دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1399 - 09:13
سجادی نیری در گفتگو با آنا:

شرکت‌های مختلف باید ظرفیت‌های یکدیگر را شناخته و برای ادامه فعالیت به اشتراک برسند

دبیر توسعه فناوری‌های نرم‌ و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: شناخت ظرفیت‌های شرکت‌های مختلف امکان دستیابی به اشتراک را مهیا می‌سازد.
کد خبر : 499253
معاون 1.jpg

سیدمحمدحسین سجادی نیری در گفتگو با حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سه بخش فعالیت‌ دارد. ایجاد شبکه بین کسب‌و‌کارهای بخش خصوصی  یکی از اهداف این نهاد است که در پویش کرونا پلاس اجرا شد.


استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه کسب‌وکارها


وی افزود: در این پویش ظرفیت‌های بخش‌ خصوصی شناسایی و تلاش شد تا شرکت‌ها با یکدیگر به اشتراک برسند. به عنوان مثال مجموعه‌ای در زیرساخت‌های خود یعنی دیتاسنتر یا سرویس اطلاعات ظرفیت خالی دارد این شرکت می‌تواند ابزارهای خود را در اختیار کسب‌و‌کارهای دیگر قرار بدهد. کسب‌وکارهای زیادی در این ایام با درخواست‌های متعدد مشتریان مواجه شده است.




بیشتر بخوانید: عملکرد موفق‌تر کسب‌وکارهای ایرانی نسبت به شرکت‌های خارجی




 


دبیر توسعه فناوری‌های نرم‌ و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: شبکه‌سازی و به اشتراک گذاشتن زیرساخت‌ها دیگر نیاز با اهمیت بخش خصوصی است. یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق، توجه به زیرساخت‌ها است. برای تحقق این هدف معاونت علمی بخشی با عنوان شبکه کارگزاران خلاق راه‌اندازی کرده است و به شرکت‌های بخش خصوصی سوبسید و یارانه می‌دهد.


لزوم شبکه‌سازی بین شرکت‌های فعال در بخش خصوصی


سجادی نیری عنوان کرد: در این روش عملاً هم اکوسیستم رشد می‌کند و هم به توسعه فضای زیست‌بوم و اکوسیستم فناوری که دغدغه معاونت علمی است کمک می‌شود. پس گام اول، شبکه‌سازی بین شرکت‌های مختلف است. در گام دوم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده است تسهیلاتی را در  ایام شیوع بیماری کرونا به کسب‌وکارهای مختلف بدهد. بخشی از این حمایت‌ها در قالب تسهیلات آسیب‌دیدگی از کرونا وقسمتی دیگر برای جبران آسیب‌دیدگی زیرساخت‌ها است.  بخش دوم حمایت‌ها با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی بود.


حمایت مالی از کسب‌وکارهای آسیب دیده در شرایط کرونایی


وی گفت: تا این لحظه برای شرکت‌های خلاق 13 میلیارد و 500 میلیون تومان وام مصوب شده و از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری در حال اعطا است. البته معاونت علمی در حوزه‌های دیگری نیز به شرکت‌ها کمک کرد. به عنوان مثال این نهاد از فعالان حوزه گردشگری و حوزه آموزش مجازی که به خاطر رشد در کسب‌وکارشان نیازمند توسعه بودند، حمایت کرد. 


دبیر توسعه فناوری‌های نرم‌ و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: گام سوم این است که بتوانیم از ظرفیت‌های بخش دولتی برای حمایت از شرکت‌های خصوصی استفاده کنیم. به عنوان مثال معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نشستی با وزیر آموزش و پرورش داشت و در آن جلسه 20 کسب‌و‌کار نیز دعوت شدند. هدف این بود که استارت‌آپ‌های حوزه آموزش بتوانند از بستر شاد و از بستر وزارت آموزش و پرورش استفاده کنند.  این بستر، خود فضایی است که می‌تواند بازار بزرگی را برای این کسب‌و‌کارها ایجاد کند.


سجادی نیری ادامه داد: نه دولت این توانمندی را دارد که بتواند به تنهایی تمام ظرفیت‌های لازم برای حوزه آموزش  را مهیا سازد و نه بخش خصوصی قادر به انجام این کار است.  دولت در شبکه شاد به مشکلات زیادی خورد و از همین رو منطقی نیست که این کار بدون حضور بخش خصوصی پیش برود.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته