استقبال از بازیهای رایانهای ایرانی در دوره کرونا/ موفقیت مبتکران ایرانی در جشنوارههای بینالمللی
گروه فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، صنعت بازیهای رایانهای در کشورهای مختلف دنیا از جنبههای فرهنگی و مالی اهمیت ویژهای دارد. دولتها در سراسر دنیا میکوشند با برنامهریزی دقیق علاوه برای فراهم ساختن سرگرمی مناسب برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان اهداف فرهنگی و سیاسی خود را در قالب بازیهای رایانهای به میلیونها نفر در کشورهای مختلف معرفی کنند.
بیشتر بخوانید:
با توجه به فرهنگ غنی ایرانی و ظرفیت مناسب بازیسازان داخلی مسئولان میتوانند با برنامهریزی درست در این حوزه به جای خارج شدن سرمایه ملی با واردات بازیهای خارجی نقش بازیسازان ایرانی را در بازارهای داخلی و بینالمللی تقویت کنند. در همین رابطه با سید محمد علی سید حسینی معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفتگو کردهایم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده میکنید:
آنا: اکنون وضعیت بازیهای رایانهای ایرانی در بازار چطور است؟ این بازیها از زمان همهگیری کرونا چه فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشتهاند؟
سید حسینی: بازیهای ویدئویی در ایران بهخصوص بازیهای مخصوص تلفن همراه در دوره شیوع بیماری کرونا مورد استقبال مردم قرار گرفتند و مخاطبان زیادی را جذب خودشان کردند. پس از همهگیری کرونا مخاطبان این بازیها افزایش پیدا کردند و در مجموع درآمد شرکتهای بازیسازی در ایران بیشتر شد. این در صورتی است که خیلی از صنایع حتی صنایع خلاق و فرهنگی با مشکلاتی مواجه شدند. یکی از علل اصلی این افزایش تقاضا برای بازیهای ایرانی ویژگی توزیع دیجیتال اکثر بازیهای تلفن همراه و در دسترس بودنشان از طریق فروشگاههای برخط است.
افزایش درآمدزایی بازیسازان ایرانی در دوره شیوع بیماری کرونا
طبق پیمایشی که مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال اخیراً انجام داد 44 درصد از شرکتها و گروههای بازیسازی در کشور مجموع درآمدهایشان افزایش داشته، 36 درصد تغییری نکرده و فقط 20 درصد کاهش داشتهاند. یعنی که عمده شرکتهای بازیسازی افزایش درآمد را تجربه کردهاند. از میان آن 44 درصدی که افزایش درآمد داشتهاند بالای 20 تا 25 درصد در مدت شیوع کرونا به موفقیت در جذب مخاطبان و درآمدزایی دست پیدا کردند.
به صورت اجمالی 50 درصد این گروهها و شرکتهای بازیسازی در دوره کرونا بیش از 20 درصد افزایش درآمد و 50 درصد هم زیر 20 درصد افزایش درآمد داشتند. اینها در مجموع همان 44 درصدی هستند که کلاً در این دوره افزایش درآمد را تجربه کردند.
آنا: بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای حمایت از بازیسازان و جذب مخاطب بیشتر به سمت محتوای ملی چه برنامههایی دارد؟
سید حسینی: بنیاد ملی بازیهای رایانهای به دلیل مشکلاتی که در پی بیماری کرونا به وجود آمد نتوانست رویدادها را به صورت حضوری برگزار کند. قصد داشتیم نمایشگاه بازیهای رایانهای را برگزار کنیم که نمایشگاهی عمومی باشد و عموم مردم بهخصوص بازیکنان کودک و نوجوان و والدین آنها در نمایشگاه حضور پیدا کنند و با آخرین دستاوردهای صنعت بازیسازی ایرانی آشنا شوند اما به دلیل بیماری کرونا امسال امکان برگزاری فراهم نشد. سال گذشته این نمایشگاه برگزار شد و یکی از پرمخاطبترین نمایشگاههای کشور بود.
حمایت از بازیسازان و گیمرهای ایرانی با برگزاری جشنوارههای تخصصی
جشنوارهای به نام رویداد بازیهای رایانهای جدی در سال جاری به صورت برخط برگزار میشود. این جشنواره سه بخش عمده دارد:
1.بخش آکادمیک که مقالهها و آثار علمی به آن ارسال میشود.
2.بخش مسابقه بازیسازی که در حیطه بازیهای جدی است. در این بخش اعضای گروههایی که به آنها فراخوان داده میشود بر روی موضوع همهگیری کرونا کار میکنند و برای این موضوع بازی میسازند.
3. بخش سوم در عمق محتوای رویداد بازیهای جدی است. در این بخش جشنواره، بازی جدی سال انتخاب میشود. بازیهای جدی که در طول این یک سال ساخته شده و به مرحله نهایی جشنواره رسیدهاند برای ارزیابی و رقابت ارسال میشوند و در نهایت بازی جدی سال تعیین میشود.
رویداد جایزه بازیهای جدی با مشارکت بیش از 15 نهاد و سازمان برگزار میشود و جوایز متعددی برای گروههای منتخب تدارک دیده شده است. امسال چهارمین سال برگزاری جشنواره بازیهای جدی است.
آنا: بازیهای جدی چه تفاوتی با سایر بازیهای رایانهای دارند؟
سید حسینی: بازیهای جدی به بازیهایی میگویند که هدف از تولید آنها حل مشکلی در جامعه است که البته این مشکلات و مسائل جدی، مصادیق متفاوتی دارد. از بازیهای جدی در حیطه سلامت و درمان، تبلیغات و آموزش استفاده میشود. حوزه آموزشی دو حیطه دارد، آموزشهای نظری و آموزشهای مهارتافزایی یا افزایش مهارتهای فردی و اجتماعی.
سازندگان بازیهای جدی بهدنبال رفع مشکلات جامعه هستند
در مکانها و شرایط مختلف از این بازیها استفاده میکنند. به عنوان مثال در کلینیکهای روانشناسی، بیمارستانها برای توانبخشی، مراکز آموزش رسمی و غیررسمی و ارتش و پادگانهای نظامی این بازیها کاربردهای متفاوتی دارد. هدف از طراحی این بازیها تغییر نگرش و تغییر رفتار در بازیکنان است. بازیهای دیگر صرفاً به قصد سرگرمی و اهداف تجاری ساخته میشوند ولی سازندگان بازیهای جدی بهدنبال رفع مسائل و مشکلات جامعه هستند. جشنواره برخط بازیهای رایانهای جدی در دی ماه برگزار میشود و جزئیات آن در سایت بنیان ملی بازیهای رایانهای اعلام میگردد.
رویداد دیگری که احتمالاً تا پایان سال برگزار میشود، رویداد جام قهرمانان بازیهای ویدئویی ایران است. این رویداد 6 سال است که برگزار میشود و بزرگترین E-Sport یا مسابقات ورزشهای الکترونیک یا مسابقات بازیکنهای حرفهای در کشور است. جشنواره ورزشهای الکترونیک در مجموع بیش از 15 هزار مخاطب دارد. بازیکنان در قالب بازیهای ایرانی و غیرایرانی در رشتههای متنوعی باهم رقابت میکنند. امسال احتمالاً به صورت برخط و در اسفند ماه برگزار میشود.
آنا: بازیهای ایرانی در سطح بینالمللی از چه وضعیتی برخوردار هستند؟
سید حسینی: بسیاری از بازیهای تلفن همراه و رایانهای که توسط شرکتها و تولیدکنندههای ایرانی ساخته شدهاند در حوزه بینالملل هم منتشر شده و موفقیتهای خوبی بهدست آوردهاند. این تولید کنندگان در جشنوارههای بینالمللی شرکت میکنند و معمولاً کاندید جوایز این رویدادها میشوند و جوایز مهمی را بهدست میآورند. برای مثال سال گذشته بهترین بازی تلفن همراه رویداد گیم کانکشن فرانسه بازی ایرانی شد یا در رویداد گیم دیلی کانکت موفقیتهایی توسط بازیسازان ایرانی بهدست آمد. در رویدادهای منطقهای نیز بازیسازان ایرانی هر ساله موفقیتهای درخشانی را بهدست میآورند.
ظرفیت مناسب بازیهای ایرانی برای صادرات
تعداد زیادی از بازیهای تلفن همراه پرطرفدار ایرانی که در کشور عرضه شده اکنون در کشورهای منطقه بهفروش میرسند. البته تحریمهای ظالمانه شرایط را برای طراحان ایرانی سخت کرده و فروش بازیهای تولید داخل در کشورهای خارجی ساده نیست. با این حال شرکتهای بازیسازی ایرانی محصولات خود را در کشورهای خارجی عرضه کرده و همکاری خوبی با شرکتهای خارجی دارند.
اکنون شرکتهایی در کشور وجود دارد که بازیهای رایانهای با امتیاز بینالمللی بالایی تولید کردهاند. شاید حتی امتیاز بازیهای ایرانی از فیلمهای ایرانی که در جشنوارههای خارجی شرکت کردهاند بیشتر باشد. از این نظر بازیهای ایرانی ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات دارند.
آنا: بنیاد ملی بازیهای رایانهای تا چه حد با شرکتها و استارتآپهای ایرانی همکاری دارد؟
سید حسینی: بنیاد ملی بازیهای رایانهای از سه سال پیش ساختاری حمایتی را طراحی و اجرا کرده است. این ساختار با نام ساختار حمایتی همگرا شناخته میشود و تحت مدیریت معاونت حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای فعالیت میکند.
همکاری با بازیسازان ایرانی در قالب ساختار همگرا
ساختار همگرا هر ساله فراخوانی صادر میکند و گروههای و شرکتهای بازیسازی را مورد ارزیابی همهجانبهای قرار میدهد. شرکتها بر اساس امتیازی که میگیرند رتبهبندی شده و اعتبار حمایتی به هر کدام آنها تعلق میگیرد و میتوانند بر اساس آن اعتبار حمایتی از خدماتی که در مسیر رشد نیاز دارند، بهرهمند شوند.
انتهای پیام/4144/پ
انتهای پیام/