تدوین پیشنویس چشم انداز ۵ ساله حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان/ ۲ هزار و ۵۰۰ طرح با رویکرد حل مسائل دانشگاه و جامعه
گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حوزههای علوم اسلامی دانشگاهیان، از سال ۷۷ توسط جمعی از فضلا و طلاب در تهران و به تدریج در سایر دانشگاههای کشور بنا به تقاضاهایی که دانشجویان برای فراگیری علوم اسلامی داشتند، شکل گرفت. محور اصلی فعالیت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، ارائه یک نظام فکری از علوم اسلامی به دانشجویان بود.
در واقع میتوان گفت حوزههای علوم اسلامی دانشگاهیان با هدف تربیت کادر نخبه برای انقلاب اسلامی، بهمنظور اثرگذاری در عرصههای جهاد علمی و فرهنگی و تحقق اهداف دانشگاه اسلامی و تمدن اسلامی، شکل گرفته و تا اندازهای توانسته ارتباط عملی، حوزه و دانشگاه را به شکل سیستمی و نظاممند ایجاد کند.
بر همین اساس در راستای مسیر تحولآفرینی، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان وابسته به نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها همزمان با ولادت با سعادت حضرت ثامنالحجج امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) اقدام به تدوین پیشنویس چشمانداز ۱۴۰۴ حوزههای علوم اسلامی کرد تا برنامه تعالی مراکز حوزه مطابق آن تدوین شود.
متن کامل این پیشنویس به شرح زیر است:
با توکل به قدرت لایزال الهی و هدایت امام عصر (عجلالله تعالی فرجه الشریف) حوزه علوم دانشگاهیان در راستای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب، در چشمانداز پنجساله ۱۴۰۴ جبههای است:
۱- متشکل از ۶۰ مرکز که حداقل ۲۰ مرکز آن در سطح پایگاهی جریانساز با میدانداری هستههای دانشجویی با مأموریت تبیین و تطبیق شاخصهای اسلام ناب جهت جهاد علمی و فرهنگی دانشگاهیان در راستای تحقق اهداف دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه اسلامی الهامبخشی میکند.
۲- دارای نظام آموزشی تربیتی پویا و مأموریتگرا با محتوای درسی هویتبخش و زندگیساز با تنوعِ حداقل ۵۰ عنوان درسی است
۲ هزار و ۵۰۰ طرح با رویکرد حل مسائل دانشگاه و جامعه
۳- برخورداری از حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ طرح و اقدام جهاد علمی فرهنگی الهامبخش با رویکرد حل مسائل دانشگاه و جامعه است.
۴- برخوردار از حداقل ۲۰۰ استاد مجرب در تدریس دروس زندگیساز و هویتساز است.
۵- برخوردار از حداقل ۱۰۰ استاد مشاور تخصصی در مراکز برای مشاوره به کارگروههای جهاد علمی فرهنگی است.
۶- با تربیت بیش از ۵۰۰ استاد رسالت از دانشجویان و ۱۰۰ استاد از اساتید حوزه و دانشگاه و صدور ۲۰۰ حکم مشاوره کارگروه دانشجویی برای دبیران برگزیده کارگروهها برای ترویج گفتمان جهاد علمی و تشکیل کارگروههای حل مسئله اقدام میکند.
برخورداری از ۶۰ حوزه مجازی با حداقل ۳۰ هزار مخاطب
۷- با برخورداری از ۶۰ حوزه مجازی با حداقل ۳۰ هزار مخاطب دامنه مخاطبان خود را گسترش میدهد.
۸- ۲۰ هزار فارغالتحصیل حوزه در قالب بیش از صدها الگوی جهاد فکری فرهنگی و جهاد علمی، تداوم معرفتجویی خود را با جهاد فکری و نشر معارف آموخته شده و همچنین با تطبیق عملی آن در جهاد علمی و نقش آفرینی تخصصی دنبال میکنند.
*در خدمت به رسالت دانشگاه
۱) با بیش از ۲۰ هزار دانشجوی فارغ التحصیل که متأثر از دورههای یک ساله حوزه، نقش آفرینی تخصصی برای حل مسائل دانشگاه و جامعه اسلامی را رسالت خود میدانند.
۲) فرهنگ رسالت الهی دانشجو و الگوی جهاد علمی و نقشآفرینی تخصصی دانشجویان، به گفتمان و مطالبه دانشجویی در ۶۰ دانشگاه تبدیل میشود.
۳) برگزاری درس اخلاق در ۶۰ دانشگاه کشور
*در خدمت به معاونت آموزشی و گروههای معارف
۱) در نقش یک مرکز نوآوری هرساله حداقل ۳ درس تجربه شده را برای تعالی دروس معارف پیشنهاد میدهد.
۲) بستری است برای تربیت میدانی اساتید آینده معارف حداقل به تعداد ۱۰۰ استاد ظرف ۵ سال مسلط بر دروس هویتساز.
*در خدمت به معاونت فرهنگی سیاسی نهاد با بیشترین همافزایی برای:
۱) تشکیل دو کارگروه از مسئولان و معاونان دفاتر: کارگروه «راهبری جهاد علمی فرهنگی دانشجویان» از مسئولان و مدیران مراکز حوزه و همچنین تشکیل کارگروه «تربیت معلم عصر انقلاب» توسط مسئولان دفاتر فرهنگیان
۲) کمک به فرهنگسازی زیربنایی معاونت فرهنگی در دو معاونت آموزشی و منابع انسانی با الهام بخشی الگوی حوزه برای دروس معارف، اساتید معارف و نقش راهبری دفاتر.
۳) تعالی طرح ضیافت با تسری الگوی حوزه به تمام دفاتر نهاد و برگزاری دوره در طول سال و در دل دانشگاه و با تشکیل کارگروههای جهاد علمی فرهنگی
۴) الهام بخش در برگزاری جشنواره آثار برگزیده کارگروههای دانشجویی در دیدار دانشجویی رهبر معظم انقلاب.
تشکیل کارگروه خوابگاههای دانشجویی تراز دانشگاه اسلامی
۵) مراکز حوزه و کارگروههای دانشجویی در نقش مراکز نوآوری و ایده پردازی برای مدیران فرهنگی ستاد و دفاتر نهاد در برنامههای فرهنگی عمل کرده و برای تحقق برنامههای فرهنگی در بستر کارگروههای دانشجویی نیز کمک میکنند: تشکیل کارگروههای «نهضت تبیین و ترویج ازدواج» از زوجهای دانشجو در طرح همسفر تا بهشت. تشکیل کارگروههای «مسجد تراز دانشگاه اسلامی». تشکیل کارگروههای «سرای دانشجویی تراز دانشگاه اسلامی» و...
*در خدمت به معاونت منابع انسانی نهاد
۱) با خلق الگویی الهامبخش از یک دفتر معیار در راهبری کارگروههای جهاد علمی فرهنگی، زمینه ترویج تفکر حوزه و توسعه الگویی چابک از حوزه را درتمامی دفاتر نهاد فراهم میسازد. (متناسب با روح بیانیه گام دوم و طرح راهبر نهاد).
۲) تربیت بیش از ۱۰۰ استاد برای نقش آفرینی در نقش مبلغ، معاون و مسئولان دفاتر آینده نهاد.
۳) بستری است برای تربیت و کارآمدسازی بیش از ۱۰۰ نفر از طلاب و دانشجویان امریه دفاتر.
*در خدمت به تشکلهای دانشجویی
۱) پشتیبانی معرفتی مهارتی تشکلها و تعریف دوره متناسب با نیاز و مقدورات زمانی تشکلها
۲) برای تشکلها از میان معرفت جویان حوزه، عضو مؤثر تربیت میکند.
*در خدمت به حوزه علمیه
تبلیغ معارف در قالب کلاس درس و حلقههای معرفتی خصوصاً در خوابگاههای دانشجویی
۱) میدانی است مهیا برای تربیت طلاب در دانشگاه و تبلیغ معارف در قالب کلاس درس و حلقههای معرفتی خصوصاً در سراهای دانشجویی.
۲) الگویی است الهام بخش از وحدت حوزه و دانشگاه با الهام بخشی درتربیت دینی متناسب با رسالت جهاد علمی دانشگاهیان و الگویی از همکاری اساتید حوزه و دانشگاه در راهبری کارگروههای دانشجویی برای حل مسائل.
۳) الگویی است چابک از تحقق علم و عمل دینی با تمرکز بر تبیین و تطبیقشاخصهای دینی.
۴) پیشنهاد حداقل ۵ عنوان درسی برای تدریس در حوزههای علمیه.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/