انجمنهای علمی باید ذیل معاونت پژوهشی باشند نه فرهنگی!/ لزوم اعتماد و باور داشتن به انجمنها برای حل مسائل کشور
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب میشود که عصاره آن میتواند از دلِ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمنهای علمی دانشجویی از جمله تشکلهایی هستند که میتوانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آنها کمتر رسانهای میشود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاهها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمنهای علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالشهای این انجمنها بپردازد.
در این گفتگو میزبان ریحانه نورینژاد، دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س) هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
بیشتر بخوانید:
شاخصهای استاندارد در جشنواره حرکت وزارت علوم وجود ندارد/ پیشرفت انجمنهای علمی در گرو جذب و پرورش دانشجویان خلاق و نخبه
تولید علم؛ رسالت کلیدی انجمنهای علمی
آنا: تولید علم در انجمنهای علمی چگونه محقق میشود؟
نورینژاد: یکی از رسالتهای بسیار کلیدی انجمنهای علمی در دانشگاهها تقویت، توسعه و تولید علم است؛ حضور و عضویت دانشجویان توانمند و فعالیتهای مستمر آنها در انجمنهای علمی مختص به رشته خودشان میتواند به ایجاد محتوایی غنی، کار عملی و اثرگذار و در مراحل تخصصیتر تولید علم در آن رشته کمک بسیاری کند.
با توجه به اینکه انجمنهای علمی تعامل میان دانشجویان با اساتید و افراد متخصص در رشتههای مرتبط را تسهیل میکنند، این ارتباط میتواند پشتوانه بسیار قویای برای تولید، افزایش و ترویج علم در فضاهای علمی و عمومی شود؛ بنابراین درباره اهمیت انجمنها در تولید علم میتوان گفت که هر انجمن بستر بسیار مناسب و حیاتی در تولید علم رشته بهخصوص خود است، همچنین انجمنهای علمی برای عملی کردن طرحهای نخبگان در دانشگاهها در فضایی مشخص شده و ظهور و کشف استعداد در رشتههای مختلف نقش بسیار مؤثری خواهند داشت.
ماهیت انجمنها بر مبنای پیشرفت علم در رشته مرتبط با خودشان است
آنا: انجمنهای علمی دانشجویی چه نقشی در پیشرفت علمی کشور دارند؟
نورینژاد: انجمنهای علمی دانشجویی با توجه به بستر بسیار مناسبی که برای آنها در نظر گرفته شده است، با جذب گروههایی از دانشجویان توانمند در رشتههای تخصصی و همچنین ارتباط گرفتن با اساتید و متخصصان آن حوزه امکان فعالیتهای علمی بسیار زیادی دارند؛ همچنین توجه خاص این انجمنها بر روی مسائل علمی و پرداختن صرف به موضوع علم بیانگر اهمیت و دغدغهمندی در حوزه تولید و ترویج علم است.
لازم به ذکر است که حمایت دانشگاهها و نهادهای مربوطه را در اقدامات و فعالیتهای انجمنهای علمی برای پیشرفت علمی کشور نمیتوان نادیده گرفت.
به محض در نظر گرفتن توانمندیهای انجمنها در نظر دانشگاه و نهادهای مربوطه بدون شک شاهد پیشرفتهای بسیاری در علوم خواهیم بود چراکه اساساً ماهیت انجمنها بر مبنای پیشرفت علم در رشته مرتبط با خودشان است.
لزوم میدان دادن به انجمنهای علمی برای فعالیت بیشتر
آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از انجمنهای علمی دانشجویی چگونه ارزیابی میکنید؟
نورینژاد: از جمله فعالیتهای حمایتی وزارت علوم از انجمنهای علمی میتوان به برگزاری جشنواره حرکت در دانشگاه و ایجاد فضایی برای رشد علوم اشاره کرد، البته این حمایتها باید در قالب وسیعتری از یک جشنواره صورت بگیرد؛ بسیاری از نیازهای امروز کشورمان در زمینههای مختلف را میتوان در قالب طرحهای پژوهشی به کارگروههای موجود در انجمنهای علمی ارجاع داد تا در محیطی علمی با استفاده از نیروی جوان، پرکار و خلاق و بهرهگیری از تجربیات اساتید در دانشگاهها با کمترین هزینه در اختیار متخصصان این امور قرار داد.
استفاده از این نیروهای قوی در مباحث عملی و گستردهتر و گره گشایی در مسائل کشور با در نظر گرفتن اهمیت انجمنها و تشکیل آنها از جوانان و دانشجویان پرتلاش را میتوان با اعتماد وزارت علوم به نیروهای توانمندی که در انجمنها هستند، مهیا کرد.
البته باید به این نکته اشاره کرد که موضوع اهمیت انجمنهای علمی دانشجویی و توجه به علم در کشور به اندازهای است که در عالیترین سند کلان کشور و سایر قوانین و اسناد کشور وجود دارد؛ اما در حوزه فناوری و ارتباط با مسائل عملی باید به انجمنهای علمی میدان وسیعتری برای فعالیت داده شود.
انجمنهای علمی باید زیر معاونت پژوهشی باشند نه فرهنگی
آنا: آسیبها و چالشهای انجمنهای علمی دانشجویی چیست؟
نورینژاد: نوپا بودن برخی انجمنهای علمی دانشجویی، عدم آشنایی دانشجویان با روند کارهای اداری، کمبود بودجه تخصیص یافته برای فعالیتها، عدم شفافیت قوانین حاکم بر فرآیندهای کار انجمنی در ارتباط با دانشگاه و مسئولان، کمتوجهی مسئولان دانشگاهها به انجمنهای علمی، مشخص نبودن جایگاه انجمنها در میان چارتهای سازمانی از جمله چالشهای انجمنهای علمی است.
انجمنهای علمی در حال حاضر زیر نظر معاونت دانشجویی و فرهنگی قرار دارند و موجب نابسامانی در هدایت و راهنمایی دقیق و منسجم انجمنها شدهاند در حالی که باید زیر نظر معاونت علمی-پژوهشی دانشگاه قرار بگیرند.
ضرورت اهمیت دادن جشنواره حرکت به رشتههای علوم انسانی
همچنین در خصوص بخش ارزیابی جشنواره حرکت انتقاداتی وارد است و باید این جشنواره در زمینه فعالیتهای مرتبط با علوم انسانی کمبودهای خود را جبران کند، چراکه ماهیت این جشنواره بیشتر بر محور اختراع و اکتشافات میچرخد که باید در این زمینه رشتههای علوم انسانی که جنبه نظری دارند نیز در نظر گرفته شوند.
لزوم معرفی انجمنهای علمی در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه
آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاهها وجود دارد؟
نورینژاد: بهعنوان فردی که در انجمنهای علمی مشغول فعالیت هستم، میتوانم سردرگمی افراد و اعضای تازهوارد انجمنها را ببینم که چقدر موضوعها برایشان مبهم است، اساس فعالیتهای انجمن را نمیدانند و با ذهنی پر از سوال و ابهام هستند؛ آشنایی هر فرد در حین ورود به دانشگاه با انجمنهای علمی رشته مرتبط خود، بدون شک میتواند سؤالات افراد را پاسخ دهد، همچنین با معرفی کردن انجمنهای علمی میتوان زمینه جذب افراد توانمند بیشتری را مهیا کرد.
همچنین پیشنهاد میکنم که انجمنهای علمی با نهادهای مرتبط در سطح عموم مردم و جامعه ارتباط بیشتری بگیرند که همگان از اهمیت و ماهیت این انجمنها مطلع شوند و به این انجمنها به دید انجمنهای علمی دانشجویی نگاه کنند که در پی تولید و ترویج علم هستند که البته با توجه به فعالیتها و موفقیتهای روزافزون انجمنها بدون شک میتوانیم در آیندهای نه چندان دور شاهد شناخته شدن انجمنها میان دانشگاهیان و عموم مردم باشیم.
لزوم اعتماد و باور داشتن به انجمنهای علمی برای حل مسائل کشور
آنا: برای اینکه انجمنهای علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاهها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
نورینژاد: باور داشتن انجمنها توسط نهادها و خود دانشگاه میتواند به کارایی و توانمندسازی هرچه بیشتر انجمنها کمک بسیاری کند؛ اگر مسئولان دانشگاهها و نهادهای مرتبط نسبت به توانمندی انجمنها اعتماد داشته باشند و بپذیرند که بخشی از مسائل و مشکلات جامعه به دست پر توان دانشجویان در انجمنها حل میشود و آنها با همکاری اساتید و صاحبنظران به حل مشکل و حداقل نظریهپردازی در آن مسئله میپردازند.
بدون شک شاهد پیشرفتهای روزافزونی در تولید علم و کشور خواهیم بود چراکه اعتماد به قشر جوان با در نظر گرفتن تجربه اساتید همیشه راهگشا بوده است.
آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمنهای علمی چگونه آغاز شد؟
نورینژاد: با توجه به اینکه انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه الزهرا (س) و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی آن بسیار فعال هستند و به طور مداوم با برگزاری کارگاهها و همایشها در خصوص توانمندسازی دانشجویان فعالیت میکنند.
همین امر موجب آشنایی بنده با انجمنهای علمی دانشجویی شد و بعد از تحقیقات و مطلع شدن از اهمیت و فعالیت این انجمنها که در ترویج تولید علم و توانمندسازی دانشجویان موثر هستند و از آنجایی که فرد دغدغهمندی نسبت به رشته خود بودم، برای پژوهش و تحقیق کردن به فعالیت در انجمنهای علمی دانشجویی روی آوردم.
آنا: درباره انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س) توضیح دهید.
نورینژاد: انجمن علمی علوم تربیتی دانشگاه الزهرا (س)، انجمنی تازه تأسیس است که متشکل از افراد بسیار توانمند در این عرصه و افکار و طرحهایی در خصوص شناساندن این رشته و تولید محتواهایی علمی، عملی و پرکاربرد است.
انجمن علمی علوم تربیتی به عنوان اولین گام خود به برگزاری فعالیتهایی همچون کارگاهها پرداخت. همچنین نشریه تربیت که در مراحل اداری نهایی خود است و به زودی منتظر مرحله اجرایی آن هستیم در قالب نشریه الکترونیکی با محوریت موضوع بسیار مهم تربیت به فعالیت رسمی خود میپردازد.
انجمن علمی رشته علوم تربیتی با توجه به ضرورت و اهمیت این رشته، جزو انجمنهای مهم دانشگاههاست، از نظر دانشمند صاحب نظر روسو، تعلم و تربیت، هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود، آدمی را برای زیستن آماده میکند.
لازم به ذکر است که به علت میان رشتهای بودن رشته علوم تربیتی، همکاری ما با انجمنهای دیگر از جمله انجمن علمی «ادکا» نیز از افتخارات ما محسوب میشود و امیدواریم با توکل بر خداوند و توانمندی اعضای انجمن و اساتید برجسته ما در این رشته بتوانیم انجمنی پرثمر و فعال داشته باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ
انتهای پیام/