ترسیم آیندهای متفاوت برای شرکتهای تجاری/ افزایش بهرهوری با «اتوماسیون شناختی»
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «اتوماسیون شناختی» یک واژه جدید در دنیای فناوری و صنعت است. درواقع این فناوری از تلفیق هوش مصنوعی (AI)، رایانش شناختی (CC) و اتوماسیون روباتیک فرایندها (RPA) تشکیل شده است. به عبارت دیگر، نوعی نرمافزار است که هوش را به «فرآیندهای فشرده اطلاعات» منتقل میکند. این نرمافزار با بهکارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، میتواند وظایف سنگینی را به عهده گرفته و به نحو مطلوبی آنها را انجام دهد. وظایفی که در نبود این نرمافزار، باید توسط نیروی انسانی انجام شود و اغلب نیز تکراری و خستهکننده هستند.
بر اساس گزارش «مککینزی» (McKinsey؛ یکی از معتبرترین شرکتهای مشاوره مدیریت)، مشاغلی که از ابزار اتوماسیون شناختی استفاده کردهاند، توانستهاند تقریباً 50 تا 70 درصد فعالیتهایشان را خودکار کرده، زمان پردازش دادها را 50 تا 60 درصد کاهش دهند، هزینههای سالانه کار را 20 تا 30 درصد کاهش داده و یک بازده سرمایهگذاری (ROI) کوتاهمدت را به دست آورند.
بیشتر بخوانید: نقش اتوماسیون روباتیک در فعالیت مشاغل
در حال حاضر، اتوماسیون که معمولاً بهعنوان اتوماسیون روباتیک فرایندها شناخته میشود، محدود به فرآیندهای ساختاری و نسبتاً سادهای است که در آن مداخله و پردازش کمی لازم است. این نقطه جایی است که ادغام قابلیتهای شناختی در اتوماسیون روباتیک فرایندها میتواند برای مشاغل و شرکتها باعث کسب سود و منفعت شود. این قابلیتها شامل تشخیص گفتار، پردازش زبانهای طبیعی و یادگیری ماشین برای خودکارسازی فعالیتهای ادراکی و مبتنی بر قضاوت است که در ابتدا فقط توسط انسان انجام میشد. دو نمونه معروف IBM Watson و Blue Prism هستند. IBM Watson یک سامانه رایانهای هوش مصنوعی است که قادر است به پرسشهای مطرحشده در زبان طبیعی پاسخ دهد. Blue Prism نیز یک شرکت نرمافزاری است که در حوزه اتوماسیون روباتیک فرایندها پیشگام بوده و نیروی کار دیجیتالی را برای اتوماسیون فعالیتهای پیچیده فراهم میکند.
در سناریوهای واقعی زندگی که دادهها در درجه اول بهصورت نیمهساختار یا بدون ساختار هستند، جنبه یادگیری ماشین از اتوماسیون شناختی میتواند با پردازش این دادهها، الگوهایی را استخراج کرده و نتایج فرایند را پیشبینی کند.
به لطف اتوماسیون شناختی و اتوماسیون روباتیک فرایندها، شرکتها اکنون میتوانند فراتر از اتوماسیون پایهای رفته و نتایجی مانند رضایت مشتری ، ثبات گروهی و افزایش درآمد را در تجارت به دست آورند. آنها همچنین شرکتها را قادر میسازند که تراز بدهبستان موجود بین سرعت، هزینه و کیفیت را با توجه به منفعت خود تغییر دهند. علاوه بر این، شرکتها میتوانند با حداقل خطا و صرفهجویی در هزینهها، روشهای جدیدی را برای تقویت بهرهوری تجارت خود کشف کنند.
به عنوان مثال، شرکت راهآهن انگلیسی Virgin Trains، اتوماسیون شناختیای را اتخاذ کرده تا درصورت تأخیر قطارها، استرداد وجه یا پرداخت جریمه به مسافران بهصورت خودکار انجام شود.
بهمحض دریافت ایمیل مشتری، یک ابزار پردازش زبانهای طبیعی (NLP) آنها را خوانده، معنی و احساسات را درک کرده و آنها را دستهبندی میکند. سپس اطلاعات حساس را در متن شناسایی کرده تا سریعاً به مشتری خدماترسانی کند.
از تشخیص شکایت مشتری با رایانش شناختی گرفته تا صدور بازپرداخت وجه با روباتهای نرمافزاری، تمام فرایند خودکارسازی شده است. راهحل اتوماسیون شناختی باعث کاهش زمان پردازش روزانه شده، بهطوریکه کار دستی برای بررسی ایمیلهای مشتری تا 85 درصد کاهش یافته است.
در موردی دیگر بانک سوئدی SEB، یک نرمافزار اتوماسیون روباتیک فرایند شناختی بهنام «آملیا» را از یک شرکت مطرح فناوری خریداری کرد تا خدمات به مشتریان خود را بهبود بخشد. آملیا که در سال 2014 راهاندازی شده است، میتواند به 20 زبان صحبت کرده و نیز آنها را درک کند. همچنین در صورتی قادر به حل مسئلهای نباشد، آن درخواست را به اپراتور انسانی منتقل میکند. سپس این تعامل را مورد نظارت و بررسی قرار میدهد تا دانش خود را برای رسیدگی به چنین مواردی که در آینده پیش میآید، بهبود بخشد.
این بانک با معرفی این نرمافزار نهتنها فرصتی به مشتریان ارائه میدهد تا پاسخ سریع به سؤالات خود را دریافت کنند، بلکه کاهش حجم کار نیروهای انسانی بانکها را بهدنبال دارد.
کاربردهای بالقوه اتوماسیون شناختی
در منابع انسانی، کارفرمایان میتوانند از اتوماسیون شناختی برای فیلتر کردن نیروها برای استخدام، پیشبینی احتمال استعفا، تجزیهوتحلیل رضایت کارمندان و موارد دیگر استفاده کنند.
در مراقبتهای بهداشت و درمان، اتوماسیون شناختی میتواند سهولت در نگهداری پایگاه داده دیجیتال که شامل موجودی کالاهایی ازجمله دارو، دستکش، سوزن و غیره میشود، را برای بیمارستانها و مراکز درمانی فراهم کند. همچنین میتواند اطلاعات بیماران را بدون هرگونه مداخله انسانی به آن وارد کند.
در بخش بیمه نیز قادر است اکثر مراحل اساسی روزمره در پردازش مطالبات، اعتبارسنجی دادهها، فرایند پرداخت، اصلاح و موارد دیگر را بهصورت خودکار انجام دهد.
بنابراین استقرار اتوماسیون شناختی از طریق چارچوب RPA باعث تلاش کمتر، بازده سرمایهگذاری سریع، صرفهجویی در هزینهها، توسعه تولید و غیره میشود. همچنین در آینده این موضوع، بخشی جداییناپذیر از صنایع را تشکیل خواهد داد.
انتهای پیام/4112/پ
انتهای پیام/