دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1399 - 14:38

حسگرهای هوشمند احساسات را به اعصاب از کار افتاده بازمی‌گرداند

مهندسان دستگاهی را تولید کردند که حواس انسانی هنگام لمس اشیا را منتقل کرده و تعامل بین روبات‌ها را بیشتر می‌کند.
کد خبر : 540350
روبات 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، فناوری‌های روباتیک و واقعیت مجازی هر روز به قابلیت‌های جدیدی مجهز شده و سرویس‌های بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهند. اخیراً مهندسان روبات‌هایی را طراحی کردند که دارای ویژگی انتقال حواس انسانی است. یعنی با استفاده از این روبات‌ها کاربران می‌توانند دقیقاً مانند زمانی که از دست خود استفاده می‌کنند احساسات متفاوتی را درک کنند.


این روبات پیشرفته به شکل دستکش طراحی شده و کاربران با پوشیدن آن می‌توانند سطوح مختلف کنند. حسگرهای روی سطح دستکش در لحظه لمس هر جسمی ویژگی‌های آن را بررسی کرده و احساسات متناسبی را به اعصاب دست منتقل می‌کنند. در واقع این دستکش ابزار مناسب و کاربردی برای افرادی است که در اثر حادثه تمام دست یا قسمتی از آن را از دست داده و نمی‌توانند اجسام را لمس کنند.



البته این دستکش هنوز در مراحل ابتدایی طراحی قرار دارد و مهندسان برای تکمیل قابلیت‌های آن باید فعالیت‌های بیشتری را انجام دهند. امکان ارتباط این روبات با تلفن همراه و رایانه از طریق فناوری بلوتوث نیز فراهم شده است. تقریباً تمام قسمت‌های دستکش روباتیک هوشمند با استفاده از چاپگر سه‌بعدی تولید شده است. از همین رو دارای انعطاف پذیری مناسب و وزن کمی است.


دانشمندان امیدوارند پس از اتمام پروژه دستکش روباتیک هوشمند در آینده روبات‌هایی با قابلیت‌های انسانی از قبیل درک احساسات هنگام لمس کردن اشیای مختلف را طراحی کنند. بدون شک چنین روبات‌هایی می‌توانند تحولی بزرگ در صنایع ماشین‌های هوشمند به وجود آورند.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

برچسب ها: روبات هوشمند
ارسال نظر
قالیشویی ادیب