دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1399 - 12:10
آنا بررسی می‌کند؛

تأثیر شگفت‌انگیز تغییرات اقلیمی بر صنعت حمل‌ونقل/ میزان تولید آلودگی در حمل‌ونقل ریلی، هوایی و زمینی چقدر است؟

تغییرات اقلیمی سبب شده صنعت حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی دچار دگرگونی‌های زیادی شود و سیاست‌گذاران تصمیم‌های خود برای ادامه استفاده از وسایل نقلیه کنونی را تغییر دهند.
کد خبر : 507089
حمل 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سازمان‌های بین‌المللی و بسیاری از دولت‌ها در سراسر جهان به این نتیجه رسیده‌اند که دهه‌ای که اکنون در آن قرار داریم، زمان نهایی برای اتخاذ تصمیم‌های سرنوشت‌ساز در خصوص آینده زندگی بشر در کره زمین است.




بیشتر بخوانید:


چگونه تغییرات اقلیمی صنعت ساختمان را دگرگون می‌کند؟/نگاهی به صنعت ساختمان‌های سبز در ایران




بررسی‌ها نشان می‌دهد انسان‌ها در طول 100 سال گذشته چنان کره زمین را آلوده‌ کرده‌اند که اگر همین امروز اقدام‌های مناسب در خصوص مبارزه با منابع آلوده‌کننده محیط زیست صورت نگیرد شاید دیگر هرگز فرصتی برای جبران خسارت‌های کنونی وجود نداشته باشد. یکی از صنایعی که به‌شدت در میزان آلودگی هوا، آب و خاک تأثیر دارد صنعت حمل‌ونقل است. اگرچه نمی‌توان اهمیت حمل‌ونقل دریایی، هوایی و زمینی را در جابه‌جایی انسان‌ها و کالاها انکار کرد ولی نباید فراموش شود که ماشین‌ها و وسایل نقلیه‌ای که در این صنعت پرکاربرد استفاده می‌شوند آلایندگی بسیار زیادی داشته و آسیب‌های فراوانی را به طبیعت می‌زنند.



رفتار مردم عامل تغییر در میزان تولید آلاینده‌ها


شهروندان در سراسر دنیا همه روزه با وسایل نقلیه شخصی سفرهای درون‌شهری را تجربه می‌کنند. این حجم عظیم از ترددهای روزانه تأثیر زیادی بر میزان تولید آلودگی دارد. خودروهای شخصی در مناطق شهری مهم‌ترین منابع آلوده‌کننده هوا هستند. هرچه مردم از این وسایل نقلیه کمتر استفاده کرده و به جای آن از حمل‌ونقل عمومی سازگار با محیط زیست استفاده کنند، کربن‌دی‌اکسید کمتری وارد هوا شده و در نتیجه هوا سالم‌تری برای تنفس تک‌تک شهروندان وجود خواهد داشت.


بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها در کشور انگلیس 26 درصد افزایش سطح آلاینده‌ها به دلیل رفتارهای روزانه مردم در هنگام جابه‌جایی در سطح شهر اتفاق می‌افتد. یعنی اگر اکثر مردم از حمل‌ونقل عمومی مانند مترو یا اتوبوس استفاده کنند، نزدیک به 30 درصد از آلودگی هوا کاسته می‌شود. گفتنی است عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی تأثیر چشمگیری در رشد اقتصادی جامعه نیز دارد.



حمل‌ونقل هوایی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سوخت فسیلی


صنعت حمل‌ونقل هوایی سالانه حجم بالایی از سوخت فسیلی موجود در جهان را مصرف کرده و در نتیجه آلودگی زیادی نیز تولید می‌کند. بیش از 3.5 درصد از کل گازهای گلخانه‌ای تولید شده در سراسر کره زمین بر اثر حرکت هواپیماها تولید می‌شود. برای درک شدت تأثیر حرکت هواپیماهای مجهز به موتور هماهنگ با سوخت فسیلی کافی است که بدانید پرواز یک هواپیما بر فراز اقیانوس اطلس به اندازه کل بودجه گرمایشی اروپا کربن‌دی‌اکسید تولید می‌کند.


قطعاً تاکنون خطوط سفیدی را که از موتور هواپیماهای در حال پرواز خارج می‌شود، مشاهده کرده‌اید. این ابرهای بسیار نازک در اثر فعل‌وانفعال‌های شیمیایی انجام شده در موتورهای هواپیما تولید و از محفظه‌های مخصوصی خارج می‌شود. دمای ابرهای خارج شده از موتور هواپیما بسیار پایین است ولی به محض اینکه وارد هوا می‌شوند بر اثر فرایندهای گرماده دمای آن‌ها افزایش یافته و گرمای زیادی تولید می‌کنند. چنین شرایطی برای صدها هزار هواپیما که در اقصی نقاط جهان در حال پرواز هستند رخ می‌دهد و تأثیر چشمگیری بر افزایش دمای کرده زمین می‌گذارند.



