دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1399 - 14:33
چالش‌های انجمن‌های علمی 52/ خاوه‌ای در گفتگو با آنا:

توقع بیشتری از وزارت علوم برای حمایت از انجمن‌های علمی می‌رود/ تلاش مضاعف برای تولید علم و ارتقای جایگاه علمی ایران در جهان

دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی برق دانشگاه شاهد معتقد است که انجمن‌های علمی باید سکوی پرتاب نخبگان علمی باشند.
کد خبر : 514235
electricalwall.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.
در این گفتگو میزبان امیر خاوه‌ای، دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی برق دانشگاه شاهد هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


انجمن‌های علمی باید ذیل معاونت پژوهشی باشند نه فرهنگی!/ لزوم اعتماد و باور داشتن به انجمن‌ها برای حل مسائل کشور




انجمن‌های علمی سکوی پرتاب نخبگان علمی باید باشند


آنا: تولید علم در دانشگاه‌ها توسط انجمن‌های علمی چگونه محقق می‌شود؟


خاوه‌ای: تولید علم مهم‌ترین کاری است که باید در دانشگاه‌ها انجام شود و آغاز سلطه استکبار به جهان دقیقا از علم است و نتیجه پیشرفت علمی را امروزه در فناوری‌ها و دستاوردهای کشورهای غربی مشاهده می‌کنیم.


بنابراین انجمن‌های علمی باید نسبت به تولید علم و رساندن ایران به جایگاه بالای علمی در جهان تلاش مضاعف کنند و بدانند که انجمن‌های علمی سکوی پرتاب نخبگان علمی باید باشند.



لزوم افزایش مهارت برای پیشرفت علمی کشور


آنا: انجمن‌های علمی دانشجویی چه نقشی در پیشرفت علمی کشور دارند؟


خاوه‌ای: خروجی دانشگاه‌های کشور در رشته‌های فنی و مهندسی خوب نیست و دلیل آن، این است که دانشجویان، مهارت‌های مربوط به رشته خود را ندارند و نتیجه آن فقدان مهندس خوب و بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی مهندسی است که اگر بتوان به این دست از فارغ‌التحصیلان لقب مهندس داد دیگر این عنوان بیکار نباید برای آنان معنی داشته باشد، البته اگر این فارغ‌التحصیلان در گوشه‌ای از کشور مشغول فعالیت شوند نیز با توجه به نداشتن مهارت هزینه بر دوش کشور می‌گذارند.


شاید یکی از دلایل این رفتار که در اغلب دانشجویان دیده می‌شود و مهارت لازم را در رشته تحصیلی خود ندارند، نظام آموزش عالی است که موجب می‌شود دانشجو وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود، آن واحدهایی را که گذرانده است، از یاد ببرد. انجمن‌های علمی می‌توانند کم‌کاری استاد و دانشگاه را جبران و شرایط لازم را برای پیشرفت علمی کشور مهیا کنند.


انجمن علمی، تشکلی است که دانشجویان در درجه اول یاد می‌گیرند روند یک کار علمی چگونه است و در مرحله بعد می‌آموزند که چگونه فعالیت علمی را به صورت تیمی انجام دهند، البته در همین راستا مهارتشان در زمینه‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند و این افزایش مهارت که به صورت خودآموز بوده و هیچگاه از بین نخواهد رفت، موجب فهم عمیق از آن مطلب علمی می‌شود که خود مقدمه‌ای برای پیشرفت علمی کشور است.



توقع بیشتری از وزارت علوم برای حمایت از انجمن‌های علمی می‌رود


آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


خاوه‌ای: در سال‌های اخیر شاهد آغاز حمایت‌های نظام آموزش عالی بوده‌ایم اما از این وزارتخانه با توجه به قدرت اجرایی بالای آن، توقع بسیار بیشتری است.


آنا: ویژگی‌ انجمن‌های علمی دانشجویی چیست؟


خاوه‌‌ای: دانشجویی که می‌خواهد در تشکلی فعالیت کند ابتدا باید نوع علاقه خود را ببیند. به عنوان مثال انجام فعالیت سیاسی در انجمن علمی موجب سردرگمی اعضای این تشکل می‌‌شود، اما اگر در این تشکل به فعالیت علمی پرداخته شود تجربیاتی را به فرد انتقال می‌دهد که بسیار ارزنده است و در هیچ کتابی نمی‌تواند آن را مطالعه کند؛ در واقع این تجربه مانند جعبه ابزاری برای انجمن‌های علمی است که جهت فعالیت‌های حرفه‌ای‌تر به آن نیاز پیدا خواهند کرد.



راهکارهای تقویت انجمن‌های علمی


آنا: به نظر شما چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟


خاوه‌ای: یکی از راهکارهای تقویت انجمن‌های علمی این است که اساتید برای این تشکیلات اهمیت قائل شوند، البته سطح این اهمیت‌ها می‌تواند متفاوت باشد.


یک استاد دانشگاه می‌تواند در کلاس درس، دانشجویان را تشویق به فعالیت در انجمن علمی کند، کمک مشاوره‌ای مداومی به اعضای انجمن‌ها بدهد و با در نظر گرفتن نمره‌ای تحت فعالیت در این انجمن‌ها، درس خود را از حالت بخوان و پاس کن خارج کند و اهمیت و تبلیغ انجمن‌های علمی را به حد اعلای خود برساند.


آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟


خاوه‌ای: آغاز آشنایی بنده با انجمن علمی  و فعالیتم در این تشکل به کلاس برنامه‌نویسی دانشگاه برمی‌گردد که استاد این درس، علاقه را در من و دیگر دوستانم برای فعالیت در این تشکل ایجاد کرد و ما از آنجا شروع به فعالیت کردیم. 


آنا: درباره انجمن علمی دانشجویی مهندسی برق دانشگاه شاهد توضیح دهید.


خاوه‌ای: تأسیس انجمن علمی مهندسی برق دانشگاه شاهد به سالیان قبل برمی‌گردد و در تمام این سال‌ها با افت و خیزهایی روبرو بوده است. اکنون این انجمن در حال قدرتمند شدن است و اگر کمک‌های اساتید و دانشگاه به یاری انجمن علمی بیاید سرعت ما افزایش چشمگیری خواهد داشت و این پتانسیل در انجمن علمی برق دانشگاه شاهد وجود دارد.



فعالیت تیم جدید این انجمن علمی بر اساس یک برنامه‌ریزی شکل گرفت و در ابتدای این راه به برگزاری سلسله همایش‌های مختلف برای شناخت بیشتر خود و دیگر دانشجویان از رشته مهندسی برق و فضای این رشته در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام کردیم و کارهای خوبی انجام شد.


با توجه به شیوع ویروس کرونا و با گذشت زمانی اندک توانستیم بخشی از مهارت‌افزایی‌ها را در قالب وب‌کنفرانس پیش ببریم و اکنون اقدام به راه‌اندازی نشریه علمی کردیم که از این پس قرار است به موازات فعالیت‌های دیگر، این نشریه کار خود را پیش ببرد.


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته