دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مهر 1399 - 09:04
ادهم در گفتگو با آنا:

مسابقه دانش‌آموزی نور، گامی مثبت به سوی پژوهش‌محوری دانش‌آموزان است

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقه دانش‌آموزی نور باید مطالعه و پژوهش‌های بسیاری داشته باشند که این امر می‌تواند شوق و انگیزه را در میان آنها تقویت و یادگیری‌هایشان را معتبر و مستمر کند.
کد خبر : 521063
847216_455.jpg

 محمدنوید ادهم در گفتگو با خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص  هدف برگزاری مسابقه‌های علمی بیان کرد: این امر میدان رقابتی برای فراگیری علم و تلاش بیشتر دانش‌آموزان محسوب می‌شود. پیش از برگزاری مسابقه و اعلام نتایج آن، باید به مقدمات برگزاری مسابقه اندیشید؛ به این معنا که تدابیری اتخاذ شود که رقابتی سالم، صمیمی و بدون وجود اضطراب میان دانش‌آموزان صورت گیرد تا دانش‌آموزان بتوانند فرآیند یادگیری را با قوت و آرامش طی کنند.


وی افزود: دانش‌آموزان باید مطالب مختلفی را از منابع گسترده‌ای فراگیرند و برای شرکت در یک مسابقه آماده شوند؛ براین اساس، پیش از مراحل پایانی مسابقه، تمهید مقدمات برای حضور فعال و بانشاط دانش‌آموزان در میدان مسابقه، مسئله مهمی است که باید برای آن برنامه‌­ریزی شود؛ اگر مسابقه به صورت صمیمی و به دور از اضطراب‌ برگزار شود، بسیار آموزنده و محرک خواهد بود.


دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش درباره تهیه فیلم‌های 60 ثانیه‌ای علمی توسط دانش‌آموزان و استفاده از زبان هنر و فیلم، جهت آموزش‌های علمی به آنها گفت: استفاده از هنر و فیلم، جهت آموزش‌های علمی، قطعاً روش خوبی است؛ باتوجه به عصر حاضر که ابزارهای دیداری و شنیداری در فضای مجازی بسیار گسترده شده است، برگزاری مسابقاتی مانند مسابقه نور برای دانش‌آموزان بسیار جذاب است و می‌تواند تأثیرگذار باشد. روند رو به رشد شرکت دانش‌آموزان در این مسابقه، نشان از موفقیت و مطلوبیت مسابقه برای آنان است؛ برگزاری مسابقه علمی، انگیزه و اشتیاق دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد.


 ادهم در خصوص چگونگی انجام فعالیت نوجوانان جهان اسلام در چارچوب ارزش‌های اسلامی تصریح کرد: در جهان اسلام یک مبانی و اصول مشترکی در حوزه‌های علمی، فرهنگی و فناورانه وجود دارد که اگر این اصول شناسایی و نسل جوان نیز با آن آشنا شوند و بتوانند در یک رقابت سالم شرکت کنند، زمینه‌هایی برای تعاملات فرهنگی به وجود می‌آید و سبب می‌شود نوجوانان با هر قوم و نژادی با سایر کشورها آشنا شوند و این امر نیز، همبستگی میان جوامع اسلامی را تقویت می‌کند.


وی با اشاره به تأثیر برگزاری مسابقه دانش‌آموزی در ترغیب نسل جوان و گسترش علم و دانش بیان کرد: مسابقه را هدف نمی‌دانم؛ مسابقه ابزار و وسیله‌ای برای ایجاد انگیزه و شوق یادگیری است. مسابقات هرچه سالم و صمیمی و به دور از اضطراب برگزار شوند، تأثیرگذارتر خواهد بود.


دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش افزود: اگر رقابت‌های علمی تنگاتنگی، میان دانش‌آموزان صورت گیرد و مسابقه و کسب رتبه در ذهن دانش‌آموزان پررنگ شود، آثار منفی به دنبال دارد.


 ادهم در خصوص تأثیر مسابقه دانش‌آموزی نور؛ گرامیداشت پروفسور عمر یاغی، در پژوهش محور شدن دانش‌آموزان عنوان کرد: مسابقه دانش‌آموزی نور اگر با شرایط گفته شده برگزار شود، سبب پژوهش محورشدن دانش‌آموزان می‌شود؛ خوشبختانه دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقه نور باید مطالعات و پژوهش‌هایی داشته باشند که این امر می‌تواند شوق و انگیزه پژوهشی را در میان آنها تقویت و یادگیری‌هایشان را معتبر و مستمر کند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: پژوهش‌محوری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته