استفاده زیاد از رسانههای اجتماعی باعث فراموشکارتر شدن افراد میشود
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا از پاپیولر ساینس، استفاده همزمان چند نوع رسانه، مانند پاسخ دادن به ایمیل و اینستاگرام گردی هنگام تماشای تلویزیون، به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است. اما طی دهه گذشته، روانشناسان در حال مطالعه تأثیر این موضوع بر مغز ما بودهاند. در مقاله جدیدی که در ژورنال Nature منتشر شده است، محققان دریافتند که استفاده زیاد و همزمان از چند رسانه بر چگونگی به یادآوردن برخی رویدادها توسط افراد تأثیر میگذارد.
این گروه 80 شرکتکننده در سنین 18 تا 26 سالگی را ثبتنام کرد که تقریباً نیمی از شرکتکنندگان زن بودند. از هر شخص خواسته شد که یک سری اشیاء را که در صفحه نمایش نشان داده میشد تماشا کند. افراد پس از 10 دقیقه وقفه، مجموعهای دیگر از اشیا را تماشا کردند و سپس آنها را بر اساس معیارهایی مانند خوشایندتر، بزرگتر یا کوچکتر بودن، رتبهبندی کردند. در مجموعه دوم اشیایی وجود داشتند که در مجموعه اول ظاهر شده بودند و یکی از معیارهایی که از شرکتکنندگان خواسته شد به آنها پاسخ دهند این بود که آیا قبلاً چنین تصویری را دیدهاند یا خیر.
کوین مادور، نویسنده مطالعه گفت: ما دریافتیم افرادی که استفاده زیاد و همزمانی از رسانههای اجتماعی میکنند، در شناسایی اشیاء بیشتر دچار اشتباه میشوند.
در طول جلسات، امواج مغزی و گشادشدن مردمک چشم شرکتکنندگان اندازهگیری شد (در روانشناسی، این معیارها معمولاً برای اندازهگیری حافظه و توجه مورداستفاده قرار میگیرند). محققان دریافتند که این افراد در لحظه قبل از یادگیری، دچار کمتوجهی شدهاند. ازنظر محققان، این یافته نشان میدهد که حافظه اپیزودیک (حافظه وقایع خاص گذشته) در این افراد ضعیفتر است و آنها توانایی پایینتری در حفظ توجه دارند.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/