دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر شبکه آموزش سیما عنوان کرد؛

«مدرسه تلویزیونی ایران» آغاز یک عصر جدید است و تعطیل نمی‌شود/ با آموزش مبتنی بر رسانه، عدالت و یکپارچگی آموزشی ایجاد کردیم

مدیر شبکه آموزش سیما با تأکید بر این که با آموزش مبتنی بر رسانه، عدالت آموزشی شکل می‌گیرد از ادامه «مدرسه تلویزیونی ایران» با آغاز سال تحصیلی خبر داد.
کد خبر : 504377
93689e32-9703-4a2f-b4b5-34d7032f1bdb.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری مدیر شبکه آموزش سیما پیش ازظهر امروز در سالن جلسات این شبکه تلویزیونی برگزار شد.


درابتدای این نشست که همزمان با روز ملی مهارت برگزار شد، مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این شبکه و برنامه‌های پیش روی آن پرداخت.


احمدی افزادی با تبریک هفته ملی مهارت و همچنین تبریک پیشاپیش روز خبرنگار گفت: شبکه آموزش سیما به عنوان یک شبکه سراسری، قرارگاه مهارت‌آموزی و حفظ و ترویج زبان فارسی در سیما است که دو موضوع مهم  و راهبردی محسوب می‌شوند.


 تغییر شعار شبکه به یک سه‌گانه مهم


وی اظهار کرد: شعار شبکه آموزش از زمان تأسیس تا سال 1397 « عدالت آموزشی و برقراری فرصت‌های برابر آموزشی» بود. این شعار از سال 1397 به سه‌گانه «مردم، آموزش و مهارت» تبدیل شد. بر اساس این شعار، برنامه‌های شبکه آموزش باید برای مردم جذابیت داشته باشد؛ دوم این که به امر مهم آموزش در جنبه‌های مختلف بپردازد و سومین مؤلفه یعنی مهارت را به عنوان نتیجه آموزش درنظر بگیرد. مهارتی که ما از آن به عنوان علم نافع یاد می‌کنیم.


مدیر شبکه آموزش عنوان کرد: برنامه‌هایی مثل «ماهرباش» «میز مهارت»، «فوت و فن» و برنامه زنده شبانگاهی «به وقت ایران» که معمولاً با حضور یکی از نمایندگان مجلس، مدیران دولتی یا نمایندگان اصناف پخش می‌شود،  در همین راستا تولید و پخش می‌شوند.


ارتقای مهارت‌های شغلی و  کسب و کار یک اولویت مهم در شبکه آموزش


وی با تأکید بر این‌که اولویت ما در شبکه آموزش  ارتقای مهارت‌های شغلی و  توانمندی‌های فردی کسب و کار است افزود: در جریان تولید، به سمت برنامه‌هایی با زمان کوتاه و بر مبنای نیازمندی‌های جامعه است پیش‌رفته‌ایم. متأسفانه مهارت‌های دست‌ورزی نوجوانان و جوانان ما حتی در سطح رفع نیازهای روزمره در منزل هم نیست و تنزل پیدا کرده است.


احمدی افزادی اظهار کرد: به همین منظور، برنامه‌ای تحت عنوان پنجه‌های کارآمد از شبکه آموزش پخش می‌شود که در قالب بخش‌های کوتاه سه دقیقه‌ای، این مهارت‌های موردنیاز را آموزش می‌دهد. مهارت‌هایی که ممکن است از تعمیر گچ ریخته‌شده از دیوار تا تعمیرات ساده وسایل برق منزل را در بربگیرد. تاکنون 150 قسمت از این برنامه پخش شده است و با توجه به کوتاه‌بودن، در شبکه‌های مجازی هم بازنشر خوبی داشته اند.


وی افزود: این نوع از برنامه‌سازی، هم به لحاظ لجستیکی سبک  و کم هزینه است، هم مبتنی بر نیاز است و هم در فضاهای چندرسانه‌ای امکان  بازنشر دارد.


 نقنش مهم مهارت در جریان جهش تولید


رئیس ستاد مهارت آموزی سیما در ادامه گفت:در برنامه شبانگاهی «به وقت ایران» که هفته ای دو شب به مدت یک ساعت روی آنتن می‌رود، به موضوع مهارت با نگاهی چالش‌گرایانه و مناظره‌ای می‌پردازیم. یک میز را در اختیار نماینده مجلس یا یک مدیر دولتی قرار می‌دهیم تا از برنامه‌هایی که برای افزایش مهارت در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی داشته‌اند دفاع کنند.وی تأکید کرد: فراموش نکنیم که بی‌مهارتی یکی از مشکلات اساسی حوزه صنعت است. کارگران غیر‌ماهر مانع از جهش تولید می‌شوند. اگر قرار است به جهش تولید فکر کنیم، حتماً باید «مهارت‌آموزی» را جدی بگیریم. این  سرپنجه‌های جوان ماهر است که می تواند جهش تولید را ایجاد کند.


«مدرسه ایران» شروع یک عصر جدید در تاریخ آموزش و پروش


مسعودی افزادی در ادامه با اشاره به تشکیل مدرسه تلویزیونی ایران از دهم اسفندماه سال گذشته و در پی تعطیلی مدارس به خاطر شیوع کرونا گفت: طرح «مدرسه ایران» را با ۱۰ کلاس در سال گذشته آغاز کردیم و در اردیبهشت امسال به ۳۶ کلاس در روز رساندیم. تاکنون بیش از چهار هزار کلاس برگزار کرده‌ایم. تا بیستم خرداد مرحله اول مدرسه تلویزیونی بود و بعد از آن مدرسه تابستانی آغاز شد.



وی تأکید کرد: واقعیت این است که ایده «مدرسه تلویزیونی» موفق بود و شروعی برای عصر جدید آموزشی در تاریخ  آموزش و پرورش کشور شد؛ به تعبیر من، در این عصر جدید شاهد آموزش مبتنی بر رسانه یا آموزش رسانه‌پایه هستیم که تلویزیون و شبکه آموزش بانی آن بود. این روند باعث شد جمعیت میلیونی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان  از نگرانی و آشفتگی به ثبات برسند.


مدیر شبکه آموزش اظهار کرد: از سوی دیگر، عدالت آموزشی شکل عملیاتی گرفت و الان همه دانش اموزان در نقاط مختلف کشور از یک روند تدریس بهره مند می شوند.  سرفصل‌های دروس در مدارس  سراسر کشور به شکل های متفاوتی تدریس می‌شد اما با «مدرسه ایران» شاهد یکپارچگی در این موضع هستیم. 


«مدرسه تلویزیونی ایران»  یک نوآوری رسانه‌ای است که نباید تعطیل شود


وی افزود: از دهم اسفند تا همین امروز حدود 150 روز است که برنامه های «مدرسه ایران» به صورت مستمر روی آنتن رفته است و ما حتی در روز سال تحویل هم برنامه داشتیم. از سوی دیگر این برنامه‌ها به صورت زنده پخش شد و برای آن هم دلیل داشتیم چرا که می‌خواستیم دانش‌آموزان با فضای  کلاس همذات پنداری کنند و خودشان را در مقابل و مواجهه با معلم ببینند. به نظرمن دیگر نمی‌توان مدرسه ایران را تعطیل یا متوقف کرد چون یک نوآوری رسانه‌ای بود که با استقبال مواجه شده و جا افتاده است. این حجم عملیات به قدری نوآورانه بود که دیگر این مدل آموزشی نباید تعطیل شود.


احمدی افزادی گفت: اگر آموزش از طریق رسانه در این شرایط تعطیل شود، انواع آموزش‌های بی‌بنیاد و غیراستاندارد به خانواده‌ها ارائه می‌شود که یک تهدید بزرگ و با پیامدهای منفی بلندمدت است. مزیت دیگر کلاس‌های تلویزیونی این بود که بر مبنای اصل شفافیت، یک اتاق شیشه‌ای ایجاد شد و محتوای دروس و شیوه تدریس پیش چشم  والدین قرار گرفته و شفافیت فوق العاده‌ای شکل گرفت.


وی افزود: تا بیستم اردیبهشت حدود سی میلیون نفر کلاس‌های ما را دانلود کرده‌اند که نشان‌دهنده حجم استفاده از کلاس‌هاست. ما برای ۱۵ شهریور و استمرار کلاس‌ها در سال تحصیلی جدید آمادگی کامل داریم. ما این آمادگی را داریم که هم به شکل استودیوی مجازی و هم استودیوهای فیزیکی کار را شروع کنیم. تاکنون ۳۰ درصد متون درسی تدریس شده است و هدف‌گیری ما این است که مابقی متون یعنی ۷۰ درصد دیگر را هم تا پایان امسال تدریس کنیم.


مدیر شبکه آموزش در انتها گفت: پیش بینی ما این است که با توجه به پیک دوم کرونا در مهر و آبان،آموزش‌های مجازی به یک اصل حاکمیتی تبدیل شود.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته