رسانه میتواند نقش پررنگی در تولید علم ایفا کند/ انجمنهای علمی به دور از حواشی و برنامههای زرد عامپسند گام بردارند
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب میشود که عصاره آن میتواند از دلِ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمنهای علمی دانشجویی از جمله تشکلهایی هستند که میتوانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آنها کمتر رسانهای میشود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاهها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمنهای علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالشهای این انجمنها بپردازد.
در این گفتگو میزبان مصطفی تاج، دبیر انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
بیشتر بخوانید:
علوم انجمنهای علمی را بیشتر حمایت کند/ انجمنهای علمی میتوانند پل خوبی برای افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت باشند
آنا: دانشجو و دانشگاه چگونه میتوانند به تولید علم کمک کنند؟
تاج: امروزه برخی از دغدغههای بشر به سمت ابتذال سقوط پیدا کرده است و وظیفه دانشگاه و دانشگاهیان در این برهه، ارتقای سلیقه و سطح فکری مردم است؛ دانشجو با ارتقای سلیقه و فهم خود، روی اطرافیان تاثیر مثبت میگذارد و در جامعه نقش مهمی ایفا میکند. باید بخش از ظرفیتهای رسانه به دست دانشجویان فعال و اهل فکر بیفتد، چراکه رسانه میتواند نقش پررنگی در تولید فکر و علم و در نتیجه تولید شخصیت افراد جامعه ایفا میکند.
انجمنهای علمی به دور از حواشی و برنامههای زرد عامپسند گام بردارند
آنا: نقش انجمنهای علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟
تاج: انجمنهای علمی باید به دور از حواشی و برنامههای زرد عامپسند، در جهت ارتقای علم، اندیشه و سلیقه دانشجو گام بردارند. دانشجویی که دغدغههای متعالی پیدا کند، یقیناً روی اطرافیان خود نیز تاثیرگذار خواهد بود و این دغدغهمندی در سطح کشور فراگیر میشود و جامعه همیشه پویا و اهل پیشرفت میماند.
دانشجویان برنامههای ضعیف و بیمحتوا را تحریم کنند
آنا: آسیبها و چالشهای انجمنهای علمی دانشجویی چیست؟
تاج: آسیب انجمنهای علمی را برنامههای زرد و مبتذل میدانم که در برخی از انجمنها کوچکترین اندیشهای یافت نمیشود. وقتی دانشجو از یک برنامه بیمحتوا استقبال میکند، راه را برای برنامههای بیمحتوای دیگر باز میکند. هدف بزرگ دانشجویان باید این باشد که برنامههای ضعیف و بیمحتوا را تحریم کنند و از برنامههایی که به فهم دانشجو احترام میگذارد، قدردانی کنند و پیگیر اینگونه برنامهها باشند.
دبیران انجمنهای علمی، انجمن را برای خود مصادره نکنند/ راه را برای افراد و اندیشههای مختلف باز بگذارید
آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاهها وجود دارد؟
تاج: اساتید دانشگاه باید بیش از پیش به انجمنهای علمی دانشجویی توجه کنند و همگام و هممسیر با اعضای انجمنهای علمی دانشجویی باشند. همچنین دبیران انجمنهای علمی، انجمن را برای خود مصادره نکنند و راه را برای افراد و اندیشههای مختلف باز بگذارند، وقتی تکصدایی از بین برود، راه برای پیشرفت و ارتقا باز میشود.
لزوم مطالعه کردن در انجمنهای علمی
آنا: برای اینکه انجمنهای علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاهها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
تاج: مطالعه، مطالعه و مطالعه. دانشجویان نباید مانند دانشآموزان صرفاً مقدار درس لازم برای امتحان را حفظ کنند و بعد از پاس کردن دروس خود، از یاد ببرند چه مطالبی خواندند! دانشجو باید عطش کتاب و مطالعه داشته باشد. اکر درس و رشته تخصصی دانشجو به صورت دغدغه ذهنی او درنیاید، علم تولید نمیشود.
آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمنهای علمی چگونه آغاز شد؟
تاج: خلا برنامههای مفید و راکد بودن انجمن علمی سابق ادبیات فارسی، بنده و سایر دوستان فعال را ترغیب کرد که برای برگزاری برنامههای مفید و در نهایت ارتقای اندیشه دانشجو وارد عمل شویم.
اقدامات انجمن علمی ادبیات فارسی دانشگاه گیلان
آنا: درباره انجمن علمی دانشجویی زبان و ادبیات فارسی توضیح دهید. از ابتدای شکلگیری این انجمن تاکنون چه فعالیتهایی انجام شده است؟
تاج: اوایل آذر ماه ۱۳۹۸ بود که به انجمن علمی دانشجویی ادبیات فارسی آمدیم. به دو هفته نکشید که برنامه اول را با عنوان "چرا ادبیات" برگزار کردیم. چون این چرایی مهمترین سوالی است که هنگام مواجهه با هر مسئلهای باید مطرح شود؛ بعضی دانشجویان هنوز نمیدانستند چرا در رشته ادبیات فارسی تحصیل میکنند و چشمانداز این رشته چه میتواند باشد.
خدا را شکر این برنامه با استقبال بزرگ دانشجویان و استادان گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان همراه شد. ترم بهمن هم جلسات هفتگی "عصری با ادبیات" را آغاز کردیم که در این جلسات با همراهی دانشجویان توانستیم نقد داستان و شعر و کتاب انجام بدهیم و ماهی حداقل یک کتاب بخوانیم. اما با توجه به شیوع کرونا جلساتمان موقتاً لغو شد و در حال حاضر از صفحه اینستاگرام انجمن علمی ادبیات فارسی، جلسات را پیگیری میکنیم. همچنین جلساتی به صورت زنده در اینستاگرام با استادان برگزار و درباره مسائل مهم ادبی صحبت کردیم.
* گفتگو از علیرضا محمدی
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/