آیا حمل‌ونقل ریلی جایگزینی مناسب برای سفر با هواپیما است؟


قطارها با سرعت و ایمنی بالایی نسبت به هواپیماها مسافران را در مسیرهای کوتاه و طولانی جابه‌جا می‌کنند. تحقیقات گسترده کارشناسان حاکی از آن است که استفاده از حمل‌ونقل ریلی به جای حمل‌ونقل هوایی تا حد زیادی می‌تواند منافع زیست محیطی را تأمین کند. البته این به معنای عدم تولید آلودگی در صنعت حمل‌ونقل ریلی نیست و نمی‌توان گفت قطارها به طور کامل پاک و عاری از تولید هرگونه مواد آلاینده هستند.


حجم آلودگی‌های ناشی‌های حمل‌ونقل ریلی به کیفیت فنی قطار و نوع سوخت مصرفی آن بستگی دارد. نباید فراموش کرد که برای مقایسه میزان تولید آلودگی در هرکدام از انواع حمل‌ونقل باید معیارهای مختلفی در نظر گرفته شود. به عنوان مثال حجم آلایندگی خودرویی که اگزوز آن دود می‌کند، لزوماً بیشتر از اتومبیلی با ظاهر بدون عیب‌ونقص نیست.



افزایش شدت آلودگی سرعت تغییرات اقلیمی را بیشتر می‌کند


زیست‌شناسان و فعالان محیط زیست معمولا برای بررسی میزان گرمایش کره زمین  و تغییرات اقلیمی ناشی از گرم شدن سیاره خاکی بازه زمانی 100 ساله را در نظر می‌گیرند. اما متأسفانه در دهه‌های اخیر شدت تولید آلودگی در بسیار از کشورهای دنیا تا حد بوده که حالا دانشمندان این بازه را محدودتر کرده و آن را در دوره‌های 20 ساله بررسی می‌کنند.


اکنون مدیران صنایع کلان و مسئولان سیاست‌گذاری برای توسعه حمل‌ونقل در هر کشور به دنبال شناخت بهترین و پاک‌ترین نوع حمل‌ونقل در محدوده زندگی مردم هستند. آنچه به‌وضوح در بررسی‌های اولیه مشخص می‌شود تأثیر فرهنگ عمومی استفاده از انواع حمل‌ونقل بر شدت آلودگی در هر ناحیه مسکونی از کره زمین است. یعنی در مناطقی که حمل‌ونقل عمومی سازگار با محیط زیست به خوبی توسعه یافته و مردم نیز استقبال مناسبی از آن می‌کنند کمتر شاهد بروز آلودگی شدید هستیم ولی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت که مردم استفاده زیادی از خودروهای شخصی می‌کنند روزهای آلوده سال به مراتب بیشتر از روزهای پاک است.



فراهم نبودن شرایط استفاده از خودروهای الکتریکی برای همه مردم


با وجود توسعه شرکت‌ها و کارخانه‌های سازنده خودروهای الکتریکی و هیبریدی اما هنوز اکثر رانندگان از اتومبیل‌های دارای موتور سازگار با سوخت فسیلی استفاده می‌کنند زیرا هنوز در بسیاری از کشورها فرهنگ رانندگی با خودروهای الکتریکی رواج پیدا نکرده و از طرفی قیمت بالا این دسته از وسایل نقلیه امکان خرید آن‌ها را برای همه مردم امکان‌پذیر نمی‌سازد.


اکنون مقایسه شدت تولید آلودگی در حمل‌ونقل هوایی، ریلی و زمینی بر اساس مطالعات انجام شده در موسسه‌های معتبر بین‌المللی نشان می‌دهد سفر با قطار در شرایطی که زیرساخت‌های لازم در خطوط راه‌آهن از مواد و مصالح تجدید‌پذیر ساخته شده باشند آلایندگی کمتری نسبت به سفر با هواپیما و خودرو دارد.


باید به اینکه نکته توجه کرده که نوع رفتار تک‌تک انسان‌ها با طبیعت شرایط زندگی آینده او و اعضای خانواده و دوستانش را تعیین کند. اگر امروز با استفاده نکردن از خودرو شخصی و جایگزینی آن با وسایلی مثل دوچرخه ترددهای روزانه خود را انجام دهیم قطعا زندگی سالم‌تری را در سال‌های آینده تجربه خواهیم کرد.


انتهای پیام/4144/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب