باید در بازار بینالمللی آموزش عالی آنلاین سهم داشته باشیم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی سازمان امور دانشجویان، مجتبی صدیقی در وبینار تخصصی آموزش زبان فارسی در دوران پساکرونا گفت: در شرایط حاضر رقابت کشورها برای جذب دانشجوی خارجی به حوزه آموزش عالی مجازی نیز وارد شده است و حضور مؤثر در این حوزه یک ضرورت است.
وی افزود: در سالهای اخیر آموزش دانشگاهی به شیوه مجازی در حال رشد و توسعه است و پیشبینی میشود تا 5 سال آینده، گردش مالی بازار آموزش عالی مجازی به 350 میلیارد دلار برسد.
رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه شیوه آموزش به دانشجویان غیر ایرانی پیش از کرونا شیوه حضوری بوده است، گفت: وزارت علوم برای ادامه آموزش به این دانشجویان به شیوه حضوری (منوط به کنترل و کاهش کرونا)، شیوه تلفیقی و شیوه آنلاین و از راه دور را برنامهریزی کرده است.
وی تأکید کرد: زیرساختهای فنی و ارتباطی آموزش از راه دور در دانشگاههای کشور فراهم است و با تقویت این زیرساختها میتوان به دانشجویان از سراسر جهان آموزش رسمی ارائه داد.
صدیقی گفت: ارائه آموزش رسمی و صدور مدرک تحصیلی به شیوهی از راه دور نیازمند تصویب آییننامههاست و علاوه بر آن باید در بین کشورها برای تأیید و پذیرش این شیوه و مدارک حاصله آن هماهنگی و اتفاقنظر باشد.
وی با بیان اینکه تاکنون بیشتر دانشجویان غیر ایرانی شاغل به تحصیل در ایران از کشورهای همسایه و اسلامی بودند، گفت: ارائه آموزش به شیوهی از راه دور و آنلاین این امکان را میدهد تا از سراسر دنیا دانشجو جذب کنیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه این گفتگو بر استفاده از تجربیات بینالمللی، بهبود کیفیت آموزش و ارزیابی در شیوه آموزش آنلاین و استفاده از تواناییهای شرکتهای دانشبنیان داخلی برای تجهیز فنی و نرمافزاری کلاسهای درس مجازی تأکید کرد.
صدیقی گفت: در آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان نیز میتوانیم از شیوه آنلاین بهره ببریم و حتی استادان ایرانی به جای اعزام به خارج از داخل کشور زبان فارسی را به دانشجویان و علاقهمندان ارائه کنند.
معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه از بین دانشجویان غیر ایرانی حدود 16 هزار نفر دانشجوی شاغل به تحصیل در ایران همزمان با شیوع کرونا از کشور خارج شدند، گفت: دانشگاهها با بررسی شرایط، نسبت به ادامه تحصیل این دانشجویان به شیوه تلفیق حضوری و غیرحضوری تصمیمگیری کنند.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/