دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1394 - 11:00
اصغرنیا در گفت وگوبا آنا:

باید آیین زنده دوستی را زنده کنیم/ اردوهای جهادی محیط‌ زیستی، یکی از برنامه‌های صلح و سلام برای دانشجویان

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «اگر اسلام اعتقاد یک دانشجوی مسلمان است، مانیفست اسلام هم قرآن است؛ از این رو دانشجویان باید با قرآن آشنا شوند.»
کد خبر : 49792

دکتر محمدحسن اصغرنیا به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «مهم‌ترین کاری که دانشگاه آزاد اسلامی باید انجام دهد این است که دانشجو با هویت اسلامی خود بیشتر آشنا شود و راه رسیدن به این هدف درس خواندن بیشتر دانشجویان است و باید آنها نگاهی عالمانه به جریان‌های اجتماعی داشته باشند.»


اصغرنیا با اشاره به نقش مهم دانشجویان در بالا بردن سطح آگاهی جامعه، به افزایش کتاب‌خوانی در بین دانشجویان تأکید کرد و بیان کرد: «دانشجو هر چه باسوادتر باشد دوست‌یابی او حساب‌شده‌تر و دشمن‌شناسی‌اش چه در سطح محلی و ملی و چه در سطح بین‌المللی بهتر می‌شود.»


نگاه واقع‌گرایانه به رخدادهای تاریخی


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد:‌ «دانشگاه آزاد باید در زمینه فکر و فرهنگ بیشتر کار کند. یکی از اقدامات دانشگاه این است که فرهنگ ایرانی را بیشتر بشناسیم یعنی این‌که بدانیم هویت ایرانی-اسلامی چیست.»


او اظهار کرد: «در همین رابطه جشنواره صلح و سلام در معاونت فرهنگی در حال اجرا است.»


اصغرنیا ادامه داد: «اگر جامعه‌ای بداند صلح چیست، سلامت را هم در کنارش دارد. سلامت در جامعه زمانی به دست می‌آید که محیط‌ زیست ما سالم باشد. اگر فضای سالم و پاکی نداشته باشیم بیماری‌های مختلفی در جامعه رواج پیدا می‌کند. هم‌چنین در این زمینه دانشگاه‌ها به وسیله آگاه کردن جامعه، سلامت را در جامعه تداوم می‌بخشند.»


او ادامه داد: «دانشجویان باید مفاخر خود را بشناسند و بدانند دیروز ایران چه گذشته است. تاریخ سازان ما چه کسانی بوده‌اند؟ چه کسانی امروز را می‌سازند و آیندگان چه می‌خواهند انجام دهند؟ بدون تعصب نه خوش‌بینانه و نه بدبینانه؛ بلکه واقع‌گرایانه به کندوکاو رفتارها و عملکرد مفاخر بپردازند و از شیوه زندگی و عملکرد آن‌ها عبرت بگیرند.»


او افزود: «خوشبختانه در زمان مدیریت دکتر حمید میرزاده و دکتر سید طه هاشمی، دانشگاه آزاد اسلامی به مفاخر فرهنگی توجه بسیاری نشان داده‌است.»


دغدغه‌های جشنواره «صلح و سلام»


اصغرنیا هم‌چنین تصریح کرد: «یکی دیگر از اقدامات دانشگاه این است که مفاخر هر منطقه‌ای را شناسایی کند. ممکن است در یک روستایی مردم یک شخص ( معلم ، استاد) را امین جامعه بدانند که می‌تواند از مفاخر آنجا نام‌برده شود. ازاین‌روست که ما باید تلاش کنیم آیین زنده دوستی را زنده نگه‌داریم.»


او اضافه کرد: «از برنامه‌های دیگر «صلح و سلام» استفاده از هنرمندان خوشنویس است. یعنی دانشجویانی که در زمینهٔ شعر و هم‌چنین استادان خوشنویس در زمینهٔ هنری خود تبحر و ذوق دارند، اشعار و آثار خود را در ارتباط با صلح و دوستی مودت ارایه دهند. ارایه آثار هنری در تمامی حوزه‌ها موردپذیرش است.»


آموزش در تغییر رفتار است


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: «اردویی را هم ترتیب داده‌ایم که دانشجویان در این اردو کار جهادی انجام می‌دهند. به‌طور مثال در روستاهای محروم مدرسه‌سازی می‌کنند. مساجدی را برپا می‌کنند.»


اصغرنیا در پایان افزود: «یکی از مهم‌ترین اقدامات در صلح و سلام این است که 10 منطقه درست کرده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که در مناطق شمالی، محیط‌ زیست از خوراک برایشان مهم‌تر است. اردوی جهادی برای دانشجویان منطقه گیلان این است که محیط‌ زیست را پاک‌سازی کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته