دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1399 - 00:03
الفت نسب در گفتگوی تفصیلی با آنا:

نوسان نرخ ارز ثبات بازارهای اینترنتی را برهم زد/ وضعیت فیلترینگ اپلیکیشن‌های کسب‌و‌کار بهتر از قبل شده است

عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: با وجود بیشتر شدن تقاضا برای خریدهای اینترنتی بالا رفتن قیمت‌ها ثبات بازار را برهم زده است.
کد خبر : 499197
_MID1882.jpg

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-علیرضا باجلان، اتحادیه کسب‌کارهای اینترنتی رابط بین بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی در کشور است. با توجه به شرایطی که پس از شیوع بیماری کرونا برای مشاغل مختلف پیش آمد تعداد زیادی از کسب‌وکارهای اینترنتی آسیب‌های اقتصادی سنگینی را متحمل شدند. در چنین شرایطی نهادهای دولتی و اتحادیه‌ کسب‌وکارهای اینترنتی وظیفه دارند ضمن تعامل با مدیران شرکت‌های فعال در فضای مجازی شرایط لازم برای ادامه فعالیت آن‌ها را فراهم کنند.




بیشتر بخوانید: کسب‌و‌کارهای مجازی پس از شیوع کرونا در کشور در چه وضعیتی قرار گرفتند؟




در همین رابطه با سیدرضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی گفتگو کرده‌ایم. در ادامه مشروح قسمت اول این گفتگو را مشاهده می‌کنید:


سید رضا الفت نسب کسب و کارهای مجازی


آنا: اکنون چه تعداد کسب و کار زیرمجموعه این اتحادیه کسب‌کارهای اینترنتی در کشور وجود دارد؟


الفت نسب: اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی اکنون نزدیک به یک هزار و 700 عضو دارد. از این تعداد کسب و کارهایی که شرایط لازم برای کسب مجوز را دارند ولی برای آن اقدام نکرده‌اند نسبت به مشاغل دارای مجوزهای قانونی بسیار کمتر است.  با شیوع کرونا، اتفاقات زیادی از بُعد اقتصادی و رفتاری در کشور افتاد. کسب‌وکارهای اینترنتی به طور کلی یک روند صعودی را در پیش گرفتند. البته برخی از مشاغل اینترنتی نیز متحمل ضرر زیادی شدند.


آنا: میزان شکایت‌های مصرف کنندگان  بعد از شیوع کرونا به اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی بیشتر شده است؟


الفت نسب: اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی اخیرا گزارش شکایت‌های دریافت شده را  بررسی کردند. آمار نشان می‌دهد تقریباً در سه ماه اخیر حدود یک هزار و 500 شکایت دریافت شده که برابر با تعداد کل شکایت‌هایی است که در سال 1397 به اتحادیه ارسال شده است. در سال 1397 یک هزار و 465 فقره شکایت از سوی مصرف کنندگان به اتحادیه ارسال شد ولی این عدد تا پایان خرداد سال 1399 به یک هزار و 527 شکایت رسید.


افزایش چشمگیر میزان شکایت‌ها از کسب‌وکارهای آنلاین پس از شیوع کرونا


این آمارها بیانگر این است که طی سه ماه گذشته تعداد شکایت‌ها افزایش چشمگیری داشته است. در مورد میزان فروش هم برخی از کسب‌وکارها فروش بیشتری تجربه کردند و فروش برخی کاهش پیدا کرد و برای تعدادی هم عملا تغییر خاصی اتفاق نیفتاد.نباید تصور کرد صرفاً به دلیل شیوع کرونا مردم به سمت خریدهای اینترنتی آمدند. این موضوع تنها بخش کوچکی از تغییرات ایجاد شده در رفتار خریداران را شامل می‌شود. به جرات می‌توان گفت امروز مردم بیشتر از گذشته نوع عرضه خدمات در کسب‌وکارهای اینترنتی را بررسی می‌کنند.


گرانی‌های بی‌سابقه و بیکاری که در اثر کرونا برای بسیاری از کسب‌وکارها به وجود آمده اقتصاد خانواده‌ها را ضعیف‌تر از قبل کرده است. سبد خرید مردم صرفا به  کالاهای اساسی و بهداشتی و اقلام ضروری محدود شده است. اگر این  تصور به وجود آید که با آمدن کرونا، فروش اینترنتی پوشاک، کیف، کفش و ... افزایش پیدا کرده، اصلاً درست نیست.


سید رضا الفت نسب کسب و کارهای مجازی


آنا: پیش‌تر اعلام کرده بودید شکایت‌های واصله در عرض سه روز بررسی و پیگیری می‌شوند؛ آیا این شیوه رسیدگی همچنان ادامه داد؟


الفت نسب: وضعیت شکایت‌های دریافت شده حداکثر تا 10 روز مشخص می‌شود. اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی پنج روز به متشاکی زمان پاسخ می‌دهد. بعد از این مدت اگر شرکت مورد نظر شاکی پاسخ نداد، پیگیری‌های لازم انجام می‌گیرد. اسناد نشان می‌دهد از سال 1397 تا خرداد 1399، 83 درصد شکایت‌ها مختومه شده است.


تلاش اتحادیه برای رفع اختلاف کسب‌وکارهای اینترنتی و مشتریان


شکایت‌ها به دو بخش شکایت از کسب‌و‌کارهای عضو و غیرعضو تقسیم می‌شوند. معمولا بیش از 90 درصد شکایت‌ها از اعضای اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی مختومه می‌شوند. یعنی سعی می‌کنیم شرایطی را به وجود بیاوریم که طرف‌های شکایت در نهایت به توافق با یکدیگر برسند. درصد کمی از شکایت‌ها به محاکم قضایی ارجاع داده می‌شوند.


آنا: آیا دلیل بیشتر شدن میزان شکایت‌های ارسالی به اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی صرفا شیوع بیماری کرونا بوده است؟


الفت نسب: تصور بنده و همکارانم در اتحادیه این است که با توجه به بالا رفتن نیازهای مردم به خریدهای اینترنتی پس از شیوع ویروس کرونا میزان ارتباط شهروندان با کسب‌وکارهای اینترنتی نیز افزایش یافته و در نتیجه تعداد شکایت‌ها نیز بیشتر شده است. 


تغییر نرخ ارز عامل بی‌ثباتی بازار


از اواسط اردیبهشت تا پایان خرداد ماه، نوسان‌ قیمت‌ها و عدم تأمین برخی از کالاها سبب شده تعداد زیادی از مشتریان شرکت‌های اینترنتی از خدمات رضایت کافی را نداشته باشند. متأسفانه به خاطر تغییر نرخ ارز ناگهان قیمت‌ها بالا رفت و تأمین‌کنندگان نتوانستند به موقع کالاهای مورد تقاضا را تأمین کنند. این موضوع بسیار مهم است و به شدت جای نگرانی دارد. در واقع تغییر نرخ ارز ثبات بازار را برهم زده است.


نرخ ارز همچنان در حال افزایش است قیمت لوازم خانگی در یک ماه گذشته به شدت افزایش یافته و روند بالا رفتن قیمت‌ها ادامه دارد. پس از مطرح شدن بحث صدور شناسه مخصوص برای لوازم خانگی و محدود کردن واردات، حجم کالاهای خارجی موجود در بازار به شدت کاهش یافت. گزارش‌های رسیده از کسب‌وکارهای مختلف نیز نشان می‌دهد تولیدات داخلی همه نیازهای بازار را برطرف نمی‌کنند.


سید رضا الفت نسب کسب و کارهای مجازی


آنا: یعنی قرار است لوازم خانگی ایرانی شناسه‌ای خاص دریافت کنند؟ چنین طرحی را کدام نهاد مطرح کرده است؟


الفت نسب: این طرح را اولین بار ستاد مبارزه با قاچاق کالا مطرح کرد. اکنون برخی از کسب‌وکارهای آنلاین این طرح را اجرا می‌کنند ولی هم در مشاغل سنتی و هم در کسب‌وکارهای آنلاین هنوز طرح شناسه لوازم خانگی به طور کامل اجرا نمی‌شود.


آنا: پیش‌تر گفته بودید به غیر از کمیته‌ای که در بحث فیلترینگ فعال است  برخی از قضات هم برای فیلتر کردن اپلیکیشن‌ها دستوراتی را صادر می‌کنند. اشکال چنین عملکردی دقیقا کجاست؟ چه معیارهایی برای فیلتر گذاری وجود دارد؟


الفت نسب:  در بحث فیلترینگ از یک سال و نیم پیش شرایط خیلی بهتر شده است و مشاهده می‌کنیم که این روزها تعداد بسیار کمی از کسب‌وکارهای اینترنتی فیلتر می‌شوند. هرچند قضات استقلال قضایی دارند و می‌توانند احکام مختلفی را صادر کنند ولی قرار بود همه مراحل فیلترگذاری روی اپلیکیشن‌های کسب‌کارهای آنلاین از سوی معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور پیگیری شود. یعنی در خواست فیلتر گذاری برای کمیته مسئول ارسال و اعضای آن کمیته پس از بررسی‌های لازم اقدامات مقتضی را انجام دهند. در صورتی که همه مراحل به این شکل طی شوند خیلی از مسائل و مشکلات برطرف می‌شوند.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته