دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پی بردن به سیرت از زبان صورت

نحوه شناخت احساس شادی، تمسخر و نفرت از چهره طرف مقابل

شناخت صحیح هریک از حالت های صورت انسان بر اثر بروز 7 حس مشترک و جهانی می تواند در تشخیص حقیقت و دروغ موثر باشد، بدین شکل که اگر این حالت ها که در چهره انسان نمایان می شود، با آنچه فرد می گوید یا با عملکرد وی، در تناقض باشد به معنی دروغ گویی یا پنهان کاری است و در غیر این صورت نشانه راست گویی.
کد خبر : 52944

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روزنامه خراسان نوشته است: برای مثال، فرض کنید در روز تولدتان، همسرتان هدیه ای به شما می دهد. در همان لحظه شما خوشحال می شوید که در نتیجه احساس شادی و خوشحالی، حالت خنده در چهره شما پدیدار می شود و همچنان که کادو را باز می کنید با لبخند که نشانه شادی شماست از او تشکر می کنید. در این لحظه شادی و در نتیجه خنده شما حقیقی است اما لحظه بعد که هدیه تولدتان را می بینید، متوجه می شوید که آن چیزی که انتظار یا دوست داشتید، نیست! این موضوع باعث ناراحتی و احساس غم در شما می شود؛ حتی شاید ناراحت هم بشوید اما به دلایلی نمی خواهید فرد شماره یک زندگی خود را ناراحت کنید پس در زمانی کوتاه (یک ثانیه یا بیش تر) تصمیم می گیرید باز هم بخندید و تظاهر به شادی کنید و دوباره از او تشکر کنید که این بار خنده و شادی شما واقعی نیست. اگر فرد مقابل کمی دقیق باشد به خوبی می تواند پس از این که شما کادو را باز کردید، بروز کوتاه غم (یک ثانیه یا کمتر) را در چهره شما ببیند و متوجه خنده دروغین شما شود و به این ترتیب اگر در این لحظه شما هم در چهره او حس و حالت های مربوط به غم را ببینید، متوجه می شوید که برای او از اهمیت خاصی برخوردار هستید که ناراحتی شما باعث غم او شده است. اما اگر هیچ عکس العملی از او ندیدید، متوجه می شوید که او یا کلا کم توجه است و یا ... ! در ادامه این مطلب به مرور 7 حس شناخته شده و نکاتی درباره نحوه تشخیص آن ها از چهره طرف مقابل خواهیم پرداخت.



نفرت: خطرناک ترین حسی که در انسان برانگیخته می شود، تنفر است چرا که این احساس انگیزه دشمنی و اعمال وحشیانه را در انسان به وجود می آورد و سعی در حفظ آن دارد. بیش تر افرادی که از سر نفرت و دشمنی مرتکب خطا یا جنایتی می شوند یا این که کینه ای از فردی در دل دارند، به هنگام صحبت کردن از فرد مذکور یا به هر شکل یادآوری او (حتی بدون این که خودشان متوجه شوند) حالت های منتج از احساس نفرت را در چهره خود نشان می دهند.

نشانه این حس: احساس نفرت با بالاکشیدگی لب بالا و چین خوردگی بینی، مشخص می شود.

تمسخر: همان لبخند یک طرفه یا پوزخند است و تنها حالتی است که فقط در یک سمت چهره شکل می گیرد. این حس زمانی بروز داده می شود که انسان خود را برتر و دیگران یا حتی موضوع مورد بحث را حقیر و ناچیز می داند و گاهی هم وقتی خود را تحقیر می کنیم، این حالت در چهره مان نقش می بندد.

نشانه این حس: احساس تمسخر با بالا کشیدگی یک طرفه لب یا گوشه آن آشکار می شود.

خشم: خشم هم احساس خطرناکی است زیرا انرژی و توان اعمال خصمانه را به انسان می دهد. انسان قبل و بعد از دست زدن به اعمال خطرناک و همچنین وحشیانه چهره ای خشمگین دارد. اگر خشم را در چهره طرف مقابل دیدید سعی نکنید با او به نتیجه منطقی برسید چرا که منطق انسان در بیشتر مواقع نمی تواند حس قدرتمندی مانند خشم را مغلوب کند؛ مگر این که میزان خشم بسیار کم باشد. البته این احساس هم گاهی می تواند معنی و نتیجه مثبتی داشته باشد (اگر حقیقی باشد). به طور مثال وقتی شخصی به اشتباه مورد سو‌‌ء ظن و شماتت قرار می گیرد بعید نیست که اولین عکس العمل او بروز خشم باشد که این خود نشانه مبرا بودن وی است.

نشانه این حس: در هنگام بروز خشم ابروها پایین می آید و در هم کشیده می شود. همچنین با انقباض پلک های پایین (که گاهی با بالاکشیدگی پلک بالا همراه می شود) حالت چشم غره به وجود می آید. در ضمن استخوان های فک به هم فشرده شده و لب ها منقبض و به هم فشرده می شود.

ترس: احساس ترس اغلب با اضطراب ناشی از دروغگویی یا پنهان کاری اشتباه گرفته می شود. به طور مثال وقتی پدر یا مادری با صدای بلند و ناگهانی فرزند خود را صدا می کند، ممکن است او بترسد و چهره اش کمی هراسان به نظر برسد که این بدین معنی نیست که او در حال انجام خطایی بوده است؛ زیرا اضطراب ناشی از فریبکاری و پنهان کردن یک اشتباه طی زمان در چهره و رفتار فرد بروز پیدا می کند اما احساس ترس اغلب آنی است و با دریافت محرک بروز داده می شود. البته این موضوع را مدنظر داشته باشید که این تفاوت بسیار ظریف و قابل اشتباه است و در صورت نداشتن اطمینان نباید قضاوت کرد.

نشانه این حس: در حالت ترس ابروها بالا می رود و منقبض می شود، پلک های بالا تا حد زیادی بالا کشیده می شود و دهان با کشیدگی لب پایین به صورت افقی باز می شود.

غم: بروز غم را نمی توان مثبت شمرد اما می توان گفت مشابه خشم و نفرت و گاهی تمسخر، خشونت بار و خطرناک نیست زیرا در هنگام بروز غم، انسان اغلب آمادگی و توانایی فریبکاری و خشونت نسبت به دیگران را ندارد اما در مقابل ممکن است به خودش صدمه بزند یا زده باشد! زیرا احساس غم، انسان را خموده و ناتوان می کند که در روانشناسی به ماندگار شدن آن به میزان متفاوت و تاثیرات حاصله، افسردگی گفته می شود.

نشانه این حس: در حالت غم گوشه داخلی ابروها بالا می رود و پلک های بالا پایین می آید (مانند حالت خواب آلودگی) و گوشه های دهان به سمت پایین کشیده می شود.

تعجب: بروز تعجب در شرایط متفاوت، معانی و تعابیر متفاوتی دارد! به طور مثال فردی که از گناه و خطایی خبر ندارد، طبیعی است که وقتی برای اولین بار آن را می شنود متعجب و غافلگیر شود و در مقابل اگر در یک ثانیه اول شنیدن خبر مذکور تعجب نکند، مشخص می شود که از آن مسئله با خبر بوده و ممکن است خودش مبادرت به انجام آن کرده باشد.

نشانه این حس: در تعجب ابروها بدون انقباض بالا می رود، پلک های بالا به سمت بالا می رود، چشم ها باز می شود و دهان به صورت عمودی باز می شود.

شادی(خنده): با این که شادی اغلب مثبت است اما بروز این احساس مانند دیگر حس ها می تواند تعبیر و نتیجه منفی هم داشته باشد! نتایج تحقیقات علمی نشان داده است افراد لحظه ای پس از دروغ گفتن و فریب کاری به این دلیل که ناخودآگاه فکر می کنند از زیر بار مسئولیت خطایشان در رفته اند به صورت غیر ارادی، اغلب، لبخند می زنند که در بسیاری از مواقع ما، به اشتباه آن را نشانه صداقت می دانیم.

نشانه این حس: با بروز شادی 2 طرف دهان به صورت متقارن به سمت بالا کشیده می شود و در قسمت بیرونی چشم ها چین خوردگی ایجاد می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: شادی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته