دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1399 - 13:00

بهترین ماسک برای مقابله با کرونا

محاسبات ابرکامپیوتر ژاپنی نشان می‌دهد که ماسک‌های بدون بافت بهترین گزینه برای جلوگیری از شیوع کرونا هستند.
کد خبر : 510983
4456.jpg

 به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از گاردین، براساس مدل‌سازی سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان ماسک‌های تنفسی که از پارچه‌های بدون بافت ساخته شده‌اند موثرترین نمونه برای جلوگیری از شیوع ویروس کووید-19 است.


فوگاکو نام ابرکامپیوتر ژاپنی است که می‌تواند 415 کادریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد. حال این ابرکامپیوتر با شبیه‌سازی و بررسی سه نوع  ماسک به این نتیجه رسیده است که ماسک‌های بدون بافت موثرتر از ماسک‌هایی هستند که از پنبه و پلی‌استر ساخته می‌شوند.


ماسک‌های بدون بافت همان ماسک‌های جراحی یک بار مصرف هستند که پیش از این در فصل سرماخوردگی و آنفوآلانزا استفاده می‌شده و حالا برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا در ژاپن استفاده می‌شود. این ماسک‌ها از پلی‌پراپلین ساخته شده و تولید انبوه آن مقرون به‌صرفه است.


ماسک‌های بافت‌دار معمولا از پارچه‌های پنبه‌ای ساخته می‌شوند که مصرف آنها بعد از شیوع کرونا در جهان به دلیل کمبود ماسک‌های بدون‌بافت  زیاد شده است. ماسک‌های بافت‌دار را می‌توان چند بار استفاده کرد، البته بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی این ماسک‌ها باید حداقل یک بار در روز با آب 60 درجه سانتی‌گراد و صابون یا مایع پاک‌کننده شسشته شوند.


براساس محاسبات سریع‌ترین ابرکامپیوتر جهان، ماسک‌های بدون بافت تقریبا تمام ذرات ریز بزاق که بر اثر سرفه یا عطسه در محیط پخش می‌شود را می‌گیرد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا ماسک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته