ساخت هواپیمای کوچک در کشور توجیهپذیر نیست/ عدم وجود بازار و هزینه تولید بالای هواپیما
آرمان بیات در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به این که دانش ساخت هواپیماهای کوچک پیچیده نیست، بیان کرد: این دانش در حال حاضر در کشور وجود دارد اما شرایط تجاریسازی این دانش مهیا نیست.
وی افزود:نزدیک به 40 سال خودرو مونتاژ شد تا این که نخستین خودروی ملی به نام سمند تولید شد. بنابراین در حال حاضر نمیتوان شروع به ساخت هواپیماهای کوچک کرد.
این کارشناس هوانوردی گفت: برای درک بهتر از مدل مدیریت ساخت هواپیما در نظر بگیرید که قیمت یک قالب کیک یک میلیون تومان است، اگر یک بار در آن کیک بپزیم هزینه ساخت کیک بیش از یک میلیون تومان میشود چراکه هزینه مواد اولیه را نیز باید محاسبه کرد. اگر 10 کیک بپزیم قیمت قالب میان 10 کیک سرشکن میشود. بنابراین هر چه تولید بیشتر شود هزینه خرید قالب توجیهپذیرتر میشود.
بیات با اشاره به این که برای افزایش تعداد تولید هواپیمای کوچک ابتدا باید بازار آن ایجاد شود، بیان کرد: نمیتوان محصول را تولید کرد و منتظر نشست تا مشتری پیدا شود. بنابراین وقتی بازار خرید هواپیمای کوچک در کشور وجود ندارد اگرچه دانش ساخت، توان طراحی و زیرساختهای لازم موجود است اما ساخت آن نیز توجیهی ندارد.
وی افزود: اگر بخواهیم منطقی پیش برویم، ابتدا باید هواپیما وارد شود تا کسبوکارها ایجاد شود. در مرحله دوم زیرساختهای تعمیر و نگهداری تقویت شود تا خدمات تعمیری به این هواپیماها ارائه شود. مرحله بعدی ساخت قطعات مورد نیاز این هواپیماست تا در نهایت با کسب تجربه به مرحله ساخت هواپیما برسیم.
وی افزود:
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/