دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
الفت‌نسب در گفتگوی تفصیلی با آنا/4:

ورود کسب‌وکارهای اینترنتی به بازار بورس اتفاقی تاریخی خواهد بود/ مشاغل سنتی با شرایط کسب‌‌وکار اینترنتی کنار نمی‌آیند

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی گفت: ورود کسب‌وکارهای اینترنتی به بورس اتفاق بسیار خوبی است و می‌تواند شرایط لازم برای رشد اقتصاد دیجیتال را مهیا سازد.
کد خبر : 501018
_MID1882.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-علیرضا باجلان، این روزها صحبت‌های زیادی از ورود استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی به بازار بورس مطرح می‌شود از همین رو مردم بیش از گذشته به نوع خدمات و کیفیت‌ عملکرد این مشاغل دقت می‌کنند. حضور کسب‌وکارهای مجازی در بازار سرمایه می‌تواند تحولی بزرگ در اقتصاد دیجیتال ایجاد کرده و تولید ناخالص ملی را افزایش دهد.




بیشتر بخوایند: فیلترینگ بدون برنامه‌ریزی، دردی را دوا نمی‌کند/ توسعه اکوسیستم استارت‌آپی زمینه‌ساز مهاجرت معکوس در کشور




مشاغل اینترنتی زیادی در ایران خود را برای حضور در بازار بورس و اوراق بهادار آماده می‌کنند. درواقع بزرگ‌ترین نام‌های این حوزه، عرضه سهام در بازار سرمایه را یکی از سیاست‌های کلان خود می‌دانند. در همین رابطه با سید رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفتگو کردیم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده می‌کنید:


سید رضا الفت نسب کسب و کارهای مجازی


آنا: سه شرکت جذب سرمایه‌های خرد یا همان «کراد فاندینگ» که پیش‌تر مجوز حضور در بازار سرمایه را گرفتند و مجموعه‌هایی که مورد حمایت آن‌ها قرار دارند، اکنون در چه وضعیتی هستند؟


الفت‌نسب: تقریباً یک ماه است که به سه شرکت در حوزه «کراد فاندینگ» مجوز عرضه در بورس داده شده است. البته شرکتی دیگر نیز به تازگی مجوزهای فعالیت در بازار بورس را دریافت کرده است. این چهار شرکت را در حوزه کراد فاندینگ  (جذب سرمایه‌های خرد را برای استارت‌آپ‌ها) مجوز بورس دریافت کردند. هرچند چنین اقدامی خیلی طول کشید و باید زودتر انجام می‌گرفت ولی باز اقدام خوبی است. سقف حمایت این شرکت‌ها فعلا در حد 2 میلیارد تومان است. استارت‌آپ‌ها هم می‌توانند به این شرکت‌ها مراجعه کنند و پس از اینکه مورد کارشناسی قرار گرفتند و مشخص شد که کسب‌وکار آن‌ها واقعاً ظرفیت‌های را دارد می‌توانند سرمایه لازم را جذب کنند؛ این امکان فراهم شده است که مردم با سرمایه‌های اندک خود، این‌ شرکت‌ها را انتخاب کنند. درواقع مردم می‌توانند با حداقل یک‌صد هزار تومان سهمی از این شرکت‌ها را خریداری کنند.


سرمایه‌های اندک مردم عاملی برای رشد استارت‌آپ‌ها


چنین اتفاقی هم برای مردم و هم برای استارت‌آپ‌ها خوشایند است. برای استارت‌آپ‌ها اقدام خوبی است به خاطر اینکه هنوز در بورس نیستند و فعلاً می‌توانند در بازار فرابورس کسب تجربه کنند.  چنین تجربه‌ای می‌تواند مانوری باشد برای استارت‌آپ‌هایی که واقعاً نیاز به جذب سرمایه‌ دارند. اکنون خیلی از سرمایه‌گذاران با توجه به شرایطی که مخصوصاً به خاطر قطعی اینترنت در کشور روی داده بود، تمایل ندارند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. تعداد سرمایه‌گذاری‌های خارجی هم که به شدت افت کرده است. از همین رو زمان خوبی است که شرکت‌های کوچک بتوانند جذب سرمایه کنند.


اگرچه 2 میلیارد تومان برای حمایت از کسب‌وکاری نوپا پول زیادی نیست ولی در مجموع اقدام خوبی است. در این وضعیت مردم می‌توانند راحت‌تر و سریع‌تر استارت‌آپ‌های مختلف را تحلیل و بررسی کنند. وقتی شرکتی می‌خواهد برود در بورس سرمایه‌گذاری کند وارد یک دنیای جدیدی می‌شود. دنیایی که  آدم‌های خبره در آن مشغول فعالیت هستند. این نگرانی برای مشتریان وجود دارد که آیا این را بخرم یا نخرم؟ علم عجیب‌وغریبی برای تحلیل بازار نیاز دارد.


اعتماد به استارت‌آپ‌ها شرایط لازم برای چند برابر شدن سرمایه‌های مردم را فراهم می‌‌کند


 سهام‌دار باید قدرت تحلیل خود را بالا ببرد و درک کند که چه زمانی میلیونی و چه زمانی سرسوزنی سرمایه‌گذاری کند.  خیلی راحت می‌توان حتی با مدیران شرکت‌های استارت‌آپی که جوان هستند صحبت کرد، برنامه‌هایشان را دید و متوجه شد که چه هدف‌هایی دارند.  به نظر بنده اگر سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه استارت‌آپ‌ها صورت بگیرد، خیلی سریع‌ سرمایه‌های مردم چندبرابر می‌شود.


سید رضا الفت نسب کسب و کارهای مجازی


آنا: یکی از هدف‌های نهایی که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی برای خود تعیین کرده‌اند ورود به بازار بورس است. نظر شما در این خصوص چیست؟


الفت‌نسب: احتمالاً به‌زودی تعدادی از کسب‌وکارهای اینترنتی وارد بورس می‌شوند. بیشتر شرکت‌های استارت‌آپی مجموعه‌هایی  هستند که هنوز شرایط حضور در بازار سرمایه را ندارند. ورود به بورس شرایط خاصی دارد به عنوان مثال سرمایه‌ شرکت نباید از حد معینی کمتر باشد. ورود کسب‌وکارهای آنلاین به تابلو بورس می‌تواند اتفاق بسیار خوبی باشد. البته بعضاً گفته می‌شود هنوز استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین آمادگی فعالیت در بازار سرمایه را ندارند؛ اما بنده تصور می‌کنم به‌محض اینکه این شرکت‌ها سهام خود را عرضه کنند با استقبال خوبی روبه‌رو خواهند شد.


استقبال مردم از ورود کسب‌وکارهای اینترنتی به بازار بورس


در واقع از زمانی که اولین شرکت استارت‌آپی وارد بورس شود، می‌توان گفت اتفاق و رویدادی جدید در تاریخ کسب‌وکارهای آنلاین رقم خواهد خورد. اکنون حجم نقدینگی در بازارهای سرمایه زیاد است و چنین سرمایه‌‌هایی می‌تواند زمینه رشد کسب‌وکارهای مختلف را مهیا سازد. البته نباید نقش حاکمیت در توسعه زیرساخت‌ها و فرهنگ‌سازی بیشتر برای فعالیت‌های اینترنتی را نادیده گرفت. اگر مسئولان می‌خواهند خریدهای اینترنتی بیشتر شود باید از طریق رسانه‌ها  به مردم آموزش دهند که چگونه در فضای مجازی نیازهای خود را برطرف سازند.


سید رضا الفت نسب کسب و کارهای مجازی


آنا: با اینکه درآمد تعدادی از کسب‌وکارها بعد از شیوع بیماری کرونا بیشتر شد؛ اما بعضاً مشاهده می‌شود که این مشاغل شرایط سختی را برای فروش محصولات و عرضه خدمات در نظر می‌گیرند؟ آیا چنین رفتاری با مصرف کنندگان در شرایط کنونی توجیه دارد؟


الفت نسب: اخیراً سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی صحبت‌هایی در مورد پرداخت هزینه ارسال محصولات از سوی استارت‌آپ‌ها مطرح کرد. این مقام مسئول گفت: «بر اساس قانون هزینه حمل سفارش اینترنتی به عهده فروشنده است. » این سخن کاملاً اشتباه است. انعکاس چنین صحبتی در رسانه ملی باعث شد که شرکت‌های عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وضعیت بسیار پرتنشی را تجربه کنند. مردم پشت سرهم تماس‌های مکرری با شرکت‌های اینترنتی گرفته و خواستار بازگشت هزینه‌های پرداخت شده بابت ارسال کالا شدند.


مقاومت کسب‌وکارهای سنتی در برابر شرایط فعالیت آنلاین


کالای مرجوعی درصورتی‌که  دارای نقص فنی باشد، پرداخت هزینه آن با کسب‌وکار بوده ولی در غیر این صورت هزینه‌های مربوطه بر عهده مشتری است. شرط هفت روز فرصت برای مرجوع کردن را فقط در تجارت الکترونیک مشاهده می‌کنیم؛ یعنی اکنون کسب‌وکارهایی که حالا حال و هوای آنلاین شدن را کرده‌اند و می‌خواهند از آفلاین به آنلاین بیایند، وقتی به آن‌ها گفته می‌شود مشتری تا هفت روز می‌تواند کالای خریداری شده را مرجوع کند، می‌گویند: «یعنی چه؟ چنین قوانینی به کسب‌وکارها آسیب می‌‌زند!» در واقع تعدادی از کسب‌وکارهای سنتی برای تبدیل شدن به کسب‌وکار آنلاین شرایط این حوزه را نمی‌پذیرند.




بیشتر بخوایند: سایه هیاهوی سیاسی بر سر شبکه ملی اطلاعات/ طرح‌های حمایتی وزارت ارتباطات از کسب‌وکارهای اینترنتی بی‌نتیجه است




چنین قوانینی از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت و بین کسب‌وکارهای مختلف رقابتی سالم را به وجود می‌آورد. به عنوان مثال بعضی مشاغل اینترنتی اعلام می‌کنند برای خریدهای بالای 50 هزار تومان هزینه حمل رایگان است و یا با 100 هزار تومان خرید می‌توان امتیاز لازم برای خریدهای بعدی را دریافت کرد.  مسئول مربوطه در سازمان تعزیرات حکومتی یک روز پس از مطرح کردن صحبت‌های اولیه‌اش در مورد کسب‌کارهای اینترنتی آن‌ها را تکذیب کرد. این چنین واکنشی نشان می‌دهد نباید با مطرح کردن تنها یک سخن بازار رقابت بین کسب‌وکارهای مختلف را برهم زد.


انتهای پیام/4144/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب