایط موجود و حفظ موجودیت علمی و اجتماعی آنان مثال زدنی است.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب